11.5.2020 Ajoneuvot Ensimmäinen sähköinen katumaasturi TÅ¡ekistä: Å koda Enyaq iV naamiokuvissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu Å koda Enyaq iV esittäytyy virallisissa naamiokuvissa. TÅ¡ekkimerkin täyssähköinen katumaasturi saapuu tuotantoon vielä ennen vuodenvaihdetta. Å koda on muiden VW-ryhmän merkkien tavoin panostanut sähköön viimeisen parin vuoden aikana. Nyt vuorossa on ensimmäinen täyssähköiseen MEB-pohjarakenteeseen perustuva malli ja Å koda Enyaq iV tuokin Volkswagen ID.3:n ideat suosikkimerkin katumaasturimallistoon.Vihreästi naamioitu Enyaq on saanut nimensä irlantilaisen naisen nimen sekä markkinointihenkisten kirjainleikkien tuloksena. E viittaa sähköön, Q auton crossoveriuteen Kamiqin ja Karoqin hengessä.Å koda Enyaq iV tulee tarjolle takavetona ja nelivetona. Akusto on saatavissa kolmella eri kapasiteetilla, perusmallin ollessa 55 kilowattitunnin (52 kWh netto) Enyaq iV 50, joka tarjoaa noin 340 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella ja 109 kW:n (150 hv) sähkömoottorin taka-akselilla. Enyaq iV 60 tarkoittaa 62 kilowattitunnin (58 kWh netto) akkua ja 132 kW (178 hv) sähkömoottoria. Pisin toimintamatka saavutetaan Enyaq iV 80:llä, jonka 82 kilowattitunnin (netto 77 kWh) akku ja 150 kilowatin (202 hv) takamoottori kuljettavat autoa jopa 500 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-syklillä mitattuna.82 kilowattitunnin akun yhteydessä tarjolla on myös 80X-nelivetomalli, joka tuottaa yhteensä 195 kW suorituskykyä kahdella sähkömoottorilla. Malliston komeimpana on Enyaq iV RS, jonka nelivedon läpi kulkevat 225 kilowatin (302 hv) tehot. Ripein versio kiihtyy 0–100 km/h 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Molempien nelivetomallien alustava toimintamatka latauksella on noin 460 kilometriä.Å koda on pyrkinyt venyttämään Enyaq iV:n toimintamatkaa matalan vierintävastuksen renkailla sekä 0,27 ilmanvastuskertoimella. Toisaalta sähkökatumaasturin vetomassa on enimmillään 1 200 kilogrammaa. Tavaratila on 585 litraa ja tehdas kertoo latauskorkeuden jäävän miellyttävän matalaksi. Å koda Enyaqin ulkomitat ovat 4,65 metriä pituutta, 1,88 metriä leveyttä ja auton korkeus on 1,62 metriä. Akseliväli on 2 765 mm.Sähköauto vaatii myös lataamista. Tehtaan mukaan tavallisen suko-pistokkeen lisäksi lataaminen onnistuu enimmillään 11 kilowatin teholla latausasemasta. Pikalatauksen huipputeho on puolestaan 125 kilowattia, jolloin Enyaq iV:n akku saadaan ladattua 10 prosentista 80 prosenttiin 40 minuutissa.Enyaq iV valmistetaan Å kodan kotitehtaalla Mladá Boleslavissa ja samalla kyseessä on ensimmäinen eurooppalainen MEB-pohjainen auto, joka valmistetaan Saksan ulkopuolella. Suoraan sähköiseksi suunnitellun pohjarakenteen ansiosta matkustamolle on voitu mitoittaa aiempaa suurempi tila. Kojelaudan keskipisteenä on 13-tuumainen näyttö ja tarjolla on jopa lisätyn todellisuuden toimintoja sisältävä tuulilasin heijastusnäyttö. Matkustamo on mahdollista varustaa myös kestävämmän kehityksen materiaaleilla, kuten oliivinjalostuksen ylijäämätuotteilla värjätyllä nahalla. https://youtu.be/4iFoKMEXQfw Å koda Enyaq iV saapuu markkinoille 2021 alkuvaiheessa. Ensimmäisenä saapuvat "Founder's Edition" -autot (hei vaan Nvidia!), jotka pakkaavat joukon erikoisvarusteita ja ulkoiset yksityiskohdat 1 895 kappaleen erikoiserään. Kappalemäärä on tietoinen viittaus Å kodan perustamisvuoteen.Lähde ja kuvat: Å kodaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa