11.5.2020

Ensimmäinen sähköinen katumaasturi Tšekistä: Škoda Enyaq iV naamiokuvissa

Škoda Enyaq iV sähköauto

Odotettu Škoda Enyaq iV esittäytyy virallisissa naamiokuvissa. Tšekkimerkin täyssähköinen katumaasturi saapuu tuotantoon vielä ennen vuodenvaihdetta.

Å koda on muiden VW-ryhmän merkkien tavoin panostanut sähköön viimeisen parin vuoden aikana. Nyt vuorossa on ensimmäinen täyssähköiseen MEB-pohjarakenteeseen perustuva malli ja Å koda Enyaq iV tuokin Volkswagen ID.3:n ideat suosikkimerkin katumaasturimallistoon.

Vihreästi naamioitu Enyaq on saanut nimensä irlantilaisen naisen nimen sekä markkinointihenkisten kirjainleikkien tuloksena. E viittaa sähköön, Q auton crossoveriuteen Kamiqin ja Karoqin hengessä.

Å koda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV tulee tarjolle takavetona ja nelivetona. Akusto on saatavissa kolmella eri kapasiteetilla, perusmallin ollessa 55 kilowattitunnin (52 kWh netto) Enyaq iV 50, joka tarjoaa noin 340 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella ja 109 kW:n (150 hv) sähkömoottorin taka-akselilla. Enyaq iV 60 tarkoittaa 62 kilowattitunnin (58 kWh netto) akkua ja 132 kW (178 hv) sähkömoottoria. Pisin toimintamatka saavutetaan Enyaq iV 80:llä, jonka 82 kilowattitunnin (netto 77 kWh) akku ja 150 kilowatin (202 hv) takamoottori kuljettavat autoa jopa 500 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-syklillä mitattuna.

82 kilowattitunnin akun yhteydessä tarjolla on myös 80X-nelivetomalli, joka tuottaa yhteensä 195 kW suorituskykyä kahdella sähkömoottorilla. Malliston komeimpana on Enyaq iV RS, jonka nelivedon läpi kulkevat 225 kilowatin (302 hv) tehot. Ripein versio kiihtyy 0–100 km/h 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on 180 km/h. Molempien nelivetomallien alustava toimintamatka latauksella on noin 460 kilometriä.

Å koda Enyaq iV

Å koda on pyrkinyt venyttämään Enyaq iV:n toimintamatkaa matalan vierintävastuksen renkailla sekä 0,27 ilmanvastuskertoimella. Toisaalta sähkökatumaasturin vetomassa on enimmillään 1 200 kilogrammaa. Tavaratila on 585 litraa ja tehdas kertoo latauskorkeuden jäävän miellyttävän matalaksi. Å koda Enyaqin ulkomitat ovat 4,65 metriä pituutta, 1,88 metriä leveyttä ja auton korkeus on 1,62 metriä. Akseliväli on 2 765 mm.

Sähköauto vaatii myös lataamista. Tehtaan mukaan tavallisen suko-pistokkeen lisäksi lataaminen onnistuu enimmillään 11 kilowatin teholla latausasemasta. Pikalatauksen huipputeho on puolestaan 125 kilowattia, jolloin Enyaq iV:n akku saadaan ladattua 10 prosentista 80 prosenttiin 40 minuutissa.

Å koda Enyaq iV

Enyaq iV valmistetaan Škodan kotitehtaalla Mladá Boleslavissa ja samalla kyseessä on ensimmäinen eurooppalainen MEB-pohjainen auto, joka valmistetaan Saksan ulkopuolella. Suoraan sähköiseksi suunnitellun pohjarakenteen ansiosta matkustamolle on voitu mitoittaa aiempaa suurempi tila. Kojelaudan keskipisteenä on 13-tuumainen näyttö ja tarjolla on jopa lisätyn todellisuuden toimintoja sisältävä tuulilasin heijastusnäyttö. Matkustamo on mahdollista varustaa myös kestävämmän kehityksen materiaaleilla, kuten oliivinjalostuksen ylijäämätuotteilla värjätyllä nahalla.

https://youtu.be/4iFoKMEXQfw

Škoda Enyaq iV saapuu markkinoille 2021 alkuvaiheessa. Ensimmäisenä saapuvat "Founder's Edition" -autot (hei vaan Nvidia!), jotka pakkaavat joukon erikoisvarusteita ja ulkoiset yksityiskohdat 1 895 kappaleen erikoiserään. Kappalemäärä on tietoinen viittaus Škodan perustamisvuoteen.

Lähde ja kuvat: Škoda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat