6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen asiassa, joka koski vuosia aiemmin tehtyä käytetyn Škoda Fabian kauppaa. Pääkaupunkiseudulla asuva mieshenkilö osti vuonna 2020 Škoda Fabian autoliikkeestä. Auto oli tuolloin viisi vuotta vanha ja sen mittarissa oli maltilliset 55 000 kilometriä. Auton kauppahinta oli 8 789 euroa.Autosta hajosi kaksoismassavauhtipyörä. Vika ilmeni kuluttajan mukaan vähitellen ja auton moottorista kuului ylimääräisiä kolahduksia. Kuluttajat totesi virheen kun autokaupasta oli kulunut 3,5 vuotta ja autolla oli ajettu sinä aikana 44 000 kilometriä, eli auton matkamittari näytti vian toteamishetkellä 99 000 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuluttaja reklamoi vasta kuukausien jälkeenKuluttaja reklamoi viasta automyyjälle vasta neljä puoli kuukautta vian toteamisen ja myös sen korjaamisen jälkeen. Auton ostanut henkilö oli olettanut, että kysymyksessä olisi valmistajan vastuulla oleva valmistusvirhe. Auton huollot oli kaikki tehty säännöllisesti valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti.Auton kytkinpaketin korjaaminen maksoi 1 760 euroa. Työn tehneen Škodan valtuutetun huoltoliikkeen mukaan korjaamisen yhteydessä ei todettu mitään kytkimen poikkeavaan käyttöön liittyvää ja kytkimen kitkapinta oli vielä kunnossa kulumisen osalta, vaikkakin huoltoliike suositteli osien uusimista.Myyjä kiisti auton ostaneen henkilön vaatimukset siitä, että myyjän pitäisi korvata auton korjaamisesta osa. Auto oli ostettu neljä vuotta aiemmin eikä myyjä ollut saanut vaikuttaa esimerkiksi siihen, että mihin auto oli viety korjattavaksi. Myyjä oli sitä mieltä, että vika saattoi johtua myös auton käyttäjän virheestä. Tätä autoliike ei kuitenkaan kuvaillut vastauksessaan sen tarkemmin.Voimansiirron tulee kestää enemmänKuluttajariitalautakunta pohti ratkaisua asiaan jälleen kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan, koska käytetyn tavaran kaupassa harvoin on sovittu siitä yksityiskohtaisesti, millainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. Asian arvioinnin perustana käytettiin ostajan aiheellisia odotuksia. Käytetyn ajoneuvon kaupassa ostajan aiheellisia odotuksia arvioidaan erityisesti sillä perusteella, onko ajoneuvon kunto sellainen kuin sen voi iän ja sillä ajettujen kilometrin perusteella odottaa olevan. Myyjä ei myöskään vastaa auton normaalista kulumisesta johtuvista vioista. Arvioinnissa on otettava huomioon myös se, onko ajoneuvo yleisen hintatason mukainen. Kuluttajan täytyy myös olla perillä siitä, että käytetyn ajoneuvon kaupassa autoon voi hyvinkin pian kaupan jälkeen ilmetä korjaustarvetta, mutta korjauskustannukset eivät saa nousta kohtuuttoman korkeiksi huomioon ottaen ajoneuvon ikä, kauppahinta ja sillä ajetut kilometrit huomioon ottaen. Kuluttajariitalautakunta tuli tässä tapauksessa siihen lopputulokseen, että kyseisen autokaupan kohde on vikaantunut ratkaisupyynnössä kerrotulla tavalla sen ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Kuinka auton myyjä on voinut vaikuttaa vauhtipyörään? On kyllä melko erikoinen tuomioistuin, joka velvoittaa muun vastuuseen, kuin sen joka on sen auton rakentanut. Jos joku muu kuin valmistaja on vastuussa niin se on se, joka on autoa käyttänyt niin että se hajoaa. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 5.4.2025 Vety Näin erottuu massasta toisen sukupolven Hyundai Nexo, joka tarjoaa yli 700 päästötöntä kilometriä viiden minuutin tankkauksella 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija