6.4.2025

Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän

Kuva Moottorin arkisto

Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen asiassa, joka koski vuosia aiemmin tehtyä käytetyn Škoda Fabian kauppaa.

Pääkaupunkiseudulla asuva mieshenkilö osti vuonna 2020 Škoda Fabian autoliikkeestä. Auto oli tuolloin viisi vuotta vanha ja sen mittarissa oli maltilliset 55 000 kilometriä. Auton kauppahinta oli 8 789 euroa.

Autosta hajosi kaksoismassavauhtipyörä. Vika ilmeni kuluttajan mukaan vähitellen ja auton moottorista kuului ylimääräisiä kolahduksia. Kuluttajat totesi virheen kun autokaupasta oli kulunut 3,5 vuotta ja autolla oli ajettu sinä aikana 44 000 kilometriä, eli auton matkamittari näytti vian toteamishetkellä 99 000 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuluttaja reklamoi vasta kuukausien jälkeen

Kuluttaja reklamoi viasta automyyjälle vasta neljä puoli kuukautta vian toteamisen ja myös sen korjaamisen jälkeen. Auton ostanut henkilö oli olettanut, että kysymyksessä olisi valmistajan vastuulla oleva valmistusvirhe. Auton huollot oli kaikki tehty säännöllisesti valmistajan huolto-ohjelman mukaisesti.

Auton kytkinpaketin korjaaminen maksoi 1 760 euroa. Työn tehneen Škodan valtuutetun huoltoliikkeen mukaan korjaamisen yhteydessä ei todettu mitään kytkimen poikkeavaan käyttöön liittyvää ja kytkimen kitkapinta oli vielä kunnossa kulumisen osalta, vaikkakin huoltoliike suositteli osien uusimista.

Myyjä kiisti auton ostaneen henkilön vaatimukset siitä, että myyjän pitäisi korvata auton korjaamisesta osa. Auto oli ostettu neljä vuotta aiemmin eikä myyjä ollut saanut vaikuttaa esimerkiksi siihen, että mihin auto oli viety korjattavaksi. Myyjä oli sitä mieltä, että vika saattoi johtua myös auton käyttäjän virheestä. Tätä autoliike ei kuitenkaan kuvaillut vastauksessaan sen tarkemmin.

Voimansiirron tulee kestää enemmän

Kuluttajariitalautakunta pohti ratkaisua asiaan jälleen kuluttajasuojalain 5 luvun mukaan, koska käytetyn tavaran kaupassa harvoin on sovittu siitä yksityiskohtaisesti, millainen tavaran on ominaisuuksiltaan oltava. 

Asian arvioinnin perustana käytettiin ostajan aiheellisia odotuksia. Käytetyn ajoneuvon kaupassa ostajan aiheellisia odotuksia arvioidaan erityisesti sillä perusteella, onko ajoneuvon kunto sellainen kuin sen voi iän ja sillä ajettujen kilometrin perusteella odottaa olevan. 

Myyjä ei myöskään vastaa auton normaalista kulumisesta johtuvista vioista. Arvioinnissa on otettava huomioon myös se, onko ajoneuvo yleisen hintatason mukainen. Kuluttajan täytyy myös olla perillä siitä, että käytetyn ajoneuvon kaupassa autoon voi hyvinkin pian kaupan jälkeen ilmetä korjaustarvetta, mutta korjauskustannukset eivät saa nousta kohtuuttoman korkeiksi huomioon ottaen ajoneuvon ikä, kauppahinta ja sillä ajetut kilometrit huomioon ottaen. 

Kuluttajariitalautakunta tuli tässä tapauksessa siihen lopputulokseen, että kyseisen autokaupan kohde on vikaantunut ratkaisupyynnössä kerrotulla tavalla sen ikään ja ajomäärään nähden epätavallisen nopeasti.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • HANNU MEIJER

    Kuinka auton myyjä on voinut vaikuttaa vauhtipyörään? On kyllä melko erikoinen tuomioistuin, joka velvoittaa muun vastuuseen, kuin sen joka on sen auton rakentanut. Jos joku muu kuin valmistaja on vastuussa niin se on se, joka on autoa käyttänyt niin että se hajoaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat