19.4.2023 Ajoneuvot Smart #3 on 4,4-metrinen sähköcrossover – minne menet, Smart? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköcrossoverilla, jossa on pidempi akseliväli kuin Audi Q4 E-Tronissa, ei ole enää mitään tekemistä alkuperäisen Smartin kanssa. Jo viime vuonna Smart lähetti vahvan signaalin tulevaisuuden suuntaviivoistaan esittelemällä erikoisesti nimetyn #1:n. Jatkoa seurasi nyt, kun Shanghain autonäyttelyssä paljastettiin vielä suurempi sähköcrossover.Alkuperäinen Smart-brändi syntyi aikoinaan Mercedes-Benzin ja sveitsiläisen kellotehtaan Swatchin yhteisyrityksenä. Sanoja "Swatch", "Mercedes" ja "Art" yhdistellyt brändi teki pikkuruisista, mutta senttimetrejään tarkasti käyttäneistä premiumkaupunkiautoista modernin ajan kulttiautoja. Smartin selkärangan on muodostanut Fortwo -mallisto, joka on ehtinyt kolmannessa sukupolvessaan pitkälle.Vuonna 2019 ääni muuttui kellossa, kun silloinen Daimler AG kertoi 50 - 50 -yhteistyöstään kiinalaisen Geelyn kanssa Smart-brändin jatkon varalle. Geelyn kanssa Smartien (myös täyssähköiseksi muuttuneiden Fortwon ja Forfourin) tuotanto siirrettiin uuteen tehtaaseen Kiinassa, ja kehitystyön keskiöön otettiin uuden sukupolven Smartit, joista olemme siis nähneet nyt kaksi.Smart meni myymään alkuperäisen "Smartvillensä" Ranskan Hambachissa Ineosille, joten myös #3 tullaan valmistamaan Kiinassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHashtag kolmeSmarteista uusimman kokoa ei voi olla päivittelemättä kun tiedämme historian. Viralliset tekniset tiedot puuttuvat, mutta Autocarin saamien ennakkotietojen mukaan #3 olisi 4,4 metriä pitkä, 1,6 metriä korkea, 1,8 metriä leveä ja akseliväliltään 2,79-metrinen. Mikäli samat tiedot pitävät paikkansa, olisi autolla painoa lähes 2 000 kiloa. Eroa on toistakymmentä senttiä myös Smart #1:een.#3 olisi mitoiltaan nykypolven Fortwo'ta 1,7 metriä pidempi ja painoa olisi noin 1 100 kiloa tuotannosta poistunutta polttomoottorimallia enemmän. Ainakin mittojen puolesta auton tärkeimpiä premiumkilpailijoita vastaavassa luokassa voisivat olla Audi Q4 E-Tron ja ehkä lähimpänä tuleva Mini Countryman.Kooltaan auto osuu lähes yksiin niin ikään Mercedes-EQ EQA:n kanssa, jolta se myös lainaa ominaisuuksia. Itse tekniikka on tosin Geelyn peruja, mutta design on Mercedes-Benzin suunnittelutiimin tuotos. Mercedes-Benz on luonut sähköcrossoveriin viiston perän, ja valmistaja kutsuukin autoa termillä "sport utility coupé".Hyvin urheilullispainotteinen ohjaamo kätkee dynaamisen näköisen keskikonsolin, kojelaudan, puhallinsuuttimet sekä istuimet, kaikki tuttuja #1 -mallista. Keskinäytön virassa on 12,8-tuumainen keskinäyttö, ja äänentoistosta vastaa Beatsaudion 13 kaiuttimen järjestelmä.Tekniikan puolella odotetaan siis vielä virallisia tietoja, mutta ennakolta tiedetään, että #3:n sähkövoimalinja seuraa pitkälti #1:tä. Luvassa olisi tällöin taka-akselille sijoitettu sähkömoottori, joka yltäisi 200 kilowattiin ja 343 newtonmetriin. 66 kilowattitunnin akku riittäisi valmistajan mukaan 420 – 440 kilometrin toimintamatkaan, ja akku latautuisi 150 kilowatin pikalatausteholla 10:stä 80:een prosenttiin puolessa tunnissa.Euroopan oma ensi-ilta ja mahdollisesti kattavammat tekniset tiedot ovat Smart #3:n osalta luvassa syyskuussa Münchenin autonäyttelyssä. Vähintään siihen asti meneekin miettiessä, mitä Mercedes-konserni on mennyt Smartille tekemään.Lähteet: Autocar, Smart Kuvat: Smart Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”