11.3.2023

Mini Countryman tulee kasvamaan tuntuvasti kokoa – tuotanto alkaa Saksassa jo tänä vuonna

BMW X1:een perustuva uusi Countryman on saksalaisin Mini koskaan. Tarjolle tulee myös täyssähköinen malli.

Mini kutsuu tulevaa, järjestyksessään kolmatta Countryman-sukupolvea vapaasti käännettynä "sähköisen tulevaisuutensa ensimmäiseksi päiväksi". BMW-konserni on kehittämässä Ministä täyssähköistä kompaktien premium-autojen brändiä, ja etenee tavoitteessaan nyt vaiheittain. Ihka ensimmäinen askel on Countryman, joka lainaa tuoreelta BMW X1:ltä paljon asioita, mukaan lukien voimalinjoja.

Täyssähkövoimalinja saa siis rinnalleen vielä polttomoottorivaihtoehtoja, mutta huomionarvoista Minin näkökulmasta on kuitenkin, että nyt se saa käyttöönsä BMW:n viimeisintä kompaktimallien sähkötekniikkaa. Tämänhetkiset sähkö-Minit kulkevat tuotannosta poistuneen BMW i3 -kaupunkisähköauton 10 vuotta vanhalla tekniikalla, ja ovat alkaneet jäämään kilpailijoista. Countrymanin täyssähköversiossa nähdään sen sijaan uuden BMW iX1:n voimalinjapaketti, ja tällä nykypolvella Mini on matkaamassa kohti kauttaaltaan sähköistä mallistoa 2030-luvun taitteessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

On saksalainen, mutta haluaisi olla myös britti

Uusi Countryman tulee myös olemaan ensimmäinen kokonaan Saksassa valmistettava Mini-malli. Tähän asti BMW:n Minit on tuotettu muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta Englannissa ja Hollannissa. Tämän vuoden aikana tuotantoon ja ensi vuoden alussa markkinoille luvattu Countryman tullaan valmistamaan BMW:n Leipzigin tehtaassa, etuvetoisten 1-sarjalaisen, kuten myös 2-sarjalaisten Gran Coupén sekä Active Tourerin kanssa. Leipzigin tehdastaan BMW on kutsunut ilmastoviisaimmaksi tehtaakseen, ja tällä hetkellä sen tuotantokapasiteetti on 1 000 autoa päivässä.

Jos Minin kohdalla voidaan puhua pienestä identiteettikriisistä, koon lisäksi sitä tuntuu tarjoilevan myös "kansallisuus". BMW Group on jo pitkään työntänyt Miniä konsernin sisällä lähemmäs BMW-autoja, ja tuotantoakin siirretään alati Englannista pois. Samaan aikaan brittiläisyyttä on yritetty pitää hengissä esimerkiksi muotoilemalla takavaloihin "Union Jackit". Minille pitää kai mielessään myöntää kaksoiskansalaisuus.

Miniksi hervottoman kokoinen

Tulevan polven Countryman venyttää alkuperäisen (tässä tapauksessa vuonna 2000 liikkeelle lähteneen) Minin käsitteen uusiin mittoihin. Paljolti X1:een perustuvana autolla tulee olemaan kokonaispituutta melko tarkalleen 4,5 metriä, missä on lähes 20 senttiä lisää nykypolven Countrymaniin, ja peräti 40 senttimetriä ensimmäisen polven malliin, joka näki päivänvalon vuonna 2010. Nykyiseen kolmioviseen Miniin pituuseroa saadaan jo lähes 70 senttiä.

BMW iX1 painaa yli 2 tonnia, ja yhtä suolainen lukema jouduttaneen kirjaamaan myös sisarmallin spekseihin. Painoa olisi tässä tapauksessa lähemmäs neljän autenttisen BMC ADO15 Minin verran. Varsinkaan tästä kuvakulmasta sukulaisuudesta X1:een ei voi erehtyä.

Valmistaja perustelee koon kasvua muun muassa asiakaspalautteilla. Nykypolven Countryman koetaan esimerkiksi lapsiperheille liian pieneksi, ja siksi "ison Minin" pitää olla vieläkin isompi. Suuremmalla koolla pyritään kasvattamaan jalansijaa myös Pohjois-Amerikassa.

Tuleva Countryman ei ole suinkaan ainoa kulman takana oleva uusi Mini-malli. Hiljattain nähdyn Aceman-konseptin tuotantokaima tulee kompaktimpana ja matalampana crossoverina paikkaamaan niin kuusiovisen Clubmanin, joka poistuu pian tuotannosta, kuin myös nykyisen Countrymanin siinä mielessä, että jälkimmäisen korvaaja on nykyistä Countrymania isompi auto. Eikä unohdeta myöskään alkuperäisen Minin käsitettä parhaiten kannattelevaa pikkuautoa, joka on sekin saamassa samoilla askelmerkeillä seuraajan.

Lähteet: BMW/Mini, Autoexpress, Autocar Kuvat: BMW/Mini Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat