29.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: suurempi Mini Clubman Mini Clubman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministä kasvoi oikea auto. Hyvää: ajamisen hauskuus, tilat Miniksi. Huonoa: kokoisekseen painava. Venytettynä farmari-Mininä tunnettu Clubman ei ole entisensä. Kolmannen sukupolven autosta on tullut oma mallinsa. Kolmioviseen verrattuna lisäpituutta on 40 senttimetriä ja viisioviseen verrattuna 25 senttiä. Nyt auto on yhdeksän senttimetriä perus-Miniä leveämpi. Väljempien sisätilojen lisäksi lisäleveys tuo ulkonäköön sopusuhtaisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihan oikea perheauto Aiempaa tilavampana Clubman soveltuu perhekäyttöön. Lisäpituudesta peräti 17,5 senttiä on sijoitettu akseliväliin. Nyt neljä aikuista matkustaa väljästi. Takaistuimelle on helpompi kulkea, sillä edeltäjän outo kaappariovi on korvattu perinteisillä takaovilla. Takaluukun sijaan Clubman luottaa sivulta saranoituihin parioviin. Ovet aukeavat etänä kaukosäätimestä tai kosketuksetta jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Sulkeminen sujuu käsivoimin, ja suljettavaa on kaksin kappalein. 360 litran tavaratila on merkittävä parannus kolmiovisen 211 litraan. Takaistuimet kippaavat kolmessa osassa, jolloin autoon mahtuu 1 250 litran edestä tavaraa. Ylipainoa vaikea huomata Kasvaminen ei tee hyvää Minin juurille mikroautomaisena pikkuautona. Käsivaihteinen Clubman Cooper S:n painaa peräti 1 435 kiloa. Silti auto on yllättävän hauska vietävä. Lisäleveys tasapainottaa akselivälin kasvun tuomaa rauhallisuutta. Clubman kulkee vakaasti moottoritiellä, mutta parhaimmillaan se on polveilevalla maantiellä. Mini vaihtaa nopeasti suuntaa, eikä kori kallistele liikoja. Urheiluistuimet tarjoavat mainion takapuolituntuman, joten luottamus auton liikkeisiin syntyy nopeasti. Nautinnollisen ajokokemuksen viimeistelee hyvä alusta. Clubmanin perusmalli on 136 hevosvoiman kolmisylinterinen Cooper. Tehokkaampi bensiinimoottori on koeajettu kaksilitrainen 192 hevosvoimainen Cooper S. Diesel on 150 hevosvoiman Cooper D. Kolmikko on tarjolla kuusivaihteisella käsivaihteistolla ja erinomaisella kahdeksanlovisella automaatilla. Automaatti nopeampi Urheilullisuutta arvostavan valinta on manuaali. Automaatti vaihtaa niin huomaamattomasti, että jopa Cooper S:n suorituskyky tuntuu laimealle. Todellisuudessa automaatti pyrähtää sataseen 7,1 sekunnissa – kymmenyksen manuaalia nopeammin. Sisätilat ovat tuttua Miniä: hauskoja muotoja, kytkimiä ja tunnelmavaloja. Clubman-mallisto (alk. 29 985 e) ei ole edullinen, mutta toisaalta harva auto tarjoaa keskikokoisen perheauton tilat riemastuttavassa paketissa. Mallisto laajenee piakkoin nelivedolla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mini Clubman Cooper S Hinta alkaen 33 987 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5000 r/min Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?