29.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: suurempi Mini Clubman Mini Clubman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministä kasvoi oikea auto. Hyvää: ajamisen hauskuus, tilat Miniksi. Huonoa: kokoisekseen painava. Venytettynä farmari-Mininä tunnettu Clubman ei ole entisensä. Kolmannen sukupolven autosta on tullut oma mallinsa. Kolmioviseen verrattuna lisäpituutta on 40 senttimetriä ja viisioviseen verrattuna 25 senttiä. Nyt auto on yhdeksän senttimetriä perus-Miniä leveämpi. Väljempien sisätilojen lisäksi lisäleveys tuo ulkonäköön sopusuhtaisuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihan oikea perheauto Aiempaa tilavampana Clubman soveltuu perhekäyttöön. Lisäpituudesta peräti 17,5 senttiä on sijoitettu akseliväliin. Nyt neljä aikuista matkustaa väljästi. Takaistuimelle on helpompi kulkea, sillä edeltäjän outo kaappariovi on korvattu perinteisillä takaovilla. Takaluukun sijaan Clubman luottaa sivulta saranoituihin parioviin. Ovet aukeavat etänä kaukosäätimestä tai kosketuksetta jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Sulkeminen sujuu käsivoimin, ja suljettavaa on kaksin kappalein. 360 litran tavaratila on merkittävä parannus kolmiovisen 211 litraan. Takaistuimet kippaavat kolmessa osassa, jolloin autoon mahtuu 1 250 litran edestä tavaraa. Ylipainoa vaikea huomata Kasvaminen ei tee hyvää Minin juurille mikroautomaisena pikkuautona. Käsivaihteinen Clubman Cooper S:n painaa peräti 1 435 kiloa. Silti auto on yllättävän hauska vietävä. Lisäleveys tasapainottaa akselivälin kasvun tuomaa rauhallisuutta. Clubman kulkee vakaasti moottoritiellä, mutta parhaimmillaan se on polveilevalla maantiellä. Mini vaihtaa nopeasti suuntaa, eikä kori kallistele liikoja. Urheiluistuimet tarjoavat mainion takapuolituntuman, joten luottamus auton liikkeisiin syntyy nopeasti. Nautinnollisen ajokokemuksen viimeistelee hyvä alusta. Clubmanin perusmalli on 136 hevosvoiman kolmisylinterinen Cooper. Tehokkaampi bensiinimoottori on koeajettu kaksilitrainen 192 hevosvoimainen Cooper S. Diesel on 150 hevosvoiman Cooper D. Kolmikko on tarjolla kuusivaihteisella käsivaihteistolla ja erinomaisella kahdeksanlovisella automaatilla. Automaatti nopeampi Urheilullisuutta arvostavan valinta on manuaali. Automaatti vaihtaa niin huomaamattomasti, että jopa Cooper S:n suorituskyky tuntuu laimealle. Todellisuudessa automaatti pyrähtää sataseen 7,1 sekunnissa – kymmenyksen manuaalia nopeammin. Sisätilat ovat tuttua Miniä: hauskoja muotoja, kytkimiä ja tunnelmavaloja. Clubman-mallisto (alk. 29 985 e) ei ole edullinen, mutta toisaalta harva auto tarjoaa keskikokoisen perheauton tilat riemastuttavassa paketissa. Mallisto laajenee piakkoin nelivedolla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mini Clubman Cooper S Hinta alkaen 33 987 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5000 r/min Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe