29.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: suurempi Mini Clubman Mini Clubman Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ministä kasvoi oikea auto. Hyvää: ajamisen hauskuus, tilat Miniksi. Huonoa: kokoisekseen painava. Venytettynä farmari-Mininä tunnettu Clubman ei ole entisensä. Kolmannen sukupolven autosta on tullut oma mallinsa. Kolmioviseen verrattuna lisäpituutta on 40 senttimetriä ja viisioviseen verrattuna 25 senttiä. Nyt auto on yhdeksän senttimetriä perus-Miniä leveämpi.Väljempien sisätilojen lisäksi lisäleveys tuo ulkonäköön sopusuhtaisuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIhan oikea perheautoAiempaa tilavampana Clubman soveltuu perhekäyttöön. Lisäpituudesta peräti 17,5 senttiä on sijoitettu akseliväliin. Nyt neljä aikuista matkustaa väljästi. Takaistuimelle on helpompi kulkea, sillä edeltäjän outo kaappariovi on korvattu perinteisillä takaovilla.Takaluukun sijaan Clubman luottaa sivulta saranoituihin parioviin. Ovet aukeavat etänä kaukosäätimestä tai kosketuksetta jalkaa puskurin alla heilauttamalla. Sulkeminen sujuu käsivoimin, ja suljettavaa on kaksin kappalein.360 litran tavaratila on merkittävä parannus kolmiovisen 211 litraan. Takaistuimet kippaavat kolmessa osassa, jolloin autoon mahtuu 1 250 litran edestä tavaraa.Ylipainoa vaikea huomataKasvaminen ei tee hyvää Minin juurille mikroautomaisena pikkuautona. Käsivaihteinen Clubman Cooper S:n painaa peräti 1 435 kiloa. Silti auto on yllättävän hauska vietävä.Lisäleveys tasapainottaa akselivälin kasvun tuomaa rauhallisuutta. Clubman kulkee vakaasti moottoritiellä, mutta parhaimmillaan se on polveilevalla maantiellä.Mini vaihtaa nopeasti suuntaa, eikä kori kallistele liikoja. Urheiluistuimet tarjoavat mainion takapuolituntuman, joten luottamus auton liikkeisiin syntyy nopeasti. Nautinnollisen ajokokemuksen viimeistelee hyvä alusta.Clubmanin perusmalli on 136 hevosvoiman kolmisylinterinen Cooper. Tehokkaampi bensiinimoottori on koeajettu kaksilitrainen 192 hevosvoimainen Cooper S. Diesel on 150 hevosvoiman Cooper D. Kolmikko on tarjolla kuusivaihteisella käsivaihteistolla ja erinomaisella kahdeksanlovisella automaatilla.Automaatti nopeampiUrheilullisuutta arvostavan valinta on manuaali. Automaatti vaihtaa niin huomaamattomasti, että jopa Cooper S:n suorituskyky tuntuu laimealle. Todellisuudessa automaatti pyrähtää sataseen 7,1 sekunnissa – kymmenyksen manuaalia nopeammin.Sisätilat ovat tuttua Miniä: hauskoja muotoja, kytkimiä ja tunnelmavaloja.Clubman-mallisto (alk. 29 985 e) ei ole edullinen, mutta toisaalta harva auto tarjoaa keskikokoisen perheauton tilat riemastuttavassa paketissa. Mallisto laajenee piakkoin nelivedolla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mini Clubman Cooper S Hinta alkaen 33 987 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 5000 r/min Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Vääntö 280 Nm (1250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”