17.7.2022

Oman tien kulkija siirtyy historiaan – viimeinen BMW i3 rullasi tehtaalta ulos

Monia erikoisia piirteitä omaava i3 poistui tuotannosta miltei 9 vuoden ja neljännesmiljoonan kappaleen jälkeen. Samaan aikaan tuotannossa puolestaan aloitti BMW:n ensimmäinen sähköinen edustusauto, millä voidaan sanoa olevan jopa jotain symbolista merkitystä.

BMW:n jo sitä ennen pidempään kypsytelty ensimmäinen sähköautomalli i3 aloitti tuotannossa Saksan Leipzigissa syksyllä 2013. Yhdessä hieman myöhemmin markkinoille tulleen i8-hybridiurheiluauton kanssa i3 toimi pilottimallina BMW:n sähköisten mallien i-alabrändille, joka on tunnetusti viime vuosina saanut kasvaa vähän joka suuntaan.

Onhan i3:ssa muutakin erikoista, sillä ihan jo pelkästään rakenne poikkea aika tavalla keskiverroista henkilöautoista. i3 rakentuu itsekantavan korin sijaan eräänlaiselle alumiinivalmisteiselle tikapuurungolle, johon sijoittuu voimalinja akkuineen sekä moottoreineen. Sen päälle rakentuva kori valmistettiin puolestaan tietynlaisesta hiilikuidusta. Kooltaan tasan nelimetrinen B-segmentin pikkuauto on nelipaikkainen, ja takamatkustajat kulkevat sisään kevyistä kaappariovista. Renkaat ovat vierinvastuksen minimoimiseksi kapeat (155 mm).

Eräänä erikoisuutena i3:ssa oli myös etenkin USA:ssa suosiota saanut REx- eli Range Extender -vaihtoehto, jossa runkoon saatiin mahdutettua sähköntuottoa varten BMW:n kaksipyöräpuolelta tuttu 647-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. REx -version toimintamatka on jopa kaksinkertainen täyssähkömalliin verrattuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

250 000 kappaletta: tavoite saavutettu!

i3:n tuotanto saavutti parisen vuotta sitten 200 000 kappaleen virstanpylvään. Sen jälkeen kokonaistavoitteeksi asetettiin 250 000- eli neljännesmiljoona kappaletta, joka lopulta todella saavutettiinkin. i3:n tehdas Leipzigissä tuottaa tästedes sähköisen voimalinjan komponentteja koko konsernin täyssähkömalleille.

i3 "tulitaistelijana".

BMW i3 on vuosien aikana saavuttanut suosiota erityisesti urbaaneissa ympäristöissä. Se on osoittautunut luotettavaksikin, ja monet yksilöt ovat tiettävästi ylittäneet 500 000 kilometrin rajan. Omalla tavallaan erikoista on myös, että useiden eri maiden poliisi- ja pelastuslaitokset ovat ottaneet paikallisesti päästöttömän i3:n kaupunkikäyttöön.

Myös Italian poliisi luottaa i3:een partioidessaan erityisesti melulle ja noelle alttiilla historiallisilla alueilla.

i3:n tuleva nimikaima (kovin vähän muuta yhteistä) on 3-sarjaan perustuva täyssähköinen sedan, joka tuli julkisuuteen Kiinan patenttiviraston vuodon kautta.

Läpsystä vaihto

i3:n tullessa markkinoille sähköautot eivät olleet läheskään sellaisessa huudossa, kuin mitä ne nykypäivänä ovat. Erikoinen i3 oli siis oman aikansa tuote. Kuten todettua, i3 aloitti silloin yhdeksän vuotta sitten i-alabrändin joka on sittemmin laajentunut - aina edustusautotasolle asti. Onkin melko symbolista, että samalla viikolla, kun BMW:stä sähköautojen valmistajan tehnyt i3 poistui tuotannosta, aloitettiin Saksan Dingolfingissa BMW i7:n valmistus. Se on BMW:n ensimmäinen ja tunnetusti eräs koko maailman ensimmäisistä täyssähköisistä edustusautoista.

BMW i7

Lähde: BMW Kuvat: BMW, Moottorin arkisto, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat