17.7.2022 Ajoneuvot Oman tien kulkija siirtyy historiaan – viimeinen BMW i3 rullasi tehtaalta ulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monia erikoisia piirteitä omaava i3 poistui tuotannosta miltei 9 vuoden ja neljännesmiljoonan kappaleen jälkeen. Samaan aikaan tuotannossa puolestaan aloitti BMW:n ensimmäinen sähköinen edustusauto, millä voidaan sanoa olevan jopa jotain symbolista merkitystä. BMW:n jo sitä ennen pidempään kypsytelty ensimmäinen sähköautomalli i3 aloitti tuotannossa Saksan Leipzigissa syksyllä 2013. Yhdessä hieman myöhemmin markkinoille tulleen i8-hybridiurheiluauton kanssa i3 toimi pilottimallina BMW:n sähköisten mallien i-alabrändille, joka on tunnetusti viime vuosina saanut kasvaa vähän joka suuntaan. Onhan i3:ssa muutakin erikoista, sillä ihan jo pelkästään rakenne poikkea aika tavalla keskiverroista henkilöautoista. i3 rakentuu itsekantavan korin sijaan eräänlaiselle alumiinivalmisteiselle tikapuurungolle, johon sijoittuu voimalinja akkuineen sekä moottoreineen. Sen päälle rakentuva kori valmistettiin puolestaan tietynlaisesta hiilikuidusta. Kooltaan tasan nelimetrinen B-segmentin pikkuauto on nelipaikkainen, ja takamatkustajat kulkevat sisään kevyistä kaappariovista. Renkaat ovat vierinvastuksen minimoimiseksi kapeat (155 mm). Eräänä erikoisuutena i3:ssa oli myös etenkin USA:ssa suosiota saanut REx- eli Range Extender -vaihtoehto, jossa runkoon saatiin mahdutettua sähköntuottoa varten BMW:n kaksipyöräpuolelta tuttu 647-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. REx -version toimintamatka on jopa kaksinkertainen täyssähkömalliin verrattuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 250 000 kappaletta: tavoite saavutettu! i3:n tuotanto saavutti parisen vuotta sitten 200 000 kappaleen virstanpylvään. Sen jälkeen kokonaistavoitteeksi asetettiin 250 000- eli neljännesmiljoona kappaletta, joka lopulta todella saavutettiinkin. i3:n tehdas Leipzigissä tuottaa tästedes sähköisen voimalinjan komponentteja koko konsernin täyssähkömalleille. i3 "tulitaistelijana". BMW i3 on vuosien aikana saavuttanut suosiota erityisesti urbaaneissa ympäristöissä. Se on osoittautunut luotettavaksikin, ja monet yksilöt ovat tiettävästi ylittäneet 500 000 kilometrin rajan. Omalla tavallaan erikoista on myös, että useiden eri maiden poliisi- ja pelastuslaitokset ovat ottaneet paikallisesti päästöttömän i3:n kaupunkikäyttöön. Myös Italian poliisi luottaa i3:een partioidessaan erityisesti melulle ja noelle alttiilla historiallisilla alueilla. i3:n tuleva nimikaima (kovin vähän muuta yhteistä) on 3-sarjaan perustuva täyssähköinen sedan, joka tuli julkisuuteen Kiinan patenttiviraston vuodon kautta. Läpsystä vaihto i3:n tullessa markkinoille sähköautot eivät olleet läheskään sellaisessa huudossa, kuin mitä ne nykypäivänä ovat. Erikoinen i3 oli siis oman aikansa tuote. Kuten todettua, i3 aloitti silloin yhdeksän vuotta sitten i-alabrändin joka on sittemmin laajentunut - aina edustusautotasolle asti. Onkin melko symbolista, että samalla viikolla, kun BMW:stä sähköautojen valmistajan tehnyt i3 poistui tuotannosta, aloitettiin Saksan Dingolfingissa BMW i7:n valmistus. Se on BMW:n ensimmäinen ja tunnetusti eräs koko maailman ensimmäisistä täyssähköisistä edustusautoista. Lähde: BMW Kuvat: BMW, Moottorin arkisto, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?