16.10.2022 Ajoneuvot S:n jälkeen tulee R – höyhenenkevyt, ratakireä versio Alpine A110:stä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaismerkin Formula 1 -tiimi on ollut olennainen osa A110R:n suunnittelua. Tuulitunnelissa ja laihdutuskuurilla vietetty aika näkyy ja tuntuu nopeassa ajossa. Myös tallin jättävälle maailmanmestarille, Fernando Alonsolle, omistetaan oma erikoiseränsä. Toistaiseksi nopein versio sanalla sanoen rakastetusta Alpine A110:stä perustuu S-malliin siltä osin, että S:n 300-hevosvoimainen versio A110:n 1,8-litraisesta voimanlähteestä säilyy muuttumattomana. Kierrosaikaparannukset on siis saavutettu ennen kaikkea viisaalla hiilikuidun käytöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFormulan siivellä hiottuAlpinen katuautojaosto on tehnyt A110R:n aerodynamiikan, kuten osittain myös alustan kohdalla laajaa yhteistyötä merkin F1-tiimin kanssa. Aikaa on siis vietetty runsaasti Benetton Formulan sekä Lotuksen vanhassa, nykyisin Alpine F1 Teamin omistamassa kehityskeskuksessa Englannin Enstonessa, josta on siis peräisin myös kuluvalla F1-kaudella käytössä oleva A522 -runko.On mukavaa, että myös tällaiset pienemmät tallit voivat tuoda "formulatekniikkaa tien päälle", kuten Mercedes-AMG Petronasin kaltaiset suuret.Enstonen tuulitunnelitestien perusteella A110:n koriin on tehty muutoksia, joiden myötä muun muassa sellainen turhake, kuin takalasi, on saanut väistyä hiilikuituisen ilmanohjaimen tieltä pois. Myös esimerkiksi konepellistä, keulasta, helmoista ja perästä löytyy uusia ilmanohjaimia. Pitkälti hiilikuituosien ansiosta myös omamassa on pudonnut S:ään verrattuna kymmenillä kiloilla. 1,082 tonnin massalla oltaisiin kevyessä päässä jopa B-segmentin pikkuautoluokassa.Muutoksilla on saatu parannuksia paitsi kierrosaikaan, myös ihan suoraan huippunopeuteen. Pienemmmällä ilmanvastuksella pääsee 285 km/h, missä on kympin korotus A110S:ään verrattuna. Nollasta sataan päästään ensimmäistä kertaa alle neljän sekunnin.A110R Fernando AlonsoKaksinkertaiselle maailmanmestarille omistettu erikoiserä pohjaa täysin edellä esiteltyyn A110R:ään, mutta se pitää sisällään monia hienoja kaimansa tähänastiseen uraan liittyviä yksityiskohtia.Kausina 2005 ja 2006 nimenonaan Alpinen edeltäjällä Renaultilla mestaruuksiin yltänyt espanjalaistähti on ajanut urallaan osakilpailuvoittoon tähän mennessä 32 kertaa, mistä saadaan erikoismallin valmistusmäärä. Jokaisesta autosta löytyy numerolaatta, ja tämän yhteydestä kyseisen osakilpailuvoiton paikka ja ajankohta. Tosifania hemmotellaan myös muun muassa tähden nimikirjoituksella, joka löytyy paraatipaikalta nokkapelliltä, vai pitäisikö sanoa nokkahiilikuidulta.Pakettiin kuuluu myös mestarin kypärän replika.Erikoiserä on Alpinen tribuutti Fernando Alonsolle siinäkin mielessä, että mestari vaihtaa ensi kaudeksi tallia. Alonso seuraa uransa lopettavaa nelinkertaista mestaria, Sebastian Vetteliä, Aston Martinilla.Lähde ja kuvat: Alpine Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaEnemmän hyvää: Alpine A110S Havainnekuvista kohti konkretiaa – Alpine A110 E-ternité on ranskalaismerkin ensimmäinen sähköautokonsepti Vuosikymmenen retrosportti Alpine A110 pesi kasvonsa ja terästäytyi Alpine A4810 – toteutuessaan täysiverinen superauto, joka nielee vetyäMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.4.2025 Uutinen Vanhassa vara parempi: Volvo hakee edellisen pääjohtajan takaisin eläkkeeltä 1.4.2025 Uutinen Helsingin nastarengaskielto saa jatkoa ja laajenee – nouseeko kuntavaalien kiistakapulaksi? 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle