16.10.2022

S:n jälkeen tulee R – höyhenenkevyt, ratakireä versio Alpine A110:stä

Ranskalaismerkin Formula 1 -tiimi on ollut olennainen osa A110R:n suunnittelua. Tuulitunnelissa ja laihdutuskuurilla vietetty aika näkyy ja tuntuu nopeassa ajossa. Myös tallin jättävälle maailmanmestarille, Fernando Alonsolle, omistetaan oma erikoiseränsä.

Toistaiseksi nopein versio sanalla sanoen rakastetusta Alpine A110:stä perustuu S-malliin siltä osin, että S:n 300-hevosvoimainen versio A110:n 1,8-litraisesta voimanlähteestä säilyy muuttumattomana. Kierrosaikaparannukset on siis saavutettu ennen kaikkea viisaalla hiilikuidun käytöllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Formulan siivellä hiottu

Alpinen katuautojaosto on tehnyt A110R:n aerodynamiikan, kuten osittain myös alustan kohdalla laajaa yhteistyötä merkin F1-tiimin kanssa. Aikaa on siis vietetty runsaasti Benetton Formulan sekä Lotuksen vanhassa, nykyisin Alpine F1 Teamin omistamassa kehityskeskuksessa Englannin Enstonessa, josta on siis peräisin myös kuluvalla F1-kaudella käytössä oleva A522 -runko.

On mukavaa, että myös tällaiset pienemmät tallit voivat tuoda "formulatekniikkaa tien päälle", kuten Mercedes-AMG Petronasin kaltaiset suuret.

Enstonen tuulitunnelitestien perusteella A110:n koriin on tehty muutoksia, joiden myötä muun muassa sellainen turhake, kuin takalasi, on saanut väistyä hiilikuituisen ilmanohjaimen tieltä pois. Myös esimerkiksi konepellistä, keulasta, helmoista ja perästä löytyy uusia ilmanohjaimia. Pitkälti hiilikuituosien ansiosta myös omamassa on pudonnut S:ään verrattuna kymmenillä kiloilla. 1,082 tonnin massalla oltaisiin kevyessä päässä jopa B-segmentin pikkuautoluokassa.

Muutoksilla on saatu parannuksia paitsi kierrosaikaan, myös ihan suoraan huippunopeuteen. Pienemmmällä ilmanvastuksella pääsee 285 km/h, missä on kympin korotus A110S:ään verrattuna. Nollasta sataan päästään ensimmäistä kertaa alle neljän sekunnin.

A110R Fernando Alonso

Kaksinkertaiselle maailmanmestarille omistettu erikoiserä pohjaa täysin edellä esiteltyyn A110R:ään, mutta se pitää sisällään monia hienoja kaimansa tähänastiseen uraan liittyviä yksityiskohtia.

Kausina 2005 ja 2006 nimenonaan Alpinen edeltäjällä Renaultilla mestaruuksiin yltänyt espanjalaistähti on ajanut urallaan osakilpailuvoittoon tähän mennessä 32 kertaa, mistä saadaan erikoismallin valmistusmäärä. Jokaisesta autosta löytyy numerolaatta, ja tämän yhteydestä kyseisen osakilpailuvoiton paikka ja ajankohta. Tosifania hemmotellaan myös muun muassa tähden nimikirjoituksella, joka löytyy paraatipaikalta nokkapelliltä, vai pitäisikö sanoa nokkahiilikuidulta.

Pakettiin kuuluu myös mestarin kypärän replika.

Erikoiserä on Alpinen tribuutti Fernando Alonsolle siinäkin mielessä, että mestari vaihtaa ensi kaudeksi tallia. Alonso seuraa uransa lopettavaa nelinkertaista mestaria, Sebastian Vetteliä, Aston Martinilla.

Lähde ja kuvat: Alpine Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia