17.6.2019 Ajoneuvot Enemmän hyvää: Alpine A110S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 292-hevosvoimainen Alpine A110S täydentää palkitun ranskalaisurheiluauton mallistoa. Autoveron lisäksi yksi automaailman suurimpia vääryyksiä on ylistetyn Alpine A110 -urheiluauton puuttuminen Suomen markkinoilta. Maineikkaan urheiluautovalmistajan uudelleenherätys on kerännyt ylisanoja maailman autolehdistössä, ja onnistuipa Alpine nousemaan Euroopan vuoden auto -äänestyksessäkin toiseksi – ja vielä tasapistein enemmän ykköstiloja saaneen Jaguar I-Pacen kanssa.Alpine A110:n resepti ei tuo urheiluautomaailmaan mitään ennen näkemätöntä, enemmänkin se tuo takaisin menneille vuosikymmenille jääneitä hyveitä. Valtavan moottoritehon sijaan iloa ja suorituskykyä on haetty keveydestä ja tarkoituksenmukaisuudesta.Jos perusmallin 252 hevosvoimaa kuitenkin tuntuu vähän miedolta, voi auton tilata nyt myös 292-hevosvoimaisena A110S -painoksena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOranssia ja mattaharmaataAlpine A110S:n erottaa perusmallista pienistä yksityiskohdista. Ulkopintaa koristaa valinnaisen mattaharmaan värin lisäksi jarrusatuloiden kaltaiset oranssit yksityiskohdat ja GT Race -nimen saaneet vanteet.Ulkopinnan oranssit yksityiskohdat jatkuvat Alpinen sisätilojen tikkauksissa. Verhoilussa on käytetty Dinamica-mikrokuitua, ja Sabeltin istuimet painavat vain 13,1 kiloa kappale.A110S:ään tarjotaan lisävarusteena hiilikuituista kattoa, joka keventää autoa 1,9 kiloa. Lisävarusteena istuimiin saa hiilikuituviimeistelyn. Muita painonsäästökohteita ovat lisävarusteena tarjottavat Fuchsin takovanteet. Auton paino on edelleen hyvin alhainen, vain 1 114 kg.Tekniikkapuolet ovat jatkojalostetta tavallisesta A110:stä. Alustaa on madallettu 4 millimetriä, pohjaanlyötikumeja on muokattu, jouset ovat 50 prosenttia jäykemmät ja iskunvaimentimet säädetty uudelleen. Kallistuksenvakainten kerrotaan olevan jopa 100 prosenttia jäykemmät edessä ja takana. Myös Michelin Pilot Sport 4 -renkaiden seoksen kerrotaan olevan S-malliin hienosäädetty. Perus-Alpinen lisävarustelistalta löytyvät Brembon jarrut ovat S-mallisa vakiovarusteena.YlävääntöäSuurin yksittäinen muutos löytyy kuitenkin moottoritilasta. Isäntäfirma Renaultin 1,8-litrainen turboahdettu nelosmoottori on viritetty nyt 292-hevosvoimaan, mikä on 40 hevosvoimaa perusmallia enemmän. 320 newtonmetrin vääntömomentti on ennallaan, mutta se on tarjolla nyt 400 kierrosta korkeammilla kierroksilla (2000–6400 rpm). Auton vaihteistona on yhä Getragin 7-vaihteinen kaksoiskytkinlaatikko ja tasauspyörästö on lukoton. 0–100 km/h sprintin Alpine A110S selvittää 4,4 sekunnissa.Alpine kertoo perusmallin keskittyvän enemmän ajamisen hauskuuteen, kun S-versio on muokattu terävämpi ja tarkempi ajettava. Auton kerrotaan olevan vakaampi korkeissa nopeuksissa.Jäljellä on enää yksi kysymys: milloinkohan herkun saisi Suomeen?Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Alpine Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen