7.12.2015 Ajoneuvot Subaru näkee hirvet ja jalankulkijat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä EyeSight-järjestelmä tunnistaa, varoittaa, hiljentää ja tarvittaessa pysäyttää auton, kun se havaitsee edessä esteen. Subarun törmäyksiä estävä EyeSight-järjestelmä tunnistaa, varoittaa, hiljentää ja tarvittaessa pysäyttää auton, kun se havaitsee edessä esteen. Järjestelmä erottaa muun muassa jalankulkijat, pyöräilijät ja isot eläimet kuten hirvet. EyeSight-järjestelmä on kuulunut Suomessa myytävien Subaru Outbackien vakiovarustukseen jo tämän vuoden ajan.Törmäyksiä estävät järjestelmät eivät ole vain Subaru-asiakkaille tarjottavaa herkkua. Muun muassa hiljattain esitellyn Volvon S90:n varustukseen kuuluvaa City Safety -hätäjarrutusjärjestelmää laajennetaan suureläinten tunnistuksella. Auto voi auttaa välttämään hirvikolarin tunnistamalla eläimen ja jarruttamalla. Samanlaista avustavaa teknologiaa on käytössä myös muilla autovalmistajilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiitosta törmäysteisteissäPuolueettomissa Euro NCAP, Japanin NCAP ja Amerikan IIHS -törmäystesteissä viisi tähteä saavuttanut EyeSight järjestelmä käyttää hyväkseen CMOS-teräväpiirtostereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla järjestelmä ennakoi liikennetilanteita, estää törmäyksiä ja peräänajoja, erottamalla esimerkiksi jalankulkijat, pyöräilijät, isot riistaeläimet ja autot toisistaan.Järjestelmän stereokamerat on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle taustapeilin molemmille puolille. Valmistajansa mukaan se pystyy erottamaan myös kaikki eri värit. Jos järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti auton nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton.Subaru antoi ensimmäisenä autonvalmistaja maailmassa kuluttajille mahdollisuuden testata EyeSight-järjestelmän hätäjarrutusta käytännön ajotilanteessa. Suomessa Subaru Nordicin ja Subaru-jälleenmyyjien yhteinen EyeSight-kampanja käynnistyi viime toukokuussa. Kampanjan aikana yli tuhat suomalaista autoilijaa kävi testaamassa järjestelmän toimivuuden. Aivan aukottomasti järjestelmä ei toiminut kuten videolta näkyy.EyeSight –järjestelmällä varustettuja Subaru-henkilöautoja on valmistajan mukaan myyty Japanissa yli 300 000 kappaletta. Subaru Outback oli ensimmäinen automalli, jonka yhteydessä EyeSight-järjestelmä esiintyy Eurooppaan myytävissä autoissa. Tällä hetkellä käytössä on EyeSightin kolmas sukupolvi.Lähde ja kuva: Subaru Näin EyeSight toimii 1. EyeSight-järjestelmä käyttää hyväkseen stereokameraa ja 3D-kuvaprosessoria, joiden avulla se ennakoi liikennetilanteita sekä estää törmäyksiä ja peräänajoja. Järjestelmä, joka erottaa toisistaan jalankulkijat, pyöräilijät, isot eläimet – kuten tiellä seisovan hirven ja autot, on kehitetty myös estämään peräänajot. Jos järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, se hiljentää automaattisesti auton nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton. Järjestelmä toimii yhteistyössä vakionopeudensäätimen kanssa. 2. Järjestelmän stereokamerat on sijoitettu tuulilasin sisäpuolelle taustapeilin molemmille puolille. Järjestelmä pystyy erottamaan myös kaikki eri värit. Kameroiden näkökenttä on laajentunut ja pidentynyt 40 prosentilla ensimmäiseen kehitysversioon verrattuna. 3. EyeSight pystyy estämään peräänajon vielä 50 km/h:n nopeudesta ja toteuttamaan hätäjarrutustoiminnon 70 km/h:n nopeudessa. EyeSight tunnistaa jarru- ja liikennevalot nopeasti, joten peräänajojen riski jono- ja kaupunkiajossa vähenee merkittävästi. 4. Jos ajoneuvojen välinen nopeusero on alle 30 km/h eikä kuljettaja huomioi nopeuseroa, EyeSight hiljentää automaattisesti nopeutta ja tarvittaessa pysäyttää auton. Jos nopeusero on yli 30 km/h, järjestelmä säätää auton nopeuden niin, että peräänajovaara väistyy. Jos peräänajovaara on ilmeinen, järjestelmän hätäjarrutoiminto aktivoituu ja auto pysähtyy sen toimesta. 5. EyeSight ja Subarun vakionopeustoiminto huolehtivat myös siitä, että välimatka edellä ajavaan pysyy turvallisena. Aktiivinen vakionopeudensäädin vertaa autojen välistä nopeutta, pitää välimatkan edellä ajavaan haluttuna ja tarvittaessa jopa pysäyttää auton – ja kiihdyttää auton jälleen liikennetilanteen niin salliessa takaisin säädettyyn matkanopeuteen. Jos edellä ajava auto on järjestelmän mielestä liian lähellä, se varoittaa merkkiäänellä kuljettajaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?