18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalainen De Motu -kellobrändi kertoo, että se valmistaa arvokellojen sarjan yhdessä amerikkalaisen ikonisen automerkin Jeepin kanssa. Helsinki-Malmin lentoaseman vanhassa lentokonehallissa tapahtuu jotain sellaista, mistä harva suomalainen tietää mitään. Vanhassa lentokentän tyhjillään olevassa lentokonehangarissa valmistetaan arvokelloja.Ensi vuonna suomalaiselta arvokellojen valmistajalta De Motulta on tulossa sarja, joka valmistetaan yhteistyössä amerikkalaisen ikonisen Jeep-automerkin kanssa.– Saattaa olla, että joku kelloharrastaja jopa ostaa Jeepin saadakseen tämän kellon, De Motu -kellojen perustaja, suunnittelija ja toimitusjohtaja Valdemar Hirvelä sanoo.Hirvelä sanoo, että arvokelloja keräävät kelloharrastajat ovat sen verran omalaatuisia, että näin voi todellakin käydä – senkin vuoksi, että Jeep-kellon voi ostaa vain, jos ostajalla on jonkunlainen omistussuhde Jeepiin. Jos Jeepiä ei ennestään ole ja haluaa hankkia Jeep x De Motu -kellon, se vaatii todennäköisesti sen, että joutuu hankkimaan myös Jeepin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKelloja Ilmavoimien Hornet-lentäjilleHirvelän arvokellobrändi De Motu on valmistanut aiemmin kelloja muun muassa Suomen ilmavoimien Hornet-lentäjille.Hornet-kellojen sarja tehtiin, kun Hornet-lentäjät ottivat De Motuun ja Hirvelään yhteyttä, että he haluaisivat piensarjan kelloja. Hirvelä yritys ryhtyi töihin ja syntyi numeroitu De Motu DNF 44 MK I -sarja. Sarjaan kuuluvia numeroituja kelloja on vain 64 kappaletta – saman verran kuin Ilmavoimilla Hornetteja.Ilmavoimien laboratorio on myös hyväksynyt virallisesti DNF 44 -kellomallin sotilasilmailuun, se on täyttänyt Ilmavoimien MIL-STD-810G -protokollan. Hornet-lentäjien yksilöllisissä kelloissa kellon takaosaan on myös kirjoitettu lentäjän laivue sekä henkilökohtainen kutsumerkki.Myöhemmin DNF 44 -kellosta tehtiin vielä piensarja, jonka hankkimiseksi ei tarvinnut olla Hornet-lentäjä. Siviileille tehty sarja eroaa hieman esimerkiksi kellon rannekkeen osalta.Jeep-kelloista numeroitu sarjaMyös Jeep x De Motu -kelloista tehdään numeroitu sarja. Kenties kellot yksilöidään auton ajoneuvokohtaisen VIN-valmistenumeron mukaan.De Motu käyttää kelloissaan laadukkaita sveitsiläisiä Eta-merkkisiä koneistoja, jotka De Motulla modifioidaan tarpeiden mukaisiksi. Esimerkiksi kellojen päivyrikiekko vaihdetaan De Motun valmistamaan – ja tähänkin on selkeä syy.– Päivämäärä De Motun kelloissa täytyy erottua selvästi. Esimerkiksi sen vuoksi, että lentäjä näkee selvästi, onko parillinen vai pariton päivämäärä. Parillisina päivinä lentokoneisiin tehdään eri tarkistustoimenpiteet kuin parittomina päivinä, ilmavoimilla aiemmin työskennellyt Hirvelä toteaa.De Motun kellojen toimintavarmuus on maksimoitu. Kellon nuppi on esimerkiksi varmistettu siten, että se ei putoa, vaikka se menisi poikki. Pudotessaan Hornetin tai muun lentokoneen uumeniin, pieni, puolentoistamillin pituinen kellon osa voisi aiheuttaa katastrofaalista jälkeä lentokoneen järjestelmissä.– Ruotsissa kellon nuppia on etsitty Gripen-hävittäjästä kaksi viikkoa. Lentokone oli sen aikaa lentokiellossa, Hirvelä sanoo.Yli 7 000 euron arvokelloDNF 44 -kellosarja ei ole vain pelkkä kello, vaan se on arvokello hienossa alumiinisessa laatikossa, jonka kansi aukeaa punaista ilmailuteeman mukaista painiketta painamalla – kannessa on samanlaiset vaimentimet kuin lentokoneen laskutelineissä. Mukana on myös lokikirja, johon on kellon huoltohistorian saa talteen. Lokikirjasta näkee myös, että kellon on koonnut ja testannut De Motun kelloseppä Tomi Seppälä.– Tämä lokikirja nostaa myös kellon arvoa. Monesti näkee arvokelloja, joista on tiedossa vain sen viimeisin huolto, mutta aiemmasta historiasta ei mitään tietoa, Seppälä sanoo.Tulevasta Jeep x De Motu -kellosta Hirvelä paljastaa sen verran, että se tehdään DNF 44 -mallin tavoin alumiiniseen laatikkoon, jossa on jotain Jeepille ominaista teemaa. Jeep-kellon tulevaan säilytyslaatikkoon tulee paikat myös Jeepin avaimille. Lopullinen julkaistava kello ja sen yksityiskohdat määritellään yhdessä Jeepin kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKello on työkaluKun De Motu on erikoistunut nimenomaan ilmailuaiheisiin kelloihin, kysymys kuuluukin, että miksi De Motu hyppää nyt autojen maailmaan, eikö se ole täysin ilmailukelloihin erikoistuneen kellobrändin ideologian vastaista.Hirvelä toteaa, että Jeepit ovat selkeä osa suomalaistakin ilmailua. Puolustusvoimien käytössä, niin Suomessa kuin vaikka Ruotsissakin on ollut vuosien saatossa paljon Jeepejä esimerkiksi hinaamassa lentokoneita hangaareista sekä muissa työtehtävissä.– Jeepit ovat työkaluja ja meidän tekemät kellot ovat myös työkaluja, Hirvelä sanoo. Hornet-lentäjillä kello on tärkeä työkalu, sen pitää olla esimerkiksi yhdellä vilkaisulla luettava. Sen lisäksi, että kellon täytyy pysyä täsmällisesti ajassa, sen täytyy kestää myös iskuja sekä G-voimia kuin paineenvaihteluitakin.Jeep-kelloprojekti on vasta alussa, suunnittelupöydällä. Päivän valon se näkee joskus ensi vuoden puolella. Kellon hintakaan ei ole vielä tiedossa, esimerkiksi kaikki lopulliset työvaiheet tulevat määrittämään sitäkin. Arvokello, jota keräilijät haluavat, siitä tulee joka tapauksessa DNF 44 -mallin tapaan. Kyseistä kelloa De Motu on myynyt 7 200 euron hintaan.Valmistusmäärä vielä avoinJeep x De Motu -kellosarjan kelloja valmistetaan 50 tai 100 kappaletta, valmistusmäärääkään Hirvelä ei osaa vielä sanoa ihan tarkkaan.– Valmistusmääräksi voi tarkentua myös joku muu kuin tasaluku, jos Jeepin historiasta tai muusta Jeepiin liittyvästä löytyy joku yhteys, numero tai jotain, Hirvelä sanoo.Hirvelä sanoo, että kun Jeep-kellosarjaa lähdetään tekemään, mikään ei saa olla, niinkuin De Motun kelloissa tähänkään asti ei ole ollut, päälleliimattua.– En halua sitä, että kelloon laitetaan Jeepin logo ja sanotaan, että se on siinä. Jeep-kellonkin juttu pitää olla jotain muuta kuin se, Jeepin historia ja brändi tulee näkymään kellossa sen osoittimissa ja kellotaulussa ja kellon rungossa jollain muulla tavalla, Hirvelä sanoo paljastamatta vielä kuitenkaan sen enempää.De Motun DM-G -mallissa on tarkka G-voimamittari.Kellojen suunnitteluprojektit ovat aikaa vieviä juttuja. Se, että De Motun suunnittelema kello päättyy lopulta valmiiksi sarjaksi kestää vuoden, pari. Sen vuoksi erilaisten projektien työstäminen alkaakin jo jopa vuosia ennen kellon varsinaista lanseerausta. Kun De Motu on tehnyt kellojen piensarjan jo Hornet-lentäjille, kysymys kuuluu, onko tulevien F35-lentäjien kellot jo suunnitelmissa, vaikka yhtään uutta hävittäjälentokonetta ei vielä ole Ilmavoimien palveluksessa.De Motun R42-malli on suomalaisvalmistajan edullisin kello, sen hinta on alkaen 1350 euroa.– Mikä on F35-hävittäjän tärkein ominaisuus? Minäpä näytän, Hirvelä toteaa, ja menee seinän taakse. Seinän takaa hän palaa pian mukanaan alumiininen kellolaatikko.– Häive, tiedetään vastaus paikan päällä olevan lehdistön joukosta Hirvelän kysymykseen.– Se on totta, Hirvelä räjähtää nauruun ja avaa kellolaatikon. Häive on todellakin myös F35-kellon tärkein ominaisuus – sen vuoksi Hirvelän avaamassa kellolaatikossa ei näy kelloa lainkaan!Mutta Hirvelän vastaus kysymykseen tuli kuitenkin kuin apteekin hyllyltä, joten vähintääkin jotain ajatustyötä on varmasti senkin suhteen tapahtunut. Moottorin saamien tietojen mukaan F35-kello onkin jo vähintään Hirvelän päässä, suunnitelma saattaa olla jo jopa hänen tietokoneellakin. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä