21.4.2016 Ajoneuvot Suomen ensimmäinen Kawasaki H2R: 326 hevosvoimainen ratamoottoripyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 300-hevosvoimainen ja 53 900 euron hintainen Kawasaki H2R on suunniteltu pelkästään rata-ajoon. Se ei ole rekisteröitävissä. Tätä eksoottista erikoismallin Kawasakia harva odotti näkevänsä ikinä Suomessa. Pelkästään ratakäyttöön tarkoitetun H2R:n pakoputkistosta pääsee ilmoille 120 desibelin lukemat, joten Suomessa sillä ei melun puolesta pääse edes kaikille moottoriradoille. Siitä huolimatta Suomeen on tilattu ja myös perille saapunut ensimmäinen 326-hevosvoimainen H2R.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuoden mietinnän tulosTehtaan tilausikkuna meni kiinni viime vuonna vähän ennen joulua, ja viimeisenä yönä Pohjanmaalla ei nukuttu lainkaan, kun mietittiin viimeiseen asti tilatako ”Ärrä” vai ei. Vuoden verran – siitä asti kun pyörä esiteltiin Kölnin kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä lokakuussa 2014 – asiakas oli miettinyt sen hankkimista. Viimeisenä mahdollisena päivänä nimi paperiin ja maahantuoja Sumeko välitti tilauksen tehtaalle.Käsityönä valmistettavan pyörän toimitusaika on lähes kuusi kuukautta. Pelkästään matka Japanista Hollannin keskusvaraston kautta Suomeen vie siitä kuukauden. Erikoisen tekniikan lisäksi H2R poikkeaa muista Kawasaki-malleista jopa kuljetuksen aikaisen pakkaamisen osalta. Koska renkaina on pehmeät slicks-renkaat, tulee pyörä säilyttää aina huoltopukkien varassa renkaat ilmassa. Muuten renkaiden maata koskettaviin osiin painuu tasaiset kohdat. Sama pätee myös tehdaskuljetukseen, joten molempien akselien läpi on pujotettu terästangot joiden varassa pyörä kuljetuslaatikossa lepää, ja siis renkaat ilmassa.Eturengas on pehmeä Soft-kumiseos ja takana on astetta kovempi Medium. Rengastyyppiä eikä kokoa saa vaihtaa, sillä pyörän tietokone laskee ja vertaa koko ajan etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksia ja niiden välisiä nopeuseroja luistonestoa varten, ja järjestelmä sekoaa jos renkaiden kehäpituudet muuttuvat.Erot katumalliin pieniä - tehoero suuriH2R eroaa katukäyttöön rekisteröitävästä 210-hevosvoimaisesta H2-mallista oikeastaan aika vähän. Ilmansuodattimen poikkileikkauspintaa on kasvatettu moottorin hengityksen parantamiseksi. Sylinterikannen kanavat ovat avarammat ja nokat jyrkemmät. Myös pakoputkisto on valmistettu halkaisijaltaan suuremmasta putkesta ja äänenvaimennusta ei käytännössä ole. Siitä huolimatta kokoputkiston varaosahinnaksi ilmoitetaan 9700 euroa.Ulkoisena erona mallien välillä on tietysti H2R:n valojen, vilkkujen ja peilien puuttuminen. Takavalo tosin on, mutta se on pelkkä jarruvalo, joka turvallisuussyistä on hyvä varuste ratakäytössäkin. Lisänä on sivukatteisiin ja peilien kohdalle sijoitetut isokokoiset siivekkeet, joiden tehtävä on painaa etupäätä alas kovissa nopeuksissa. Muuten eturengas nousisi taivaisiin ja kuljettajasta tulisi matkustaja. Ajo-ominaisuuksien vakauttamiseksi takahaarukka on pari senttiä perusmallia pidempi. Sekä moottorin mekaaninen ahdin että katteiden siivet ovat Kawasaki Heavy Industuries -konsernin oman lentokoneosaston suunnittelemia.Viime vuoden mallien kromimainen maalipinta on nyt korvattu enemmän metallihohtotyyppisellä värityksellä. Aivan tavallista maalia sekään ei ole. Kyseessä on ”itse korjaava” maali. Jos maalipintaan tekee naarmun, on se seuraavana päivänä hävinnyt. Maalipinta tavallaan ”valuu” uudelleen tasaiseksi.Katumalliin helpolla lisää tehoa – ei onnistu!Jos satut kuulumaan niiden kolmen-neljän suomalaismotoristin joukkoon, jotka jo omistavat H2:n, ja ajattelit päivittää sen kireämmillä osilla H2R:n tehoihin, niin turha toivo. Kawasakin tehdas nimittäin vaatii H2R:n osien tilauksen yhteydessä, että asiakkaan on todistettava omistavansa juuri kyseinen malli. Turvallisuussyistä näin on ehkä hyväkin.Kisakireälle moottorille huoltovälitkin ilmoitetaan eri tavalla kuin perinteisten katupyörien kilometrilukemat. H2R vaatii huoltoa 15 ajotunnin välein. Tuntimittari tosin pyörii vain silloin kun moottori käy yli 8000 kierroksella. Joka toisessa huollossa – siis 30 tunnin välein – vaihdetaan mm. männät ja kiertokanget.Vaikka pyörää ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön, niin väljemmän lainsäädännön maissa se ei ole estänyt kokeilemasta pyörän ominaisuuksia katuliikenteessä. Kawasakin Turkin maahantuoja tilasi omaan käyttöönsä H2R:n ja valitti, että Istanbulin kaduilla moottori lämpiää liikaa liikennevaloissa. Se johtuu siitä, että puhtaasti ratakäyttöön suunnitellussa laitteessa ei ole jäähdyttimen flektiä lainkaan. Toinen valituksen aihe koski kuviottomien ratarenkaiden nopeaa kulumista...228 kW (310 hv) / 14 000 r/min240 kW (326 hv) / 14 000 r/min (Ram Air)165 Nm / 12 500 k/minVaihteisto: dog ring, 6-vaihteinenPaino ajokunnossa 216 kg (H2 238 kg)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa