21.4.2016 Ajoneuvot Suomen ensimmäinen Kawasaki H2R: 326 hevosvoimainen ratamoottoripyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 300-hevosvoimainen ja 53 900 euron hintainen Kawasaki H2R on suunniteltu pelkästään rata-ajoon. Se ei ole rekisteröitävissä. Tätä eksoottista erikoismallin Kawasakia harva odotti näkevänsä ikinä Suomessa. Pelkästään ratakäyttöön tarkoitetun H2R:n pakoputkistosta pääsee ilmoille 120 desibelin lukemat, joten Suomessa sillä ei melun puolesta pääse edes kaikille moottoriradoille. Siitä huolimatta Suomeen on tilattu ja myös perille saapunut ensimmäinen 326-hevosvoimainen H2R.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuoden mietinnän tulosTehtaan tilausikkuna meni kiinni viime vuonna vähän ennen joulua, ja viimeisenä yönä Pohjanmaalla ei nukuttu lainkaan, kun mietittiin viimeiseen asti tilatako ”Ärrä” vai ei. Vuoden verran – siitä asti kun pyörä esiteltiin Kölnin kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä lokakuussa 2014 – asiakas oli miettinyt sen hankkimista. Viimeisenä mahdollisena päivänä nimi paperiin ja maahantuoja Sumeko välitti tilauksen tehtaalle.Käsityönä valmistettavan pyörän toimitusaika on lähes kuusi kuukautta. Pelkästään matka Japanista Hollannin keskusvaraston kautta Suomeen vie siitä kuukauden. Erikoisen tekniikan lisäksi H2R poikkeaa muista Kawasaki-malleista jopa kuljetuksen aikaisen pakkaamisen osalta. Koska renkaina on pehmeät slicks-renkaat, tulee pyörä säilyttää aina huoltopukkien varassa renkaat ilmassa. Muuten renkaiden maata koskettaviin osiin painuu tasaiset kohdat. Sama pätee myös tehdaskuljetukseen, joten molempien akselien läpi on pujotettu terästangot joiden varassa pyörä kuljetuslaatikossa lepää, ja siis renkaat ilmassa.Eturengas on pehmeä Soft-kumiseos ja takana on astetta kovempi Medium. Rengastyyppiä eikä kokoa saa vaihtaa, sillä pyörän tietokone laskee ja vertaa koko ajan etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksia ja niiden välisiä nopeuseroja luistonestoa varten, ja järjestelmä sekoaa jos renkaiden kehäpituudet muuttuvat.Erot katumalliin pieniä - tehoero suuriH2R eroaa katukäyttöön rekisteröitävästä 210-hevosvoimaisesta H2-mallista oikeastaan aika vähän. Ilmansuodattimen poikkileikkauspintaa on kasvatettu moottorin hengityksen parantamiseksi. Sylinterikannen kanavat ovat avarammat ja nokat jyrkemmät. Myös pakoputkisto on valmistettu halkaisijaltaan suuremmasta putkesta ja äänenvaimennusta ei käytännössä ole. Siitä huolimatta kokoputkiston varaosahinnaksi ilmoitetaan 9700 euroa.Ulkoisena erona mallien välillä on tietysti H2R:n valojen, vilkkujen ja peilien puuttuminen. Takavalo tosin on, mutta se on pelkkä jarruvalo, joka turvallisuussyistä on hyvä varuste ratakäytössäkin. Lisänä on sivukatteisiin ja peilien kohdalle sijoitetut isokokoiset siivekkeet, joiden tehtävä on painaa etupäätä alas kovissa nopeuksissa. Muuten eturengas nousisi taivaisiin ja kuljettajasta tulisi matkustaja. Ajo-ominaisuuksien vakauttamiseksi takahaarukka on pari senttiä perusmallia pidempi. Sekä moottorin mekaaninen ahdin että katteiden siivet ovat Kawasaki Heavy Industuries -konsernin oman lentokoneosaston suunnittelemia.Viime vuoden mallien kromimainen maalipinta on nyt korvattu enemmän metallihohtotyyppisellä värityksellä. Aivan tavallista maalia sekään ei ole. Kyseessä on ”itse korjaava” maali. Jos maalipintaan tekee naarmun, on se seuraavana päivänä hävinnyt. Maalipinta tavallaan ”valuu” uudelleen tasaiseksi.Katumalliin helpolla lisää tehoa – ei onnistu!Jos satut kuulumaan niiden kolmen-neljän suomalaismotoristin joukkoon, jotka jo omistavat H2:n, ja ajattelit päivittää sen kireämmillä osilla H2R:n tehoihin, niin turha toivo. Kawasakin tehdas nimittäin vaatii H2R:n osien tilauksen yhteydessä, että asiakkaan on todistettava omistavansa juuri kyseinen malli. Turvallisuussyistä näin on ehkä hyväkin.Kisakireälle moottorille huoltovälitkin ilmoitetaan eri tavalla kuin perinteisten katupyörien kilometrilukemat. H2R vaatii huoltoa 15 ajotunnin välein. Tuntimittari tosin pyörii vain silloin kun moottori käy yli 8000 kierroksella. Joka toisessa huollossa – siis 30 tunnin välein – vaihdetaan mm. männät ja kiertokanget.Vaikka pyörää ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön, niin väljemmän lainsäädännön maissa se ei ole estänyt kokeilemasta pyörän ominaisuuksia katuliikenteessä. Kawasakin Turkin maahantuoja tilasi omaan käyttöönsä H2R:n ja valitti, että Istanbulin kaduilla moottori lämpiää liikaa liikennevaloissa. Se johtuu siitä, että puhtaasti ratakäyttöön suunnitellussa laitteessa ei ole jäähdyttimen flektiä lainkaan. Toinen valituksen aihe koski kuviottomien ratarenkaiden nopeaa kulumista...228 kW (310 hv) / 14 000 r/min240 kW (326 hv) / 14 000 r/min (Ram Air)165 Nm / 12 500 k/minVaihteisto: dog ring, 6-vaihteinenPaino ajokunnossa 216 kg (H2 238 kg)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija