6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä Teksti Benjamin Helander Kuva Pilatus Aircraft, Cessna, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pilatus PC-12 PRO on sveitsiläisvalmistajan suosikkikonetyypin uusin versio, jonka ohjaamon Garmin G3000 Prime täyttää kosketusnäytöillä. Pilatus Aircraft on sveitsiläinen lentokonevalmistaja, joka on erikoistunut monikäyttöisiin ja poikkeuksellisen lyhyen kiitotievaatimuksen omaaviin tasokkaisiin lentokoneisiin. Pilatuksen ilma-alustarjonta käsittää nykyisin fiinien siviilikoneiden lisäksi sotilaskäyttöön suunnatun harjoituskoneen, PC-21:n.Yhtiön todennäköisesti tunnetuin tuote on 1990-luvun alusta lähtien jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan tuotannossa ollut yksimoottorinen potkuriturbiinikone PC-12, jonka monipuolisia kykyjä hyödyntävät sekä siviili- että sotilastoimijat nyt jo yli 2 000 valmistetun kappaleen vahvuudella.PI-02 on yksi Ilmavoimien kuudesta Pilatus PC-12 -yhteyskoneesta. Yksi PC-12:n käyttäjistä on Suomen Ilmavoimat, joka on operoinut kuutta PC-12 NG -sukupolven edustajaa vuodesta 2010 lähtien. Ilmavoimat käyttää tyyppiä pääasiassa yhteyskoneenaan. Myös Suomen siviilirekisteristä löytyy jokunen Pilatus PC-12. Seuraava askel suositun PC-12:n tarinassa on PC-12 PRO, joka hyppää saman tien kehityksen kärkeen ottamalla ensimmäisenä konetyyppinä käyttöön Garminin uraauurtavan, kosketusnäyttöihin perustuvan G3000 Prime -ohjaamojärjestelmän.PRO tuo yhtenä uudistuksena PC-12:een myös Garmin Autoland -järjestelmän. Tämä muutamissa konetyypeissä jo käytössä oleva järjestelmä pystyy napin painalluksella tekemään automaattisen hätälaskun, mikäli lentäjä tulee syystä tai toisesta kyvyttömäksi lentämään konetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytettävyys uudelle tasolleAutomaailmassa kosketusnäytöistä on tullut melkoinen viha-rakkaussuhteen koetinkivi. Toiset pitävät siitä, että lähes kaikki auton toiminnot keskitetään kosketusnäytölle, mutta yhä kasvava toinen mielipide on se, että fyysisetkin painikkeet ansaitsevat olla kojelaudalla. Lentokoneessa on jo lähtökohtaisesti huomattavan paljon henkilöautoa runsaampi ohjaamonäkymä. Paitsi että lentokonetta ohjataan autoa useammilla ulottuvuuksilla, on siinä paljon enemmän operoitavaa tekniikkaa, ja myös valvottavia kohteita esimerkiksi moottorin/moottoreiden toiminnan osalta. Lisäksi useimmissa nykyaikaisissa lentokoneissa on kehittyneet säätutkat, jotka entisestään lisäävät näyttöjen ja nippeleiden määrää ohjaamossa.Tältä supersuositun Cessna 172:n ohjaamo näytti ennen Garmin G1000:ta. KUVA: Renato Spilimbergo Carvalho via Wikimedia CommonsTyypillisessä kevyessä yleisilmailukoneessa, niistä esimerkiksi maailman yleisimpänä Cessna 172:ssa, tai Pilatus PC-12:n kaltaisessa pienessä matkustajakoneessa riittää siis ohjaamon toimintoja ja paljon pieniä mittareita. Maailman huomattavimpiin kuuluva lentokoneiden avioniikkajärjestelmien valmistaja, amerikkalainen Garmin Aviation oli kuitenkin sitä mieltä, että asian voi hoitaa yksinkertaisemmin, ja julkisti tähän mennessä ilmailevan maailman tunnetuimman yleisilmailukoneiden lasiohjaamoratkaisun, Garmin G1000:n, vuonna 2004.Tältä Cessna 172 Skyhawkin ohjaamo näyttää Garmin G1000 -lasiohjaamon kera. Garmin G1000:ssa kaikki pienet pyöreät mittarit on korvattu mahdollisia varajärjestelmiä lukuun ottamatta kahdella vierekkäisellä lasinäytöllä. Yksi näytöistä on nimeltään PFD eli primary flight display, ja se tuottaa lähtökohtaisesti kaiken itse lentämisen hallintaan liittyvän informaation, kuten tiedot korkeudesta, nopeudesta ja suunnasta sekä kuuluisan keinohorisontin. Toinen näyttö, MFD, jolle paras suomennos voisi olla yksinkertaisesti monitoiminäyttö, käsittää puolestaan vaihdettavan näkymän, ja siinä esitetään esimerkiksi moottorin/moottoreiden toimintaan liittyviä tietoja, navigoinnin näytöt sekä säätiedot. Seuraava askel oli puolestaan Garmin G3000, joka on kevyisiin suihku- tai potkuriturbiinikoneisiin suunniteltu vastaava järjestelmä. Pääasiallisena erona G1000:een on kolmen kosketusnäytön konfiguraatio. G3000:lla voidaan esittää enemmän informaatiota, ja se tuo ohjaamoon huomattavasti enemmän "ison koneen" tuntua.Tältä näyttää puolestaan Pilatus PC-12 PRO:n ohjaamo G3000 Prime -järjestelmän kera. Ja nyt Garmin Aviation on siis vienyt kevyiden turbiinikoneiden lasiohjaamon vieläkin pidemmälle G3000 Prime -järjestelmällä, joka tulee ensimmäisenä saataville Pilatus PC-12:n tuoreimpaan painokseen, PC-12 PRO:hon. Garmin Aviation on G3000 Primen kautta halunnut tuoda yli 30 000 koneeseen asennetun lasiohjaamonsa käytettävyyden uudelle tasolle. Prime koostuu kolmesta kosketusnäytöstä, jotka ovat nyt kaikki 14-tuumaisia. Garmin tosin itse puhuu näyttöjen sijaan "ikkunoista", jotka ovat immuuneja sormenjäljille, ja jotka säilyttävät luettavuutensa hankalimmassakin auringonpaisteessa. Ikkunat ovat aiempaakin muunneltavampia, ja mikäli konetta lentää kaksi lentäjää, he voivat käyttää samaa kosketusnäyttöä yhtä aikaa.Lisäksi uuden järjestelmän prosessointinopeus on kaksinkertainen aiempaan verrattuna, ja myös näyttöjen terävyys sekä nopeus ovat selvästi parantuneet. Garmin on myös luonut usein käytettäville toiminnoille pikalinkkejä, ja uudet älykkäät tarkistuslistat on linkitetty varoitusjärjestelmiin. Samalla saataville on tullut tai saatavilla pysyy iso kasa liitettäviä järjestelmiä, jotka parantavat turvallisuutta tai vähentävät lentäjän työkuormaa. Järjestelmä ei kuitenkaan ole muuttunut liikaa, etteikö edelliseen G3000:een tottunut lentäjä ottaisi sitä nopeasti haltuunsa. Lähteet: Pilatus Aircraft, Garmin Aviation, Simple Flying, Flying Magazine Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2025 Lentokoneet Airbusin johtama hanke tekee IAI:n Taxibotista totta – mahdollistaa suihkukoneen rullauksen portilta kiitotielle sähköistettynä, ilman omia moottoreita 6.7.2025 Lentokoneet Air France-KLM aikoo pumpata rahaa SAS:iin ostamalla siitä enemmistöosuuden – tähtäimessä kasvu, erityisesti kaukoreiteillä 29.6.2025 Lentokoneet ATR-potkuriturbiinikoneiden seuraavasta kehitysaskeleesta halutaan tehdä kevythybridi, luit oikein 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 23.6.2025 Lentokoneet Icelandair käytti nyt myös Helsingin-reitillään uutta pidemmän kantaman Airbus A321neo:a, jonka on määrä korvata Boeing 757:n suorituskyky 21.6.2025 Lentokoneet Airbus suunnittelee A350:stä ekstrapitkää A350-2000-varianttia Boeing 777X:n suoraksi kilpailijaksi ja A380:n lähimmäksi seuraajaksi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin – A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä – Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan – sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen