26.7.2021 Ajoneuvot Suomen Tulli: EU:n paras autontarkastustoiminta perustuu ajoneuvotekniikan osaamiseen Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Reippaasti yli tuhat valvottavaa rajakilometriä vaatii paljon resursseja ja osaamista. Autontarkastustoiminta on noussut nopeasti Suomen vahvuudeksi – nykyään Tulli kouluttaa myös muita EU-maita salakuljetusten estämiseksi. Euroopan Unionilla on ulkomaarajaa kaikkiaan noin 12 000 kilometriä. Tästä 1 732 km on Suomen vartioitavana, joskin pohjoisen rajanaapurimme kuuluessa Schengen-alueeseen varsinaista rajanvalvontatoimintaa suoritetaan noin 1 290 km -pituisella itärajalla.Korona-ajan ulkopuolella pelkästään rekkoja ylittää Suomen ja Venäjän rajan useita satoja vuorokaudessa, henkilö- ja pakettiautoja rajan yli kulkee päivittäin tuhansia – valvottavaa siis riittää. Yhteensä tulli teki vuonna 2019 erilaisia tarkastuksia 890 000 kappaletta.Autojen monimutkaistuminen on tarkoittanut myös haastavampia tarkastuksia. Tulliylitarkastaja Lasse Ryyttäri kiteyttää autojen tarkastuksen lyhyesti.– Ihmisessä on ainoastaan pari onkaloa, jotka on tutkittu aika nopeasti, tarkastusten toki vaatiessa omat perusteensa. Autossa onkaloita on käytännössä rajattomasti.Vuonna 2014 Suomessa alettiin ymmärtää tarkastustoiminnan vanhanaikaisuus, ja päätettiin että jotain täytyy tehdä. Tulli tarttui tuumasta toimeen ja tänään Suomi onkin EU:n malliesimerkki autontarkastustoiminnasta ja jakaa paljon osaamistaan myös muille Unionin jäsenille. Miten tällainen muutos saatiin aikaiseksi muutamassa vuodessa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaalimaan valvojatItärajan suurin ylityspaikka on Vironlahdella sijaitseva Vaalimaa. Vuonna 2019 rajan oli ylittänyt 72 651 kuorma-autoa ja 388 987 henkilö- ja pakettiautoa.Vaalimaa on myös Euroopan mittakaavassa harvinainen rajanylityspaikka siellä sijaitsevan kiinteän läpivalaisulaitteen ansiosta. Laite mahdollistaa myös jo jatkamaan päästettyjen ajoneuvojen myöhemmän tarkastelun. Esimerkiksi vuonna 2020 erään betonielementtikuorman jälkitarkastelussa oli huomattu jotain outoa ja auto oli ehditty tarkastamaan vielä Suomen puolella ennen sen matkaamista Ruotsiin. Kuormasta löytyi lähes kaksi tuhatta kartonkia tupakkaa.Saapuessamme Vaalimaan raja-asemalle kesäkuussa 2021 liikenne on varsin vähäistä, koronan takia rajan ylitysmäärät ovat romahtaneet. Luvatta liikkujia tuntuu kuitenkin riittävän, edeltävänä päivänä karhu oli ampaissut rajan yli ja viikkoa aiemmin villisikalauma oli käynyt tunnustelemassa rajan menoa, mutta päättänyt kuitenkin kääntyä lopulta takaisin.Paikan päällä Vaalimaan tullin vuoroesimiehet ja autontarkastuksen pääkouluttajat Jukka Nokka ja Pekka Aho pitävät toimittajille tiiviin juttutuokion tullin toiminnasta. Yllättävää tietoa on, että tulli tuotti vuonna 2019 valtion kassaan 274 miljoonaa euroa, josta 60 miljoonaa oli harmaaseen talouteen ja muihin rikoksiin liittyvää rahaa.Jukka Nokka (vasemmalla) ja Pekka Aho ovat olleet kehittämässä EU-tason ajoneuvotarkastuskoulutusta.InsinööriosaamistaTulliylitarkastaja Ryyttärin mukaan autontarkastustoiminnan kehittämisessä lähdettiin liikkeelle ajoneuvotekniikan osaamisesta. Aiemmin tarkastustoiminnan pohjautuessa pitkälti esimerkkeihin aiemmista löydöksistä ja satunnaiseen tarkasteluun, päätettiin kelkka kääntää täysin toiseen suuntaan.Aiemmin oltiin todettu, että liian usein tullin työntekijöillä tuli vastaan tilanteita, joissa jouduttiin miettimään kuinka pitkälle auton rakenteiden purkamisessa voidaan edetä aiheuttamatta vahinkoa ajoneuvolle. Ajoneuvon kunto ei saa tarkastuksessa huonontua, joten komponenttien hajotessa tulli on korvausvelvollinen auton omistajalle.Osaamista lähdettiin hakemaan monitahoisesti. Ohjelman kehittämiseen valittiin mukaan ajoneuvoinsinööri, jotta jo henkilökunnassa olisi aiheen tuntemusta. Koulutusta itse ajoneuvoihin haettiin etenkin maahantuojien antamilta kursseilta, sekä Diagno-asiantuntijayritykseltä.Etenkin ajoneuvojen rakenteen ymmärtäminen katsottiin olevan tullille oleellista mahdollisten jemmojen paremman ymmärtämisen kannalta.Videoskooppi on kätevä työkalu ahtaimpien kolojen tarkastuksessa.Jemmat voidaan jakaa olemassa oleviin ja muokattuihin jemmoihin. Valmiina autossa olevia jemmoja on esimerkiksi hanskalokero, tuhkakupit ja muut säilytystilat. Nämä on helposti ymmärrettävissä ja löydettävissä ilman minkäänlaista ajoneuvotekniikan osaamista. Silti esimerkiksi meteoriitin palanen Ford Transitin vararenkaan sisällä voisi jäädä monelta huomaamatta.Rajattomasti mahdollisuuksiaMuokatuissa jemmoissa mahdollisuudet ovat kuitenkin käytännössä rajattomat. Tullin Jukka Nokka ja Pekka Aho kertovat mitä uskomattomampia tarinoita erilaisista autoihin tehdyistä piilopaikoista. Laittomuuksia on koitettu tuoda rajan yli muun muassa Lexus-hybridin korkeajänniteakun sisällä ja BMW:n V12-moottorin toisen sylinteriryhmän sisällä.Kaiken lisäksi uskomattomimmatkin jemmat on toteutettu usein huolella. Vastassa on korkean tason tekniikan osaamista. Tullimiesten mukaan esimerkiksi mafiat palkkaavat salakuljetustekniikoiden kehittämiseksi ajoneuvotekniikkaa opiskelleita. Siksi tekniikka täytyy tuntea itsekin.Silmiä avaavaa on myös ajoneuvotarkastusten laajuus. Valvottavia rajoituksia ja kieltoja on viitisenkymmentä, joten nykyään on turha etsiä tarkastettavista ajoneuvoista vain tiettyjä asioita – huumeiden ja tupakan lisäksi esimerkiksi asiakirjojen kerrotaan olevan kohtuullisen yleinen salakuljetettava asia.Avoimet ovet löytyivät tällä kertaa raskaan kaluston tarkastushallista.Eikä tarkastukset rajoitu vain maahantuontikieltoihin ja laittomiin artikkeleihin: tulli valvoo myös ettei Suomen teille päästetä kelvottomia romuja vaarantamaan liikenneturvallisuutta. Noin joka neljäs tarkastetuista rekoista käännytetään takaisin niiden kunnon vuoksi – korjauskehotuksen saa 60–70 prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoulutus kuntoon muutamassa vuodessaVuonna 2015 pidettiin ensimmäiset uuden tyylisuunnan ajoneuvotarkastuskoulutukset ja muutamassa vuodessa koulutuksia ruvettiin pitämään myös muille EU-maiden tulleille. Vaalimaan tulli nimitettiinkin muutama vuosi takaperin autontarkastuksen osaamiskeskukseksi. Koulutuksen tarkoituksena on ollut alusta asti pitää se niin, että koulutettavat voivat itse kouluttaa samat asiat eteenpäin – näin saadaan oppi leviämään tehokkaasti mahdollisimman laajalle koko Euroopassa.Kurssille otetaan nykyään aina kahdeksan henkilöä jotka jaetaan kahteen eri ryhmään. Nelipäiväiseen kurssiin kuuluu aluksi teoriaopetusta aina työvälineiden käytöstä ja työturvallisuudesta kaiken kruunaavaan käytännön harjoituspäivään.Käytännön harjoituksissa tarkastetaan etukäteen rakennettuja kätkötiloja, jotka on paikallistettava rikkomatta auton rakennetta – kaikki täytyy siis irrottaa ehjänä. Kurssilaisten on myös osattava perustella miksi mikäkin komponentti on irrotettu, sillä autoja ei pureta satunnaisotannalla, vaan purkamiseen on aina oltava jokin syy.Jokainen autoa purkanut tietää, että sisustaverhoilun kiinnitysklipsut hajoavat herkästi.Erityisen tärkeää koulutuksessa on perehdyttäminen uusien autojen tekniikkaan. Pekka Ahon mukaan salakuljetukseen käytetään yhä vain uudempia autoja, jolloin myös tarkastuskynnys nousee, mikäli teknistä osaamista ei ole. Aho mainitsee muun muassa sähköautojen korkeajänniteakkujen ilmakäytävät mahdolliseksi kätköpaikaksi.Autojen monimutkaisuuden vuoksi neljä päivää onkin liian lyhyt aika tekemään kenestäkään täydellistä autontarkastajaa. Kuten monessa siviiliammatissakin, Nokan ja Ahon mukaan kaikkein parhaiten tarkastuksista oppii käytännön työssä kun pääsee soveltamaan kurssilla opittua tietoa. Lisäksi koulutusta autojen mallikohtaisiin erikoisuuksiin haetaan jatkuvasti maahantuojien ja muiden tahojen järjestämistä koulutuksista.Osaamista ylläpidetään myös kontaktien avulla. EU:n jäsenmailla on järjestelmä, johon eri maiden tullit voivat lisätä kuvia uuden tyylisistä jemmoista.Kovasta osaamistasosta huolimatta salakuljetus rajan yli kumpaankin suuntaan on suurta toimintaa, jonka toimintatavat ja trendit reagoivat joskus nopeastikin tullin toimintatapoihin. Siksi on tärkeää, että osaamista kehitetään ja ylläpidetään jatkuvasti – ’’vastapuoli’’ tuskin tulee koskaan luovuttamaan. Tarkastus-Toyota Kattavat tarkastukset vaativat myös oikeanlaisen kaluston. Iso osa nykyautoista vaatii purkamiseen erilaisia erikoistyökaluja, joita Vaalimaan asemalla riittää. Suuressa hallissa on kaikki kattavan autokorjaamon tarvitsevat työkalut siistissä järjestyksessä seinillä ja työkaluvaunussa. Erikoistyökaluille on oma työkaluhuone. Lisäksi paikan päältä löytyy jarrudynamometri. Varastossa on myös yleisimpiä tarvikkeita, kuten sisustan osien kiinnityksessä käytettäviä muovisia kiinnikkeitä. Ne kun vanhentuessaan saattavat hajota herkästi oikeanlaisista työtavoista huolimatta. ’’Toimipisteen’’ lisäksi tullin kalustoon kuuluu erityisvarusteltu Toyota Hilux, jossa kulkee mukana käytännössä kaikki auton tarkastukseen tarvittava. Hiluxissa kulkee muun muassa iso määrä työkaluja, puntarit ja pakokaasukäyttöinen tunkki. Auton tarkoituksena on, että kattaviakin tarkastuksia voidaan lähteä tekemään esimerkiksi poliisin tai puolustusvoimien pyynnöstä pidemmällekin matkalle. Hiluxin valitsemista käyttöön puolti sen lavan tilavuus, sekä tietysti maasto-ominaisuudet.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?