5.12.2023

Suomessa myyty tyyppihyväksymättömiä renkaita vuosia – tyyppihyväksyntä on valmistajan vastuulla

Moottorin selvityksen mukaan Suomessa on myyty jo usean vuoden ajan ainakin kahta eri nastarengasta, millä ei ole tyyppihyväksyntää. Tyyppihyväksyntää renkaalle voi vain rengasvalmistaja.

Moottori teki laajan selvityksen, jonka lopputuloksena oli se, että Suomessa on myyty tyyppihyväksymättömiä renkaita jo vuosia. Moottorin syyskuussa julkaisemassa nastarengastestisä kävi ilmi, että Winrun Winter-Max S1 WR60 -nastarenkaalla ei ole tyyppihyväksyntää. Tämän vuoksi rengas hylättiin Moottorin nastarengasvertailussa. Kun tyyppihyväksymättömiä renkaita oli tullut vastaan jo aiemminkin esimerkiksi myös Moottorin vuonna 2021 julkaisemassa nastarengastestissä sekä Traficomin selvityksissä, Moottori päätti selvittää, että onko tyyppihyväksymättömiä renkaita enemmänkin markkinoilla.

Selvityksen lopputulos oli se, että Winrunin lisäksi ainakin Maxtrek Trek M900 Ice -renkaalta puuttuu tyyppihyväksyntä. Kyseistä rengasta on myyty Suomessa Moottorin tietojen mukaan jo useita vuosia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nastarengas ei saa kuluttaa tietä liikaa

Tyyppihyväksyntä renkaalle on puhtaasti rengasvalmistajan vastuulla, sitä ei voi tehdä kukaan muu. Winrunin tyyppihyväksynnän etenemisestä ei ole tietoa, vaikka renkaalle on tehty Moottorin tietojen mukaan tyyppihyväksyntää edellyttävä yliajokoe jo useita vuosia sitten.

Suomen lainsäädännön mukaan auton nastarenkaassa saa olla enintään 50 nastaa renkaan vierintäkehän yhtä metriä kohti. Jos tällainen rengas on varustettu hyväksytyllä niin sanotulla yleisnastalla, rengasta ei tarvitse erikseen tyyppihyväksyttää. Jos nastoja on enemmän kuin 50 vierintäkehän metriä kohti, rengas täytyy erikseen tyyppihyväksyttää. Käytännössä tämä tarkoittaa renkaalle tehtävää yliajokoetta, jossa todetaan, että renkaan yli 50 nastan määrä ei kuluta tietä liikaa. Moottorin selvityksessä pyrittiin selvittämään myös ne renkaat, joita ei tarvitse erikseen tyyppihyväksyttää, mutta ovat alhaisen nastamääränsä ja luvallisen nastan vuoksi luvallisia käyttää Suomessa.

Maxtrek-renkaan kohdalla yliajokoe on tehty myös noin vuosi sitten, Moottori on nähnyt testiraportin, jonka on allekirjoittanut 7.11.2022 Test World Oy:n tekninen johtaja Jukka Antila.

Maxtrekin tyyppihyväksyntäprosessi kesken

Jostain syystä tyyppihyväksyntäprosessi ei ole kuitenkaan edennyt loppuun asti, vaikkakin renkaan ruotsalainen maahantuoja tarttui toimeen ja alkoi edistää asiaa yhdessä rengasvalmistajan kanssa.

– Kyllä, Ruotsista oltiin meihin tässä asiassa yhteydessä, Traficomin tyyppihyväksyntäosaston ylitarkastaja Reetta Kinisjärvi vahvistaa.

Vaikka renkaan tyyppihyväksyntäprosessi etenee jollain aikataululla, se tarkoittaa sitä, että rengas on laiton niin pitkään, ennen kuin Traficom on asian hyväksynyt.

Ajoneuvolain mukaan tuotetta, joka on hyväksyntävaatimuksen alainen, ei saa käyttää liikenteessä, jollei tuotetta ole asianmukaisesti hyväksytty liikenteeseen. Ajoneuvolain mukaan myöskään tuotetta, joka ei ole tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukainen, ei saa tie- tai maastoliikennekäyttöön tarkoitettuna tuoda maahan myyntitarkoituksessa eikä valmistaa Suomessa myytäväksi. Tällaista tuotetta ei myöskään saa pitää kaupan, myydä eikä muuten luovuttaa.

Koska kysymyksessä on laiton tuote, renkaan käytöllä voi olla myös seuraamuksia kuluttajalle.

Koko selvityksen tulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 12/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Ville-Veikko Heinonen

Luetuimmat