20.9.2023 Ajoneuvot Talvirengastesti: Taas hylätty! – Moottorin rengastestissä löytyi jälleen yksi rengas ilman tyyppihyväksyntää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin talvirengastestissä ovat tällä kertaa vastakkain edulliset nastarenkaat ja parhaat kitkarenkaat. Yksi nastarengas sai hylkäyksen, koska sillä ei ollut tyyppihyväksyntää. Moottorin rengastestissä koettiin hivenen draamaa. Rengastestiin tällä kertaa osallistuneella Winrun Winter-Max S1 WR60 -nastarenkaalla ei Traficomin mukaan ole Suomen myöntämää tai tunnustamaa tyyppihyväksyntää. Nastoja renkaassa on lähes 200, mikä on karkeasti mitattuna tuplat siihen, mitä 50 nastaa per vierinkehän metri -sääntö mahdollistaisi. Koska tyyppihyväksyntää ei ole, saa Winrun-rengas rengastestissämme hylkäyksen, samasta syystä kuin Viattin rengas kaksi vuotta sitten. Julkaisemme kuitenkin Winrunin tulokset osakokeittain, ja rengas on myös mukana rengastestin loppuarvostelutaulukossa vertailukelpoisuuden vuoksi. Winrunin tilanne muistuttaa paljon Moottorin pakettiautojen nastarengastestiä syksyllä 2021, jolloin tulosluettelosta löytyi niin ikään yksi hylätty rengas. Testirengasjoukon Viatti Ventore Inverno hylättiin, koska renkaalla ei ollut tyyppihyväksyntää. Nastarenkaiden nastojen täytyy olla tyyppihyväksyttyjä ja niitä saa olla enintään 50 kappaletta renkaan yhtä vierintäkehän metriä kohden. Jos nastoja on liikaa, rengas täytyy tyyppihyväksyttää yliajokokeella. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Viatti Vettore Inverno -renkaalla ei ollut Suomen myöntämää tai tunnustamaa tyyppihyväksyntää yliajokokeesta, ja näin ollen Viattin tulos kahden vuoden takaisessa rengastestissä hylättiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kitkat ja nastat vastakkain Moottorin tämän vuoden talvirengastestiin osallistuivat edulliset nastarenkaat sekä parhaat kitkarenkaat. Rengastestin vertailuryhmä ei ole aivan tavallisimmista päästä, mutta kun seuraa yleistä keskustelua ja uskomuksiakin talvirenkaista, vertailuryhmä onkin hyvin relevantti. Yleinen keskustelun aihe ”kitkat vai nastat” käy yhä vain kuumempana ilmojen viiletessä ja talvirengaskauden lähestyessä. Usein kitkat vastaan nastat -keskusteluissa unohtuu kuitenkin, että molempiin rengastyyppeihin mahtuu hyvin erilaisia ja eritasoisia tuotteita. Kummallakin joukolla on oma kannattajakuntansa ja väitteitä lentää puolin ja toisin, kuten ”nastarengas on aina parempi jäällä kuin kitkarengas”. Mutta onko tosiaan näin? Edellä mainittuihin uskomuksiin pääsee helposti kiinni, kun edullinen runsailla nastoilla varustettu nastarengas ja testeissä menestynyt kitkarengas asetetaan vastakkain. Moottorin tämän vuoden talvirengastestin vertailuryhmään koottiin neljä testeissä menestynyttä ja laadukkaaksi koettua kitkarengasta sekä neljä edullista nastarengasta. Lumella laadukas kitkarengas hakkaa edullisen nastarenkaan. Sekä kiihdytys ja jarrutus sujuvat kitkarenkailla paremmin ja myös niiden ajettavuus lumella on selkeästi parempaa. Jäällä peli ei ole aivan niin selvä, ja parhaimmat nastarenkaat pistävät kiilaa laadukkaiden kitkarenkaiden joukkoon. Samoin jarrutus jäällä sujuu testijoukon parhaimmilla nastarenkailla kitkarenkaita paremmin. Myös märällä ja kuivalla asfaltilla pakka sekoittuu. Edullisista nastarenkaista parhaat pärjäävät näissäkin olosuhteissa hyvin. Huomionarvoista hylätyssä Winrunin renkaassa on se, että vaikka renkaan nastamäärä on erittäin runsas, liki 200 nastaa per rengas, se sijoittuu silti jääkokeissa, niin kiihdytyksessä, jarrutuksessa kuin ajettavuudessakin joukon pahnan pohjimmaiseksi. Väitteet kumoon Väite siitä, että nastarengas olisi aina parempi kuin kitkarengas, voidaan siis kumota. Laadukas kitkarengas on useimmissa talviolosuhteissa hyvä, kun taas edullinen nastarengas ei todellisissa talviolosuhteissa eli lumella ja varsinkaan jäällä, toisin kuin uskomukset, ole paras vaihtoehto. Nasta ei siis ole tae pidosta jäälläkään. Täydellisen rengastestin lopputulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 9/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Testirenkaat, koko 205/55 R16 Kitkarenkaat Goodyear Ultra Grip Ice 3 Michelin X-Ice Snow Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 Pirelli Winter Ice Zero FR Nastarenkaat Antares Grip 60 Ice Sunfull SF-W11 Tigar Ice Winrun Winter-Max S1 WR60 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe