20.9.2023

Talvirengastesti: Taas hylätty! – Moottorin rengastestissä löytyi jälleen yksi rengas ilman tyyppihyväksyntää

Moottorin talvirengastestissä ovat tällä kertaa vastakkain edulliset nastarenkaat ja parhaat kitkarenkaat. Yksi nastarengas sai hylkäyksen, koska sillä ei ollut tyyppihyväksyntää.

Moottorin rengastestissä koettiin hivenen draamaa. Rengastestiin tällä kertaa osallistuneella Winrun Winter-Max S1 WR60 -nastarenkaalla ei Traficomin mukaan ole Suomen myöntämää tai tunnustamaa tyyppihyväksyntää. Nastoja renkaassa on lähes 200, mikä on karkeasti mitattuna tuplat siihen, mitä 50 nastaa per vierinkehän metri -sääntö mahdollistaisi. Koska tyyppihyväksyntää ei ole, saa Winrun-rengas rengastestissämme hylkäyksen, samasta syystä kuin Viattin rengas kaksi vuotta sitten. Julkaisemme kuitenkin Winrunin tulokset osakokeittain, ja rengas on myös mukana rengastestin loppuarvostelutaulukossa vertailukelpoisuuden vuoksi.

Winrunin tilanne muistuttaa paljon Moottorin pakettiautojen nastarengastestiä syksyllä 2021, jolloin tulosluettelosta löytyi niin ikään yksi hylätty rengas.

Testirengasjoukon Viatti Ventore Inverno hylättiin, koska renkaalla ei ollut tyyppihyväksyntää. Nastarenkaiden nastojen täytyy olla tyyppihyväksyttyjä ja niitä saa olla enintään 50 kappaletta renkaan yhtä vierintäkehän metriä kohden. Jos nastoja on liikaa, rengas täytyy tyyppihyväksyttää yliajokokeella.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Viatti Vettore Inverno -renkaalla ei ollut Suomen myöntämää tai tunnustamaa tyyppihyväksyntää yliajokokeesta, ja näin ollen Viattin tulos kahden vuoden takaisessa rengastestissä hylättiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kitkat ja nastat vastakkain

Moottorin tämän vuoden talvirengastestiin osallistuivat edulliset nastarenkaat sekä parhaat kitkarenkaat. Rengastestin vertailuryhmä ei ole aivan tavallisimmista päästä, mutta kun seuraa yleistä keskustelua ja uskomuksiakin talvirenkaista, vertailuryhmä onkin hyvin relevantti. Yleinen keskustelun aihe ”kitkat vai nastat” käy yhä vain kuumempana ilmojen viiletessä ja talvirengaskauden lähestyessä. Usein kitkat vastaan nastat -keskusteluissa unohtuu kuitenkin, että molempiin rengastyyppeihin mahtuu hyvin erilaisia ja eritasoisia tuotteita. Kummallakin joukolla on oma kannattajakuntansa ja väitteitä lentää puolin ja toisin, kuten ”nastarengas on aina parempi jäällä kuin kitkarengas”.

Mutta onko tosiaan näin? Edellä mainittuihin uskomuksiin pääsee helposti kiinni, kun edullinen runsailla nastoilla varustettu nastarengas ja testeissä menestynyt kitkarengas asetetaan vastakkain. Moottorin tämän vuoden talvirengastestin vertailuryhmään koottiin neljä testeissä menestynyttä ja laadukkaaksi koettua kitkarengasta sekä neljä edullista nastarengasta.

Lumella laadukas kitkarengas hakkaa edullisen nastarenkaan. Sekä kiihdytys ja jarrutus sujuvat kitkarenkailla paremmin ja myös niiden ajettavuus lumella on selkeästi parempaa. Jäällä peli ei ole aivan niin selvä, ja parhaimmat nastarenkaat pistävät kiilaa laadukkaiden kitkarenkaiden joukkoon. Samoin jarrutus jäällä sujuu testijoukon parhaimmilla nastarenkailla kitkarenkaita paremmin.

Myös märällä ja kuivalla asfaltilla pakka sekoittuu. Edullisista nastarenkaista parhaat pärjäävät näissäkin olosuhteissa hyvin. Huomionarvoista hylätyssä Winrunin renkaassa on se, että vaikka renkaan nastamäärä on erittäin runsas, liki 200 nastaa per rengas, se sijoittuu silti jääkokeissa, niin kiihdytyksessä, jarrutuksessa kuin ajettavuudessakin joukon pahnan pohjimmaiseksi.

Väitteet kumoon

Väite siitä, että nastarengas olisi aina parempi kuin kitkarengas, voidaan siis kumota. Laadukas kitkarengas on useimmissa talviolosuhteissa hyvä, kun taas edullinen nastarengas ei todellisissa talviolosuhteissa eli lumella ja varsinkaan jäällä, toisin kuin uskomukset, ole paras vaihtoehto. Nasta ei siis ole tae pidosta jäälläkään.

Täydellisen rengastestin lopputulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 9/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Testirenkaat, koko 205/55 R16

Kitkarenkaat

  • Goodyear Ultra Grip Ice 3
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nokian Tyres Hakkapeliitta R5
  • Pirelli Winter Ice Zero FR

Nastarenkaat

  • Antares Grip 60 Ice
  • Sunfull SF-W11
  • Tigar Ice
  • Winrun Winter-Max S1 WR60

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat