20.9.2023 Ajoneuvot Talvirengastesti: Taas hylätty! – Moottorin rengastestissä löytyi jälleen yksi rengas ilman tyyppihyväksyntää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin talvirengastestissä ovat tällä kertaa vastakkain edulliset nastarenkaat ja parhaat kitkarenkaat. Yksi nastarengas sai hylkäyksen, koska sillä ei ollut tyyppihyväksyntää. Moottorin rengastestissä koettiin hivenen draamaa. Rengastestiin tällä kertaa osallistuneella Winrun Winter-Max S1 WR60 -nastarenkaalla ei Traficomin mukaan ole Suomen myöntämää tai tunnustamaa tyyppihyväksyntää. Nastoja renkaassa on lähes 200, mikä on karkeasti mitattuna tuplat siihen, mitä 50 nastaa per vierinkehän metri -sääntö mahdollistaisi. Koska tyyppihyväksyntää ei ole, saa Winrun-rengas rengastestissämme hylkäyksen, samasta syystä kuin Viattin rengas kaksi vuotta sitten. Julkaisemme kuitenkin Winrunin tulokset osakokeittain, ja rengas on myös mukana rengastestin loppuarvostelutaulukossa vertailukelpoisuuden vuoksi.Winrunin tilanne muistuttaa paljon Moottorin pakettiautojen nastarengastestiä syksyllä 2021, jolloin tulosluettelosta löytyi niin ikään yksi hylätty rengas.Testirengasjoukon Viatti Ventore Inverno hylättiin, koska renkaalla ei ollut tyyppihyväksyntää. Nastarenkaiden nastojen täytyy olla tyyppihyväksyttyjä ja niitä saa olla enintään 50 kappaletta renkaan yhtä vierintäkehän metriä kohden. Jos nastoja on liikaa, rengas täytyy tyyppihyväksyttää yliajokokeella.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Viatti Vettore Inverno -renkaalla ei ollut Suomen myöntämää tai tunnustamaa tyyppihyväksyntää yliajokokeesta, ja näin ollen Viattin tulos kahden vuoden takaisessa rengastestissä hylättiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKitkat ja nastat vastakkainMoottorin tämän vuoden talvirengastestiin osallistuivat edulliset nastarenkaat sekä parhaat kitkarenkaat. Rengastestin vertailuryhmä ei ole aivan tavallisimmista päästä, mutta kun seuraa yleistä keskustelua ja uskomuksiakin talvirenkaista, vertailuryhmä onkin hyvin relevantti. Yleinen keskustelun aihe ”kitkat vai nastat” käy yhä vain kuumempana ilmojen viiletessä ja talvirengaskauden lähestyessä. Usein kitkat vastaan nastat -keskusteluissa unohtuu kuitenkin, että molempiin rengastyyppeihin mahtuu hyvin erilaisia ja eritasoisia tuotteita. Kummallakin joukolla on oma kannattajakuntansa ja väitteitä lentää puolin ja toisin, kuten ”nastarengas on aina parempi jäällä kuin kitkarengas”.Mutta onko tosiaan näin? Edellä mainittuihin uskomuksiin pääsee helposti kiinni, kun edullinen runsailla nastoilla varustettu nastarengas ja testeissä menestynyt kitkarengas asetetaan vastakkain. Moottorin tämän vuoden talvirengastestin vertailuryhmään koottiin neljä testeissä menestynyttä ja laadukkaaksi koettua kitkarengasta sekä neljä edullista nastarengasta.Lumella laadukas kitkarengas hakkaa edullisen nastarenkaan. Sekä kiihdytys ja jarrutus sujuvat kitkarenkailla paremmin ja myös niiden ajettavuus lumella on selkeästi parempaa. Jäällä peli ei ole aivan niin selvä, ja parhaimmat nastarenkaat pistävät kiilaa laadukkaiden kitkarenkaiden joukkoon. Samoin jarrutus jäällä sujuu testijoukon parhaimmilla nastarenkailla kitkarenkaita paremmin.Myös märällä ja kuivalla asfaltilla pakka sekoittuu. Edullisista nastarenkaista parhaat pärjäävät näissäkin olosuhteissa hyvin. Huomionarvoista hylätyssä Winrunin renkaassa on se, että vaikka renkaan nastamäärä on erittäin runsas, liki 200 nastaa per rengas, se sijoittuu silti jääkokeissa, niin kiihdytyksessä, jarrutuksessa kuin ajettavuudessakin joukon pahnan pohjimmaiseksi.Väitteet kumoonVäite siitä, että nastarengas olisi aina parempi kuin kitkarengas, voidaan siis kumota. Laadukas kitkarengas on useimmissa talviolosuhteissa hyvä, kun taas edullinen nastarengas ei todellisissa talviolosuhteissa eli lumella ja varsinkaan jäällä, toisin kuin uskomukset, ole paras vaihtoehto. Nasta ei siis ole tae pidosta jäälläkään.Täydellisen rengastestin lopputulos selviää Moottorin uusimmasta numerosta 9/2023. Voit tilata Moottorin täältä. Saat Moottorin myös liittymällä Autoliiton jäseneksi. Lehti on myös luettavissa sähköisesti Lehtiluukussa.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Testirenkaat, koko 205/55 R16 Kitkarenkaat Goodyear Ultra Grip Ice 3 Michelin X-Ice Snow Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 Pirelli Winter Ice Zero FR Nastarenkaat Antares Grip 60 Ice Sunfull SF-W11 Tigar Ice Winrun Winter-Max S1 WR60 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Renkaat Rengastesti: kitkoja kohti – mikä on tämän hetken paras kitkarengas? 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?