11.3.2024

Suomessakin valmistettava Mercedes-Benz A-sarja saa jatkoaikaa tuotannossa Mercedeksen vetäessä takaisin täyssähkösuunnitelmiaan

Mercedes-Benz on ilmoittanut perääntyvänsä tavoitteestaan sähköistää koko mallistonsa vuoteen 2030 mennessä. Alkajaisiksi A-sarjan nykyinen sukupolvi saa jatkoaikaa tuotannossa vuoteen 2026 asti.

Mercedes-Benzin nykyinen A-sarjan sukupolvi, W177, on ollut tuotannossa vuodesta 2018 lähtien, ja sitä on edeltäjänsä tavoin koko ajan valmistettu myös Uudenkaupungin autotehtaalla. Mercedeksen piti lopettaa A-sarjan sekä myös sen lähisukulaismalli B-sarjan tuotanto ensi vuoteen, mutta nyt on saatu vahvistus siihen, että ainakin A-sarja pidetään mallistossa mukana vuoteen 2026.

Tämän uutisen perusteella Uudenkaupungin tehdaskin on siis saamassa lisäaikaa tämän ison tuotantokapasiteetin mallin valmistukseen. Tehdas on viime aikoina kärsinyt tuotantomäärien romahduksesta, kun parikin uutta projektia kariutui, ja Mercedes veti suosituimman mallinsa, GLC-katumaasturin tuotannon sieltä kokonaan pois. A-sarjan ohella tehdas valmistaa tällä hetkellä myös kaikki Mercedes-AMG GT:n 4-oviset Coupét, mutta näin kalliin auton tuotantomäärät ovat alhaisia.

Mikäli Mercedes-Benz ei ryhdy korvaamaan A-sarjaa vuoden 2026 jälkeen millään mallilla Uudessakaupungissa, tehtaan tuotantokapasiteetti on jäämässä murto-osaan siitä, mitä se oli parhaimmillaan A-sarjan ja GLC:n kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sittenkin polttomoottori mukana suunnitelmissa

Mercedeksen jyrkkä tavoite oli poistaa polttomoottoriautot kokonaan kuvioista (ainakin länsimaissa) seuraavan vuosikymmenen taitteessa. Nyt, sähköautojen kysynnän yllättävälläkin tavalla laskiessa, saksalaisvalmistaja on perääntymässä tästä kaikkein jyrkimmästä kannastaan, ja myöntämässä, että niin lataushybridit kuin polttomoottoriautot - myös nykyiset pohjaratkaisut - pysyvät mukana aina seuraavalle vuosikymmenelle asti.

Mercedeksen toimitusjohtaja Ola Källenius on viestinyt siihen suuntaan, että tuskin kukaan ajattelikaan autokannan murroksen kohti täyssähköisyyttä menevän lineaarisesti, ilman nousu- ja laskukausia. Hänen mukaansa ollaan niin ikään vielä vuosikausien päässä siitä tilanteesta, että sähköautot ovat hankintahinnaltaan tasoissa polttomoottoriautojen kanssa.

Mercedes-AMG EQE 43
Pelkäksi välivaiheeksi ovat jäämässä myös Mercedes-EQ -alabrändi sekä sen mukanaan tuomat muusta mallistosta muotoilullisesti erottuvat EQ-mallit, kuten kuvan EQE.

Mercedeksen nykyisen arvion mukaan vuonna 2030 vasta puolet sen myymistä autoista on täyssähköisiä tai ladattavia hybrideitä. Sähköistymiskehityksessä pääpaino tulee olemaan ennemmin kompaktin kuin isomman pään malleilla.

Ja kaiken tämän määrittelevät siis asiakkaat, joilla on vapaus valita autoonsa omiin mieltymyksiinsä ja tarpeisiinsa sopiva käyttövoima ilman mitään ulkopuolista holhousta.

Lähteet: Autocar, Mercedes-Benz Kuvat: Mercedes-Benz, Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat