10.3.2024 Ajoneuvot Tällainen on Rivian R2, Tesla Model Y:n ei-kiinalainen haastaja, joka on tulossa myös Eurooppaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltalaisen Rivianin pienempi malli suunnataan erittäin kilpailtuun luokkaan, ja sanotaanko vaikka, että se koittaa ottaa kaiken irti sähkökatumaasturin käsitteestä ja olla kaikessa parempi kuin Tesla. Väkevimmillään siinä on jopa kolme sähkömoottoria. Eurooppa on saamassa vaihteeksi uuden länsimaisen sähköautomerkin kaiken kiinalaisen vyörytyksen keskellä. Vielä melko tuore amerikkalainen Rivian on kovasti nostanut brändiään kotopuolessaan, ja nosti vuoden 2023 aikana merkittävästi myös tuotantokapasiteettiaan valmistamalla 57 000 autoa.Rivianin brändi perustuu vahvasti maskuliinisuuteen, ja sitä edustavat sekä malliston avaustuote R1 että vasta julkistettu R2.Rivian kertoo vastaanottaneensa jopa 70 000 kappaletta 100 dollarin ennakkovarauksia R2:sta ensimmäisen vuorokauden aikana. Se on tuntuvasti enemmän kuin valmistajan koko vuoden 2023 myyntitulos.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlempään keskiluokkaanEuroopassa Rivian nousee siis maihin tällä pienemmällä R2 -mallilla, jonka tuotannon on määrä alkaa vuodesta 2026, mutta Euroopan toimitusten vasta vuodesta 2027. Rivian R2 on eurooppalaisessa kokoluokituksessa melko tarkalleen D-segmentin SUV. Täten erityyppisiä kilpailijoita on paljon, perinteisen premiummerkin BMW:n iX3:sta aina Tesla Model Y:hyn, joka on tämän hetken todellinen myyntitykki myös Euroopassa. Ulkoiselta habitukseltaan R2 on täyttä Riviania ja siten esimerkiksi juuri Model Y:n täydellinen vastakohta.R2 on reippaasti R1:tä pienempi, mutta 2 935 millimetrin akseliväli, 4 715 kokonaispituus ja 1 700 millimetrin korkeus ovat R2:n edustamassa luokassa isohkoja lukuja. Lisäksi tilankäytöllisesti ajatellen auton laatikkomaiset muodot mahdollistavat millimetrien tarkan käytön. Auto onkin melkoisen muunneltava, ja tarvittaessa kabiiniin on saatavissa tasainen kuormauspinta tavaratilasta aina kojelautaan asti. Epäselväksi jää, miten autoa tässä konfiguraatiossa ajetaan.Toisin kuin Rivian R1:stä, josta on erikseen tarjolla maasturimalli R1S (S = SUV) sekä pickup-malli R1T (T = Truck), R2 tulee tarjolle vain SUV-mallina.Pitkä akseliväli tietää hyviä takatiloja. Tässä kuvassa näemme myös sisätilan materiaaleja sekä lattian tasaisuuden.Kolmella moottorilla nollasta sataan alle kolmen sekunninRivian R2 tulee aikanaan tarjolle peräti kolmella eri moottorikonfiguraatiolla. Lähtötason mallissa on yksi sähkömoottori taka-akselilla. AWD -nelivetovaihtoehto tuo luonnollisesti tullessaan moottorit kummallekin akselille. Malliston huipulla vastaan tulee se kaikkein hurjin versio, jossa moottoreita on peräti kolme. Rivian R2:sta tuleekin tiettävästi neljäs täyssähköinen perheauto, jossa on kolme moottoria Tesla Model S- ja -X Plaidin sekä Lucid Air Sapphiren jälkeen.Teknisiä yksityiskohtia hiotaan toki vielä Rivian R2:n osalta, mutta yhtiön tiedotteissa hehkutetaan kolmimoottorisen mallin ehtivän nollasta sataan "reilusti alle kolmen sekunnin". Mitä se tarkalleen meinaakaan, nykyspeksien valossa autosta tulisi reilusti Tesla Model Y Performancea nopeampi, ja sähköisten katumaasturien kiihtyvyysennätysten maailmassa hätyyteltäväksi tulisi pikemminkin Model X Plaid, jolta maailman käytetyin paikaltaankiihdytyksen mittapuu ottaa 2,5 sekuntia.Rivian on Lucidin ohella yksi niistä amerikkalaisista startup -sähköautovalmistajista, joilla on eniten tilien tekemistä selväksi Teslan kanssa. Erityisesti siksi meitä kiinnostaa muun muassa juuri R2:n suoriutuminen Tesla Model Y:hyn nähden.Rivianin uusi akkuratkaisu on melkoisen hyvä, ja sitä voidaan pitää jopa parempana kuin Teslan tämänhetkistä ratkaisua. Rivian R2:ssa on osana auton kantavaa rakennetta 4 695 suurikokoisen sylinterimäisen kennon muodostama akkupaketti. Akuston kapasiteetti on vielä vahvistamatta, mutta Rivian lupaa jokaiselle versiolle - yksimoottorisesta kolmimoottoriseen - yli 300 mailin eli vähintään 480 kilometrin toimintamatkan. Vielä on siis mahdotonta sanoa kuinka R2 esimerkiksi Model Y:n eri versioihin nähden tarkalleen suoriutuu, mutta mikäli Rivian onnistuu näistä lupauksista kiinni pitämään, asetelmat vaikuttavat sen kannalta lupaavilta.R2:n toimitusten on siis määrä alkaa ainakin Atlantin takana vuoden 2026 ensimmäisen puolikkaan aikana eli nyt autonsa tilaavat tai varaavat joutuvat odottamaan vähintään kaksi vuotta. Tämänhetkisillä tiedoilla Rivian lupailee R2:lle kotimarkkinoillaan noin 45 000 dollarin alkaen-hintaa, mikä olisi hiukan enemmän kuin Tesla Model Y:llä. Nähtäväksi jää kuitenkin, miten suhdanteet ynnä muut Riviania kohtelevat ennen auton virallista markkinalanseerausta. Sähköautojen kysyntä on tällä hetkellä tunnetusti laskussa, ja se osuu erityisen kipeästi Rivianin kaltaiseen nuoreen valmistajaan, joka on juuri panostanut runsaasti tuotantokapasiteetin nostoon.Rivian R2:n ohjaamonäkymä on simppeli, mutta hyvällä syyllä voi sanoa, että premiumimpi kuin esimerkiksi Tesla Model Y:n hyvin pelkistetty kabiini. Tässäkin kuitenkin lähes kaikki toiminnot on keskitetty monitoiminäytölle. Kuten kuvasta näkyy, ohjaamo on hanskalokeronkin kanssa käytännössä läpiastuttava.45 000 dollaria on nykyisillä valuuttakursseilla noin 41 000 euroa, mutta esimerkiksi Suomessa siihen lisättäisiin melko tuntuva arvonlisävero. Autoveroahan R2:sta ei toki täyssähköautona menisi penniäkään. Lisäksi autoa pitää Euroopassa odotella vähintään se kolme vuotta.Teltta katolle ja keittiö peräkoukkuunTodetaanpa tässä yhteydessä sekin tosiasia, että Rivian R2 on maastokykyisempi kuin sähköcrossovermarkkinoiden keskimääräiset asfalttisoturit. R2:ssa on erittäin terveelliset 25 senttimetriä maavaraa. Lisäksi sen kohtaus- ja jättökulmat - 25- ja 27 astetta - ovat jo varsin maastoautomaiset.R2:n takalasi liukuu napista alas aivan kuten normaalisti autojen sivuikkunat. Myös takasivuikkunat saa raolleen.Rivian R2 tarjoaa valmistajansa ihanteiden mukaisesti paljon sellaisia lisävarusteita, joita ei ihan joka autoon ole ainakaan tehtaan puolesta saatavilla. Nämä varusteet vain kursivoivat ja alleviivaavat R2:n muita ominaispiirteitä, siis käytettävyyttä ja maastokelpoisuutta.R2:n peräkoukkuun saa siten alkuperäisvarusteena esimerkiksi retkikeittiön, johon kuuluvat vesisäiliö, keittiövälinesetti, jääkaappi, induktiotaso sekä työvalot. Toisaalta peräkoukkuun saa myös pienen lavan, jota voi käyttää joko etu- ja takatavaratilan jatkeena tai sitten jonkin sotkuisen ja siten sisälle sopimattoman asian kuljettamiseen. Takaboksissa on myös kantokahvat sekä pienet pyörät, joilla sitä voi liikutella käsivoimin. Perään saa niin ikään pyörätelineen.Katollekin saa tuntuvan kokoisen taakkatelineen, ja jos kulmikkaan maastoauton otsapinta-ala tietää suurta ilmanvastusta, mitä se onkaan tämän järkäleen kanssa. Erikoisin kattoboksiin liittyvä juttu on se, että sen saa myös kattotelttana, jota Rivian kutsuu Treehouseksi eli puumajaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy "Eikä siinä vielä kaikki" Rivianin tyyliin: R3 Rivian kirjaimellisesti yllätti automaailman R2:n esittelyn yhteydessä. Siinä missä R2:sta lähetettiin etukäteen kiitettävästi tiisereitä ja sen ilmestyminen oli kaikkien tiedossa, tuli toinen malli, R3, aivan puskista. Logiikkakin sen kertoo, että R3 on edelleen R2:takin pienempi, mutta molemmat mallit perustuvat samalle alustalle. R3:sta tässä vaiheessa saadut tiedot jäävät pitkälti kattaviin kuviin sekä siihen, että tämä pienempikin malli tulee saamaan moottorivaihtoehdot yhdestä kolmeen. R3 on myös ulkonäöllisesti jopa hämmentävä pesäero isosisariinsa. R3:n muodot tuovat mieleen montakin eri automallia, joista suurin osa on hatchbackejä vuosien takaa. Volkswagen Golf? Lada Samara? Lancia Delta Integrale? Fiat Panda 4x4 Mk1? Ehkä kuitenkin ennemmin 2020-luvulta Hyundai Ioniq 5, jonka kanssa R3:lla on huomattavasti enemmän yhteistä, ja jonka kilpailija siitä tosiasiassa tulee. Hyvin mielenkiintoinen ennakkotieto on myös se, että R3:sta tulee tarjolle erillinen sporttiversio. R3X tullee aikanaan määrittelemään uudelleen taskuraketin käsitteen. Myös R3:a voi hyvällä syyllä odottaa Euroopan markkinoille, mutta odottavan aika voi helposti pitkittyä sen vuoden 2027 toiselle puolelle. Lähde ja kuvat: Rivian Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja