10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Teksti Benjamin Helander Kuva Mazda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenkin syvänpunaisena uusi Mazda CX-5 on takuuvarma katseenvangitsija katumaasturimassan keskellä. 3. polvessaan kokoa kasvanut CX-5 tuo peliin esimerkiksi sisäänrakennetun Googlen sekä alleviivaa Mazdan omaperäistä moottorifilosofiaa. Mazda esitteli 13 vuotta sitten automallin, joka avasi japanilaisvalmistajan uuden, Ford-yhteistyön jälkeisen aikakauden niin muotoilullisesti kuin teknologisesti. Sen myötä Mazda toi markkinoille Kodo-muotoilufilosofiansa ja Skyactiv-teknologiaklusterinsa. Samalla tuosta CX-5:stä tuli yksi Mazdan kaikkien aikojen kassamagneeteista. Välissä olemme nähneet peräti yhdeksän vuotta tuotannossa olleen toisen sukupolven, joka on nyt väistymässä kolmannen sukupolven tieltä. Tämä kolmaskaan näkemys ei aio hukata toimivaksi osoittautunutta reseptiä, vaan kyseessä on viimeisin kehitysversio sekä Kodosta että Skyactivista Mazdan tämänhetkisen malliston suurimman etuvetopohjaisen katumaasturin muodossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi voi olla aloittamatta voimalinjastaAikakaudella, jollaa kaikki tekevät katumaastureita, mutta varustavat ne joko pelkillä sähkömoottoreilla tai sitten piskuisilla polttomoottoreilla, uuden Mazda CX-5:n voimalinja on yksinkertaisesti markkinoilla vastavirtaan melomista. Erilaisuus on Mazdalle perusasetus. Mazda aloittaa uuden CX-5:n tuotannon e-Skyactiv G 141:ksi nimeämällään voimalinjalla, jossa e-kirjaimella tarkoitetaan kevythybriditekniikkaa ja sen mukanaan tuomaa jarrutusenergian talteenottoa brake-by-wire-jarrujärjestelmällä toteutettuna. Kevythybridit ovat nykyaikaa. Siinä missä melkein kaikki muut autonvalmistajat puhuvat downsizingista eli polttomoottorien pienentämisestä, on Mazda lanseerannut oman terminsä, rightsizingin. Japanilaisvalmistajan laskujen mukaan 2,5-litrainen, ahtamaton bensiinimoottori korkealla puristussuhteella ja muilla Skyactiv-kikoilla on juuri oikean kokoinen CX-5:n kaltaiseen autoon - ja toki myös pienempään CX-30:een.CX-5:n kookkaasta moottorista otetaan irti maltilliset 104 kilowattia eli 141 hevosvoimaa ja 238 newtonmetriä. Litratehoksi muodostuu ainoastaan 56 hevosvoimaa. Luotettavuusasioista täytyy aina puhua äärimmäisellä varovaisuudella, mutta pöytäkirjan ulkopuolella tekisi mieli mennä arvaamaan, että tällä viritysasteella itse moottorin luulisi kestävän kilsoja.Moottorin jatkeena on aina 6-vaihteinen perinteinen momentinmuunninautomaattilaatikko, siis eri laatikko kuin CX-60:n ja CX-80:n tuoreissa lataushybridiversioissa. CX-5 tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena. Perävaunumassaksi kerrotaan jarrullisena 2 000 kiloa.Tässä kohtaa on paikallaan huomauttaa lisäksi, että Mazda on kertonut kehittävänsä parhaillaan uutta Skyactiv Z-polttomoottorisukupolvea, jota päästään maistamaan myös uudessa CX-5:ssä vuoden 2027 loppuun mennessä. Skyactiv Z:n on määrä lopulta korvata nykyinen bensiinimoottorisukupolvi Skyactiv G sekä puristussytytteinen bensiinimoottori Skyactiv X. Aiempaa isompi ja mukavampiKuten uudet autot yleensäkin tapaavat tehdä, myös Mazda CX-5:n uusi sukupolvi on kasvanut edeltäjiinsä nähden. Lisäsenttejä on tullut joka suuntaan, mutta eniten pituuteen, peräti 11,5 lisäsenttimetriä. Korkeutta CX-5 on kasvanut kolme senttimetriä ja leveyttäkin puolitoista.Koon, erityisesti akselivälin ja kokonaispituuden kasvu tietävät luonnollisesti kasvua myös sisätiloihin, paitsi takamatkustajille, myös tavaratilaan. Mazdalla on tähän kohtaan heittää konkreettinen lukukin; tavaratila on kasvanut 61 litralla, ollen nyt CX-5:n kokoluokassa oikein mukiinmenevä 583-litrainen. Lisäksi takaistuimet ovat kaadettavissa kolmessa osassa. Vaikka auton kori on juuriaan myöten uudistunut, on uutuus helppo tunnistaa Mazda CX-5:ksi, ja varsinkin tällä Mazdan yhdeksi tavaramerkiksi muodostuneella Soul Red Crystal -ulkovärillä kyseessä on liikenteessä melko erottuva tapaus. Muotoilullisten yksityiskohtien ohella merkittäväksi mainittu juttu on aiempaa korkeammaksi nostettu keula. Ajokokemukseen on vaikutettu niin ikään listalla keinoja, ja ajettavuushan on tunnetusti Mazdan vahvuuksia. Alustaa, jousitusta ja ohjausta on valmistajan mukaan päivitetty entistä paremmin eurooppalaisille teille sopivaksi. Se tarkoittaa varmasti laajuudessaan monia asioita, mutta ilmeisesti ainakin pehmeämpää jousitusta. Lisäksi moottorin kaasunvasteen pitäisi olla aiempaa CX-5-polvea herkempi, alavääntö parempi, ja kiihdytysten siten pehmeämpiä. Usko tai älä, iso, ahtamaton bensiinimoottori on oikeasti yllättävän haka paikaltaankiihdytyksissä, kun turboviiveen merkitys on poissa.Ensimmäinen Mazda sisäänrakennetulla GooglellaSisätiloissa muihin hiljattaisiin Mazdoihin tottunut kohtaa kenties pienen yllätyksen, sillä keskinäyttöpäätteen koko on kasvanut maksimissaan peräti 15,6 tuumaan ja minimissäänkin puhutaan 12,9 tuumasta. Kuljettajalla on edessään 10,25-tuumainen digitaalimittaristo sekä myös tuulilasinäyttö vakiona. Varmasti kuitenkin kaikkein suurin mullistus käyttökokemuksessa on Google built-in eli Googlen toiminnot järjestelmään sisäänrakennettuna. Moinen on käytössä jo muutamilla muilla autonvalmistajilla, ja nyt ensi kertaa myös Mazdalla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Googlen palvelut, kuten Google Maps -kartasto/navigaattori sekä Google Gemini -tekoälyavustaja ovat nyt osa CX-5:n käyttöjärjestelmää. Tuo teknologiajätti tullessaan toki monia muitakin sovelluksia Mazdan kojelaudalle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkaen 39 390 euroaVaikka ensimmäisiä autoja odotetaan maahan vasta joulukuussa, tiedämme uuden Mazda CX-5:n alkaen-hinnan jo heti kättelyssä heinäkuussa. Se on 39 390 euroa, jolla saa Centre-line-varustetasoisen CX-5:n. Maahantuoja kertoo jo tähän lähtötason malliin sisältyvän muun muassa kaikkien turvajärjestelmien, sähkösäätöisen kuljettajan istuimen sekä siihen yhteen tiettyyn nimeltämainitsemattomaan vuodenaikaan varsin mukavan lämmitettävän ohjauspyörän. Lisähinnasta on mahdollista panostaa varustetasoista ylempään Exclusive-lineen, ylimpään Homuraan tai vaikkapa nelivetoon. Lähde: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla 28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar 3.2.2024 Ajoneuvot Mazda 6:n myynti loppuu sittenkin tähän vuoteen – Euroopassa autoja vielä hyvin saatavilla 1.2.2024 Ajoneuvot Leveäkoristen markkinoille suunnattu Mazda CX-70 edustaa omalaatuista mallistopolitiikkaa 23.1.2024 Ajoneuvot Mazda Spirit Racing olisi ottamassa Mazdaspeedin roolin tuotantomallien virittäjänä – jatkoon! 25.11.2023 Ajoneuvot MG4 XPower myös Suomeen: 435 hevosen taskuraketti alle 44000 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen