10.7.2025

Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025

Kuva Mazda

Etenkin syvänpunaisena uusi Mazda CX-5 on takuuvarma katseenvangitsija katumaasturimassan keskellä. 3. polvessaan kokoa kasvanut CX-5 tuo peliin esimerkiksi sisäänrakennetun Googlen sekä alleviivaa Mazdan omaperäistä moottorifilosofiaa.

Mazda esitteli 13 vuotta sitten automallin, joka avasi japanilaisvalmistajan uuden, Ford-yhteistyön jälkeisen aikakauden niin muotoilullisesti kuin teknologisesti. Sen myötä Mazda toi markkinoille Kodo-muotoilufilosofiansa ja Skyactiv-teknologiaklusterinsa. Samalla tuosta CX-5:stä tuli yksi Mazdan kaikkien aikojen kassamagneeteista.

Välissä olemme nähneet peräti yhdeksän vuotta tuotannossa olleen toisen sukupolven, joka on nyt väistymässä kolmannen sukupolven tieltä.

Tämä kolmaskaan näkemys ei aio hukata toimivaksi osoittautunutta reseptiä, vaan kyseessä on viimeisin kehitysversio sekä Kodosta että Skyactivista Mazdan tämänhetkisen malliston suurimman etuvetopohjaisen katumaasturin muodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei voi olla aloittamatta voimalinjasta

Aikakaudella, jollaa kaikki tekevät katumaastureita, mutta varustavat ne joko pelkillä sähkömoottoreilla tai sitten piskuisilla polttomoottoreilla, uuden Mazda CX-5:n voimalinja on yksinkertaisesti markkinoilla vastavirtaan melomista. Erilaisuus on Mazdalle perusasetus.

Mazda aloittaa uuden CX-5:n tuotannon e-Skyactiv G 141:ksi nimeämällään voimalinjalla, jossa e-kirjaimella tarkoitetaan kevythybriditekniikkaa ja sen mukanaan tuomaa jarrutusenergian talteenottoa brake-by-wire-jarrujärjestelmällä toteutettuna. Kevythybridit ovat nykyaikaa.

Siinä missä melkein kaikki muut autonvalmistajat puhuvat downsizingista eli polttomoottorien pienentämisestä, on Mazda lanseerannut oman terminsä, rightsizingin. Japanilaisvalmistajan laskujen mukaan 2,5-litrainen, ahtamaton bensiinimoottori korkealla puristussuhteella ja muilla Skyactiv-kikoilla on juuri oikean kokoinen CX-5:n kaltaiseen autoon - ja toki myös pienempään CX-30:een.

CX-5:n kookkaasta moottorista otetaan irti maltilliset 104 kilowattia eli 141 hevosvoimaa ja 238 newtonmetriä. Litratehoksi muodostuu ainoastaan 56 hevosvoimaa. Luotettavuusasioista täytyy aina puhua äärimmäisellä varovaisuudella, mutta pöytäkirjan ulkopuolella tekisi mieli mennä arvaamaan, että tällä viritysasteella itse moottorin luulisi kestävän kilsoja.

Moottorin jatkeena on aina 6-vaihteinen perinteinen momentinmuunninautomaattilaatikko, siis eri laatikko kuin CX-60:n ja CX-80:n tuoreissa lataushybridiversioissa. CX-5 tulee saataville sekä etu- että nelivetoisena. Perävaunumassaksi kerrotaan jarrullisena 2 000 kiloa.

Tässä kohtaa on paikallaan huomauttaa lisäksi, että Mazda on kertonut kehittävänsä parhaillaan uutta Skyactiv Z-polttomoottorisukupolvea, jota päästään maistamaan myös uudessa CX-5:ssä vuoden 2027 loppuun mennessä. Skyactiv Z:n on määrä lopulta korvata nykyinen bensiinimoottorisukupolvi Skyactiv G sekä puristussytytteinen bensiinimoottori Skyactiv X.

Aiempaa isompi ja mukavampi

Kuten uudet autot yleensäkin tapaavat tehdä, myös Mazda CX-5:n uusi sukupolvi on kasvanut edeltäjiinsä nähden. Lisäsenttejä on tullut joka suuntaan, mutta eniten pituuteen, peräti 11,5 lisäsenttimetriä. Korkeutta CX-5 on kasvanut kolme senttimetriä ja leveyttäkin puolitoista.

Koon, erityisesti akselivälin ja kokonaispituuden kasvu tietävät luonnollisesti kasvua myös sisätiloihin, paitsi takamatkustajille, myös tavaratilaan. Mazdalla on tähän kohtaan heittää konkreettinen lukukin; tavaratila on kasvanut 61 litralla, ollen nyt CX-5:n kokoluokassa oikein mukiinmenevä 583-litrainen. Lisäksi takaistuimet ovat kaadettavissa kolmessa osassa.

Vaikka auton kori on juuriaan myöten uudistunut, on uutuus helppo tunnistaa Mazda CX-5:ksi, ja varsinkin tällä Mazdan yhdeksi tavaramerkiksi muodostuneella Soul Red Crystal -ulkovärillä kyseessä on liikenteessä melko erottuva tapaus. Muotoilullisten yksityiskohtien ohella merkittäväksi mainittu juttu on aiempaa korkeammaksi nostettu keula.

Ajokokemukseen on vaikutettu niin ikään listalla keinoja, ja ajettavuushan on tunnetusti Mazdan vahvuuksia. Alustaa, jousitusta ja ohjausta on valmistajan mukaan päivitetty entistä paremmin eurooppalaisille teille sopivaksi. Se tarkoittaa varmasti laajuudessaan monia asioita, mutta ilmeisesti ainakin pehmeämpää jousitusta.

Lisäksi moottorin kaasunvasteen pitäisi olla aiempaa CX-5-polvea herkempi, alavääntö parempi, ja kiihdytysten siten pehmeämpiä. Usko tai älä, iso, ahtamaton bensiinimoottori on oikeasti yllättävän haka paikaltaankiihdytyksissä, kun turboviiveen merkitys on poissa.

Ensimmäinen Mazda sisäänrakennetulla Googlella

Sisätiloissa muihin hiljattaisiin Mazdoihin tottunut kohtaa kenties pienen yllätyksen, sillä keskinäyttöpäätteen koko on kasvanut maksimissaan peräti 15,6 tuumaan ja minimissäänkin puhutaan 12,9 tuumasta. Kuljettajalla on edessään 10,25-tuumainen digitaalimittaristo sekä myös tuulilasinäyttö vakiona.

Varmasti kuitenkin kaikkein suurin mullistus käyttökokemuksessa on Google built-in eli Googlen toiminnot järjestelmään sisäänrakennettuna. Moinen on käytössä jo muutamilla muilla autonvalmistajilla, ja nyt ensi kertaa myös Mazdalla.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että Googlen palvelut, kuten Google Maps -kartasto/navigaattori sekä Google Gemini -tekoälyavustaja ovat nyt osa CX-5:n käyttöjärjestelmää. Tuo teknologiajätti tullessaan toki monia muitakin sovelluksia Mazdan kojelaudalle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alkaen 39 390 euroa

Vaikka ensimmäisiä autoja odotetaan maahan vasta joulukuussa, tiedämme uuden Mazda CX-5:n alkaen-hinnan jo heti kättelyssä heinäkuussa. Se on 39 390 euroa, jolla saa Centre-line-varustetasoisen CX-5:n. Maahantuoja kertoo jo tähän lähtötason malliin sisältyvän muun muassa kaikkien turvajärjestelmien, sähkösäätöisen kuljettajan istuimen sekä siihen yhteen tiettyyn nimeltämainitsemattomaan vuodenaikaan varsin mukavan lämmitettävän ohjauspyörän.

Lisähinnasta on mahdollista panostaa varustetasoista ylempään Exclusive-lineen, ylimpään Homuraan tai vaikkapa nelivetoon.

Lähde: Mazda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat