24.8.2017 Ajoneuvot Täysin uusi: Volkswagen T-Roc on kompaktin kokoluokan SUV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kilpailtuun kokoluokkaan tunkeva Volkswagen T-Roc tahtoo segmentissään Golfin kaltaiseksi mittatikuksi. Volkswagen mainostaa uutuutta kaupunkiautona, joka ei pelkää rosoisempaakaan maastoa. T-Roc on trendikkäästi crossover korkealla istuma-asennolla ja auton suunnittelun lähtökohtana on ollut liikkumisen vapaus. Uutuus perustuu Volkswagenin tuttuun MQB-alustarakenteeseen ja malli valmistetaan Setubalissa, Portugalissa.T-Roc sijoittuu Volkswagenin mallistossa Tiguanin alapuolelle, vastaten kooltaan suunnilleen esimerkiksi konsernisisar Seat Aronaa. Volkswagen T-Roc on 4 234 mm pitkä (252 mm Tiguania lyhyempi), 1 819 mm leveä ja 1 573 mm korkea. Akseliväli on 2 603 mm.Uutuusmallin kilpailijoihin lukeutuvat esimerkiksi Citroën C4 Cactus, Honda HR-V, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur sekä Suzuki Vitara.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySporttityylilläKeulan leveä etusäleikkö jatkaa muotoaan ajovaloihin Volkswagenin muotokielen mukaisesti. Uutta ovat kulmikkaan D-kirjaimen muotoiset päiväajovalot keulan alakulmissa, jotka ovat vakiovarusteina Suomeen tulevissa malleissa. Nämä toimivat samalla myös vilkkuina.Voimakas hartialinja nousee takapyörän ylle. Ikkunalinjan kromilista jatkuu yhtenäisenä kaarena aina C-pilariin asti, kuten Opel Insignian nykyisessä farmarimallissa.Kaunis yksityiskohta on takapuskurin ja takalokasuojan välisen sauman muodon jatkuminen takavalossa ja tavaratilan kannessa aina toiselle puolelle asti. Takavalot muistuttavat isoveljestä Tiguanista, mutta muoto on kapeampi ja siten urheilullisempi.Tilavasti tuttuMatkustamon ilmeessä on paljon Golfista tuttua. Ketään ei varmasti yllätä, että toiminnallisuus ja ergonomia ovat uuden T-Rocin ohjaamossa kunnossa. Suurimpana irrotteluna T-Rociin saa korinväriset koristelistat ohjaamoon ja se piristää muuten tavanomaista ohjaamoa autolle sopivaan tyyliin.Tarjolla on VW-ryhmän tuorein painos tietoviihdejärjestelmästä 6,5-tuumaisella kosketusnäytöllä. Näytön tarkkuus on hyvä ja järjestelmän valikkorakenne looginen. T-Rociin palaa ilahduttavasti myös pyöritettävä mekaaninen äänenvoimakkuudensäädin.Lisävarusteena on saatavilla 11,7-tuumainen digitaalimittaristo. Vakiovarusteina on turvavarustelun osalta mm. ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä Post Collision Braking System sekä kaistallapitoavustin Lane Assist. T-Rociin on saatavilla myös muun muassa säädettävä alusta (DCC), aktiivinen vakionopeudensäädin (ACC) ja ruuhka-avustin Traffic Jam Assist.Tavaratila on perusmuodossaan 445 litraa. Takapenkit kaatuvat 60/40-jaolla ja kaatamalla takaistuimet kokonaan saa tavaratilan laajennettua aina 1 290 litraan asti. Takapenkillä riittää pääntilaa keskimittaiselle aikuisellekin, eikä tila lopu muutenkaan kesken.115/150/190 hevosen voiminPerusbensiinimoottori tulee olemaan 1,0-litrainen kolmesylinterinen TSI, joka tuottaa 115 hevosvoimaa. Tarjolle tulee myös uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI-moottori 150 hevosvoiman versiona. Tehokkain bensamoottori tulee olemaan 190-hevosvoimainen 2,0-litrainen TSI.Myös TDI-dieselmoottoreita on kolme vaihtoehtoa ja niiden tehoversiot ovat bensiineistä tutut 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Tehoiltaan pienin moottori on 1,6-litrainen, kahden tehokkaamman ollessa kaksilitraisia.Nelivedon saa lisävarusteisena 150-hevosvoimaisiin moottoreihin. Dieselin kanssa nelivedon saa manuaalivaihteistolla, mutta bensiinimoottorisena sen parina on aina DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatukuvassa vuodenvaihteessaVolkswagen T-Roc on tulossa myyntiin vuodenvaihteessa. T-Rocin lähtöhinta tulee asettumaan Saksassa noin 20 000 euron tienoille. Suomen hinnoittelu ei ole vielä selvillä. Hinnaston huippu tulee joka tapauksessa ulottumaan näistä lukemista varsin kauas tehokkaiden moottoreiden, nelivedon ja pitkän varusteluettelon seurauksena.Teksti: Henri Posa Kuvat: VolkswagenPäivitetty: 24.8.2017 klo 11.30: 150 hevosvoimainen nelivetodiesel saatavilla myös manuaalivaihteistolla. Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa