24.8.2017

Täysin uusi: Volkswagen T-Roc on kompaktin kokoluokan SUV

Volkswagen T-Roc

Kilpailtuun kokoluokkaan tunkeva Volkswagen T-Roc tahtoo segmentissään Golfin kaltaiseksi mittatikuksi.

Volkswagen mainostaa uutuutta kaupunkiautona, joka ei pelkää rosoisempaakaan maastoa. T-Roc on trendikkäästi crossover korkealla istuma-asennolla ja auton suunnittelun lähtökohtana on ollut liikkumisen vapaus. Uutuus perustuu Volkswagenin tuttuun MQB-alustarakenteeseen ja malli valmistetaan Setubalissa, Portugalissa.

T-Roc sijoittuu Volkswagenin mallistossa Tiguanin alapuolelle, vastaten kooltaan suunnilleen esimerkiksi konsernisisar Seat Aronaa. Volkswagen T-Roc on 4 234 mm pitkä (252 mm Tiguania lyhyempi), 1 819 mm leveä ja 1 573 mm korkea. Akseliväli on 2 603 mm.

Uutuusmallin kilpailijoihin lukeutuvat esimerkiksi Citroën C4 Cactus, Honda HR-V, Mazda CX-3, Mitsubishi ASX, Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur sekä Suzuki Vitara.

Volkswagen T-Roc

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sporttityylillä

Keulan leveä etusäleikkö jatkaa muotoaan ajovaloihin Volkswagenin muotokielen mukaisesti. Uutta ovat kulmikkaan D-kirjaimen muotoiset päiväajovalot keulan alakulmissa, jotka ovat vakiovarusteina Suomeen tulevissa malleissa. Nämä toimivat samalla myös vilkkuina.

Voimakas hartialinja nousee takapyörän ylle. Ikkunalinjan kromilista jatkuu yhtenäisenä kaarena aina C-pilariin asti, kuten Opel Insignian nykyisessä farmarimallissa.

Volkswagen T-Roc

Kaunis yksityiskohta on takapuskurin ja takalokasuojan välisen sauman muodon jatkuminen takavalossa ja tavaratilan kannessa aina toiselle puolelle asti. Takavalot muistuttavat isoveljestä Tiguanista, mutta muoto on kapeampi ja siten urheilullisempi.

Tilavasti tuttu

Matkustamon ilmeessä on paljon Golfista tuttua. Ketään ei varmasti yllätä, että toiminnallisuus ja ergonomia ovat uuden T-Rocin ohjaamossa kunnossa. Suurimpana irrotteluna T-Rociin saa korinväriset koristelistat ohjaamoon ja se piristää muuten tavanomaista ohjaamoa autolle sopivaan tyyliin.

Volkswagen T-Roc

Tarjolla on VW-ryhmän tuorein painos tietoviihdejärjestelmästä 6,5-tuumaisella kosketusnäytöllä. Näytön tarkkuus on hyvä ja järjestelmän valikkorakenne looginen. T-Rociin palaa ilahduttavasti myös pyöritettävä mekaaninen äänenvoimakkuudensäädin.

Lisävarusteena on saatavilla 11,7-tuumainen digitaalimittaristo. Vakiovarusteina on turvavarustelun osalta mm. ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella, törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä Post Collision Braking System sekä kaistallapitoavustin Lane Assist. T-Rociin on saatavilla myös muun muassa säädettävä alusta (DCC), aktiivinen vakionopeudensäädin (ACC) ja ruuhka-avustin Traffic Jam Assist.

Tavaratila on perusmuodossaan 445 litraa. Takapenkit kaatuvat 60/40-jaolla ja kaatamalla takaistuimet kokonaan saa tavaratilan laajennettua aina 1 290 litraan asti. Takapenkillä riittää pääntilaa keskimittaiselle aikuisellekin, eikä tila lopu muutenkaan kesken.

Volkswagen T-Roc

115/150/190 hevosen voimin

Perusbensiinimoottori tulee olemaan 1,0-litrainen kolmesylinterinen TSI, joka tuottaa 115 hevosvoimaa. Tarjolle tulee myös uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen TSI-moottori 150 hevosvoiman versiona. Tehokkain bensamoottori tulee olemaan 190-hevosvoimainen 2,0-litrainen TSI.

Myös TDI-dieselmoottoreita on kolme vaihtoehtoa ja niiden tehoversiot ovat bensiineistä tutut 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Tehoiltaan pienin moottori on 1,6-litrainen, kahden tehokkaamman ollessa kaksilitraisia.

Volkswagen T-Roc

Nelivedon saa lisävarusteisena 150-hevosvoimaisiin moottoreihin. Dieselin kanssa nelivedon saa manuaalivaihteistolla, mutta bensiinimoottorisena sen parina on aina DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katukuvassa vuodenvaihteessa

Volkswagen T-Roc on tulossa myyntiin vuodenvaihteessa. T-Rocin lähtöhinta tulee asettumaan Saksassa noin 20 000 euron tienoille. Suomen hinnoittelu ei ole vielä selvillä. Hinnaston huippu tulee joka tapauksessa ulottumaan näistä lukemista varsin kauas tehokkaiden moottoreiden, nelivedon ja pitkän varusteluettelon seurauksena.

Volkswagen T-Roc

Teksti: Henri Posa Kuvat: Volkswagen

Päivitetty: 24.8.2017 klo 11.30: 150 hevosvoimainen nelivetodiesel saatavilla myös manuaalivaihteistolla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat