4.5.2018

Täyssähköhenkilöautojen ensirekisteröinnit kasvussa – maaliskuu ennätyksellinen

Täyssähköhenkilöautojen ensirekisteröinnit ovat Trafin tilastojen mukaan selvässä kasvussa. Maaliskuussa ensirekisteröitiin enemmän täyssähköautoja kuin koskaan aiemmin.

Viime vuonna täyssähköautoja ensirekisteröitiin yhteensä 502 kappaletta, mikä on 0,4 prosenttia kaikista maassamme vuonna 2017 ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Täyssähköautojen osuus liikennekäytössä olevista henkilöautoista oli viime vuonna 1 449 kappaletta eli 0,1 prosenttia.

Trafin mukaan Suomessa on tammi-maaliskuussa ensirekisteröity yhteensä 175 täyssähkökäyttöistä henkilöautoa, mikä on noin 36 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana ensirekisteröitiin 129 täyssähköautoa ja vuotta aiemmin eli vuonna 2016 vastaava luku oli 77 autoa.

– Maaliskuussa ensirekisteröitiin 102 kappaletta täyssähköautoja eli kuukausitasolla enemmän kuin koskaan aikaisemmin, kertoo eritysasiantuntija Mika Idman.

Päivän kuva: sahkoauton lataus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eniten suurissa kaupungeissa

Täyssähköautojen ensirekisteröinnit painottuvat koko maassa suuriin kaupunkeihin.

Alkuvuonna täyssähköautoja on ensirekisteröity eniten Uudellamaalla, jossa uusia sähköautoja otettiin ajoon tasan sata. Lukujen valossa Helsinki ei ole ykkönen, eikä Espookaan, vaan kärkipaikkaa pitää 33:lla autolla Vantaa.

Suomeen tuodaan myös käytettyjä täyssähköautoja. Kuluvana vuonna niitä on tuotu 42 kappaletta. Vuonna 2017 Suomeen tuotiin 158 käytettyä täyssähköautoa.

– On mielenkiintoista nähdä, miten käytettynä maahantuotujen täyssähköautojen määrä kehittyy. Useissa Euroopan maissa on tuettu täyssähköautojen ja muiden vähäpäästöisten autojen hankintaa, joten näitä tuotaneen myös jatkossa Suomeen käytettyinä, kertoo Trafin johtava asiantuntija Outi Ampuja.

vuosi sähköllä

Täyssähköauton hankintatuki vaikuttaa?

Vuoden 2018 alusta valtio on myöntänyt uuden sähköauton ostajalle tai pitkäaikaisvuokraajalle 2 000 euroa valtion hankintatukea. Hankintatuki on voimassa vuosina 2018–2021.

– Tähän mennessä hankintatukea on haettu yhteensä 76 täyssähköautolle, kertoo Trafin kehityspäällikkö Tuovi Tervasmäki.

– Täyssähköautojen kasvaneeseen kysyntään on voinut vaikutta hankintatuen ohella myös se, että markkinoille on tullut aiempaa enemmän täyssähköautomalleja. Myös sähköautoja palveleva latauspisteiden jakeluinfra on laajentunut, arvioi puolestaan Ampuja.

Webasto Pure

Täyssähköautolla päästötalkoisiin?

Trafin mukaan täyssähköauto edustaa ympäristöystävällistä teknologiaa muun muassa energiatehokkuutensa ansiosta. Vertailukohtana Trafi käyttää bensiinimoottorilla varustettua polttomoottoriautoa.

Sähköauton eduiksi Trafi laskee sen, että se ei tuota lähipäästöjä ja on varsin hiljainen ajettaessa alhaisilla nopeuksilla. Täyssähköautolla on mahdollista ajaa tuottamatta ajon aikaisia hiilidioksidipäästöjä, mikäli auto ladataan uusiutuvasti tuotetulla sähköllä.

Trafin mukaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi myös liikenteessä tulisi siirtyä käyttämään fossiilisten käyttövoimien sijaan vaihtoehtoisia käyttövoimia.

Liikenne

Kansallisen tavoitteen mukaan vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus uusista henkilö- ja pakettiautoista tulisi olla 20 prosenttia vuonna 2020 ja peräti 50 prosenttia vuonna 2025. Vuonna 2030 kaikki Suomessa myytävien uusien autojen tulisi olla vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöön soveltuvia.

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan sähköä, vetyä, maa- ja biokaasua sekä nestemäisiä biopolttoaineita korkeina pitoisuuksina.

Vuonna 2017 vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli Trafin mukaan 2,9 prosenttia.

Lähde: Trafi Kuvitus: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat