18.8.2024 Henkilö Tero Sarkkinen on rohkea visionääri, jonka perustama Basemark tähtää automaailman huipulle Teksti Vesa Eskola Kuva Basemark Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsinkiläinen Basemark työntää jalkaansa autotehtaiden oven väliin. BMW ja Lamborghini ovat toistaiseksi ainoat asiakkaat, joista Basemark saa kertoa. Lisää on kuitenkin luvassa. Kuulemme tästä todennäköisesti lisää tammikuussa, kun Las Vegasissa järjestetään taas CES-kuluttajaelektroniikkamessut. CES on tärkeä paikka autoteollisuudelle, kun elek-troniikan määrä autoissa jatkuvasti kasvaa. Basemarkin kohdalla puhutaan parhaimmillaan yli kymmenen miljoonan euron diileistä. Se merkitsee kasvua ja lisää työpaikkoja.Mutta mikä Basemark on, ja miten se päässyt sisälle autoteollisuuteen? Annetaan puheenvuoro firman perustajalle Tero Sarkkiselle.– Kasvoimme juuri yli sadan hengen yritykseksi, heistä suurin osa on Helsingissä. Münchenissä on seitsemän ja USA:ssa Detroitissa sekä Piilaaksossa muutama työntekijä, ja sinne on tarkoitus rekrytoida lisää. Seuraavaksi avaamme ehkä toimiston Japaniin, missä on iso asiakas kiikarissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättäen autoalalleMatka nykypisteeseen on ollut toisaalta suora, toisaalta mutkikas.– Tapahtumien kulku on looginen, jos ketjua lähdetään purkamaan tästä päivästä taaksepäin. Alussa en olisi ikinä arvannut, mihin polku johtaa.Sarkkinen valmistui Helsingin kauppakorkeakoulusta vuonna 1998. Hänen ensimmäinen työpaikkansa oli Elisa eli silloinen Helsingin Puhelinyhdistys.– Tein sinne ensimmäisen virtuaalisen kauppapaikan eli online storen. Mietin sen jälkeen, että tässäkö tämä oli. Kunnianhimoa oli enempään.Sitten tuli Futuremark, vuonna 1997 Espooseen perustettu yritys, joka ponnisti maailmalle grafiikkakorttien tehoa mittaavalla 3DMark-ohjelmalla. Futuremark oli juuri saanut ison pääomasijoituksen, ja Sarkkinen soitti sinne.Lisätyssä todellisuudessa auton näytölle heijastetaan enenevissä määrin tietoa helpottamaan kuljettajien navigointia liikenteen seassa.– Siitä urani lähti minua kiinnostaneeseen suuntaan. Halusin yhdistää teknologian ja kaupallisen alan osaamistani. Futuremarkilla oli uniikkia grafiikkateknologiaa, ja sitä kautta se oli tekemisissä isojen tekijöiden, kuten Intelin kanssa.Grafiikan tärkeys tietokoneissa ja matkapuhelimissa oli nopeassa kasvussa. Futuremark johdatti Sarkkisen lopulta autoalalle – tosin hieman yllättäen. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster