18.8.2024

Tero Sarkkinen on rohkea visionääri, jonka perustama Basemark tähtää automaailman huipulle

Kuva Basemark
Tero Sarkkinen Basemark

Helsinkiläinen Basemark työntää jalkaansa autotehtaiden oven väliin. BMW ja Lamborghini ovat toistaiseksi ainoat asiakkaat, joista Basemark saa kertoa. Lisää on kuitenkin luvassa. 

Kuulemme tästä todennäköisesti lisää tammikuussa, kun Las Vegasissa järjestetään taas CES-kuluttajaelektroniikkamessut. CES on tärkeä paikka autoteollisuudelle, kun elek-troniikan määrä autoissa jatkuvasti kasvaa. Basemarkin kohdalla puhutaan parhaimmillaan yli kymmenen miljoonan euron diileistä. Se merkitsee kasvua ja lisää työpaikkoja.

Mutta mikä Basemark on, ja miten se päässyt sisälle autoteollisuuteen? Annetaan puheenvuoro firman perustajalle Tero Sarkkiselle.

– Kasvoimme juuri yli sadan hengen yritykseksi, heistä suurin osa on Helsingissä. Münchenissä on seitsemän ja USA:ssa Detroitissa sekä Piilaaksossa muutama työntekijä, ja sinne on tarkoitus rekrytoida lisää. Seuraavaksi avaamme ehkä toimiston Japaniin, missä on iso asiakas kiikarissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yllättäen autoalalle

Matka nykypisteeseen on ollut toisaalta suora, toisaalta mutkikas.

– Tapahtumien kulku on looginen, jos ketjua lähdetään purkamaan tästä päivästä taaksepäin. Alussa en olisi ikinä arvannut, mihin polku johtaa.

Sarkkinen valmistui Helsingin kauppakorkeakoulusta vuonna 1998. Hänen ensimmäinen työpaikkansa oli Elisa eli silloinen Helsingin Puhelinyhdistys.

– Tein sinne ensimmäisen virtuaalisen kauppapaikan eli online storen. Mietin sen jälkeen, että tässäkö tämä oli. Kunnianhimoa oli enempään.

Sitten tuli Futuremark, vuonna 1997 Espooseen perustettu yritys, joka ponnisti maailmalle grafiikkakorttien tehoa mittaavalla 3DMark-ohjelmalla. Futuremark oli juuri saanut ison pääomasijoituksen, ja Sarkkinen soitti sinne.

Tero Sarkkinen Basemark
Lisätyssä todellisuudessa auton näytölle heijastetaan enenevissä määrin tietoa helpottamaan kuljettajien navigointia liikenteen seassa.

– Siitä urani lähti minua kiinnostaneeseen suuntaan. Halusin yhdistää teknologian ja kaupallisen alan osaamistani. Futuremarkilla oli uniikkia grafiikkateknologiaa, ja sitä kautta se oli tekemisissä isojen tekijöiden, kuten Intelin kanssa.

Grafiikan tärkeys tietokoneissa ja matkapuhelimissa oli nopeassa kasvussa. Futuremark johdatti Sarkkisen lopulta autoalalle – tosin hieman yllättäen.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Luetuimmat