18.8.2024 Henkilö Tero Sarkkinen on rohkea visionääri, jonka perustama Basemark tähtää automaailman huipulle Teksti Vesa Eskola Kuva Basemark Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsinkiläinen Basemark työntää jalkaansa autotehtaiden oven väliin. BMW ja Lamborghini ovat toistaiseksi ainoat asiakkaat, joista Basemark saa kertoa. Lisää on kuitenkin luvassa. Kuulemme tästä todennäköisesti lisää tammikuussa, kun Las Vegasissa järjestetään taas CES-kuluttajaelektroniikkamessut. CES on tärkeä paikka autoteollisuudelle, kun elek-troniikan määrä autoissa jatkuvasti kasvaa. Basemarkin kohdalla puhutaan parhaimmillaan yli kymmenen miljoonan euron diileistä. Se merkitsee kasvua ja lisää työpaikkoja.Mutta mikä Basemark on, ja miten se päässyt sisälle autoteollisuuteen? Annetaan puheenvuoro firman perustajalle Tero Sarkkiselle.– Kasvoimme juuri yli sadan hengen yritykseksi, heistä suurin osa on Helsingissä. Münchenissä on seitsemän ja USA:ssa Detroitissa sekä Piilaaksossa muutama työntekijä, ja sinne on tarkoitus rekrytoida lisää. Seuraavaksi avaamme ehkä toimiston Japaniin, missä on iso asiakas kiikarissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllättäen autoalalleMatka nykypisteeseen on ollut toisaalta suora, toisaalta mutkikas.– Tapahtumien kulku on looginen, jos ketjua lähdetään purkamaan tästä päivästä taaksepäin. Alussa en olisi ikinä arvannut, mihin polku johtaa.Sarkkinen valmistui Helsingin kauppakorkeakoulusta vuonna 1998. Hänen ensimmäinen työpaikkansa oli Elisa eli silloinen Helsingin Puhelinyhdistys.– Tein sinne ensimmäisen virtuaalisen kauppapaikan eli online storen. Mietin sen jälkeen, että tässäkö tämä oli. Kunnianhimoa oli enempään.Sitten tuli Futuremark, vuonna 1997 Espooseen perustettu yritys, joka ponnisti maailmalle grafiikkakorttien tehoa mittaavalla 3DMark-ohjelmalla. Futuremark oli juuri saanut ison pääomasijoituksen, ja Sarkkinen soitti sinne.Lisätyssä todellisuudessa auton näytölle heijastetaan enenevissä määrin tietoa helpottamaan kuljettajien navigointia liikenteen seassa.– Siitä urani lähti minua kiinnostaneeseen suuntaan. Halusin yhdistää teknologian ja kaupallisen alan osaamistani. Futuremarkilla oli uniikkia grafiikkateknologiaa, ja sitä kautta se oli tekemisissä isojen tekijöiden, kuten Intelin kanssa.Grafiikan tärkeys tietokoneissa ja matkapuhelimissa oli nopeassa kasvussa. Futuremark johdatti Sarkkisen lopulta autoalalle – tosin hieman yllättäen. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija