17.9.2019

Teslan kerrotaan jo päihittäneen Porsche Nürburgringillä, mutta…

Nürburgringin kierrosajat kiehtovat, vaikka mitään vertailukelpoisuutta ei olisi.

Porsche kertoi ylpeästi uuden Taycanin kiertäneen Nürburgring Nordschleife 7 minuutissa ja 42 sekunnissa. Saksalaisvalmistajan mukaan kyse oli uudesta ennätyksestä, kun kyseessä ovat "nelioviset täyssähköurheiluautot". Viimeksi kun Moottori kertasi autoalan sanastoa, ei sieltä löytynyt määritelmää nelioviselle urheiluautolle, mutta ei takerruta nyt siihen.

Kategoriasta riippumatta Porschen aika on varsin vaikuttava, kun huomioi Taycanin 2,3 tonnin massan ja kilparadan 20,6 kilometrin pituuden. Tuplatonnikeijun riuhtominen pitkin Eifelin vuorista laittaa jarrut ja sähkövoimalinjan koville. Monet Teslatkin ovat hyytyneet lämpöongelmiin jo ensimmäisellä kierroksella.

Teslan päämies Elon Musk ei kuitenkaan stuttgartilaisten saavutuksesta vaikuttunut.

Sen jälkeen netissä levisi kuvia "Nürburgringillä nähdystä" Tesla Model S:stä varusteltuna aerodynaamisin ehostuksin, leveämmällä raidevälillä ja ratakäyttöön optimoiduilla renkailla.

Nyt electrek.comin mukaan muokattu Model S on jo murskannut Porschen kierrosajan. Tieto epäilemättä leviää sosiaalisessa mediassa sähkönnopeudella.

Väite perustuu electrek.comin mukaan radan varrella olleen katsojan väittämään kierrosaikaan 7 minuuttia ja 23 sekuntia – peräti 20 sekuntia Taycania nopeammin. Kaiken lisäksi Road & Trackin mukaan kierros ajettiin autoteollisuuden "Industry Pool" -testeissä, joissa rataa ajetaan varikon kautta. Toisaalta Road & Trackin saamien tietojen mukaan Tesla saattaisi yrittää ennätystä jo keskiviikkoiltana kierrosaikasessiossa, tai mahdollisesti lauantaina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entä sitten?

Niin tai näin, mitä huhuista voi päätellä? Ei mitään, väitteeseen sisältyy älyttömyyksiä poikkeuksellisen monella tasolla.

Kuten todettua, Tesla ei itse ole ilmoittanut tai väittänyt vielä mitään.

Toiseksi Nürburgringillä nähty Model S on muokattu: kori- ja rengasmuutosten lisäksi sen kerrotaan liikkuvan yhtiön uudella Plaid-voimalinjalla, jonka kolme sähkömoottoria tarjonnevat nykyistä Ludicrousiakin rajumpaa suorituskykyä. Elon Musk on kertonut Plaidin saapuvan Model S:ään, X:ään ja Roadsteriin joskus vuoden kuluttua.

Porsche Taycan kellotti Vihreän Helvetin
Porsche Taycan Nürburgringillä.

Toisaalta Porschenkaan vakiokuntoisuuden suhteen emme voi kuin luottaa valmistajan sanaan.

Tiivistettynä: sivustakatsojan väittämän mukaan Teslan prototyyppiauto on nopeampi kuin Porschen vakioksi väittämä Taycan.

Päätelmien teko näiden muuttujien läpi on kuin rakentaisi palapeliä puhelinyhteyden läpi. Se ei tee oikeutta Porschen kierrosajalle eikä Teslan lupaavalle voimalinjallekaan. Odotetaan siis rauhassa Teslan mahdollista virallista tiedotetta, ja suhtaudutaan kaikkeen Nürburgring-kierrosaikoihin liittyvään senkin jälkeen hyvin skeptisesti.

Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde: Road & Track, Electrek.co

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat