23.9.2019 Matkailu Tjäreborg vaikeuksissa – kuka korvaa, kuka järjestää paluulennon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Emoyhtiö Thomas Cookin konkurssi aiheuttaa ongelmia liki 3 000 Tjäreborgin suomalaismatkailijalle. Thomas Cook, maailman vanhin matkanjärjestäjä, on konkurssissa, sillä viime hetken yötä myöten käydyt rahoitusneuvottelut omistajien ja velkojien kesken eivät tuoneet tulosta.Vaikkei Thomas Cookin tytäryhtiö Tjäreborg ole konkurssissa, vaikuttaa emoyhtiön konkurssi myös Tjäreborgiin, joka on lennättänyt 2 884 suomalaista eri lomakohteisiin ulkomaille. Matkanjärjestäjän Pohjoismaissa toimiva johto on päättänyt, että yhtiön kaikki lähtevät lennot maanantaina perutaan.Jos on varannut meno- tai paluulennon Thomas Cook Airlines Scandinavian lennolla, on lento siis peruttu.Tjäreborgin tuotepäällikkö Jessica Virtanen kertoi aamupäivällä Ylen radiouutisille, että yhtiö pyrkii tekemään kaikkensa, jotta matkakohteissa olevat suomalaiset saadaan kunnialla takaisin kotiin. Virtanen kertoi, että matkakohteissa olevat oppaat jatkavat töitään ja auttavat asiakkaita poikkeustilanteessa.– Olemme olleet tekemisissä hotellien kanssa, jotta asiakkaat saisivat majoittua matkakohteidensa hotelleissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakuus kattaa, virasto auttaaTjäreborgilta pakettimatkan ostaneita suomalaismatkailijoita suojelee matkapakettilaki sekä vakuusrekisteri. Tjäreborgilla on Kilpailu- ja kuluttajavirastossa (KKV) mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut.Virasto järjestää tarvittaessa paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille.KKV selvittää yhteistyössä Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla ulkomailla olevat matkustajat saadaan kuljetettua takaisin Suomeen. Virasto on yhteydessä matkustajiin. Matkustajien ei kannata alkaa itse järjestellä paluukuljetuksia, koska näitä ei välttämättä korvata. Majoituksia ei myöskään pidä maksaa uudestaan, vaikka hotelli niin vaatisi.Jos matkailija tarvitsee apua, kannattaa ottaa yhteyttä KKV:n asiakaspalvelunumeroon +358 29 505 3193. Tjäreborg puolestaan neuvoo suomalaisia seuraamaan tilanteen kehittymistä omilta nettisivuiltaan.Ota yhteys oppaaseenUlkoministeriön viestintäpäivystäjä Minna Elo antoi Ylen nettiuutisessa ohjeeksi epäselvissä tilanteissa ulkomaan matkalla ottaa ensisijaisesti yhteyttä Tjäreborgin oppaaseen.– Jos opasta ei ole saatavilla tai häneltä ei saa apua, voi olla yhteydessä Suomen konsulaattiin. Jos on maassa, missä Suomella ei ole omaa konsulaattia tai suurlähetystöä, voi olla yhteydessä toisen Pohjoismaan tai toisen EU-maan konsulaattiin, Elo täydentää.Matkailijan on hyvä mieltää, että ulkoministeriö neuvoo ja avustaa suomalaismatkailijoita, muttei tarjoa kotiinlennätyspalveluita.Varmista matkanjärjestäjän luotettavuusAutoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen vinkkaa aina ennen matkan ostamista selvittämään, onko matkanjärjestäjä luotettava taho. Kannattaa esimerkiksi varmistua siitä, kuuluuko matkanjärjestäjä Kilpailu- ja kuluttajaviraston vakuusrekisteriin.– Jos kuuluu rekisteriin, tarkoittaa se kuluttajan korvausten kannalta sitä, että matkatoimisto on asettanut vakuuden turvaamaan muun muassa ennakkoon maksetut matkat ja paluukuljetukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOsta matka luottokortillaSuokonautio-Hynninen suosisi matkan ostamista luottokortilla.– Näin toimien matkailijalla on matkanjärjestäjän ja itsensä välissä luottoyhtiö, jolta voi matkan peruuntuessa hakea korvauksia. Luottokortilla ostaminen antaa siis lisäturvaa. Yleensäkin luottokortin hyödyllisyys maksuvälineenä ei pelkästään korostu silloin, jos myyjä menee konkurssiin vaan myös tapauksissa, jolloin vaikka palveluista on tullut riitaa.Reittilennot toteutuvatTjäreborgilta ostetut reittilennot toteutuvat normaalisti. Matkalipusta ja varausvahvistuksesta voi tarkistaa, minkä lentoyhtiön lennoille matkasi on varattu.Jos esimerkiksi British Airwaysin, Norwegianin tai Thai Airwaysin reittilennon ostaneiden matkustajien majoitus ja muut matkajärjestelyt on maksettu, heidän kannattaa jatkaa matkaansa suunnitellusti, ohjeistaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Kuluttajalle ei saa koitua lisäkustannuksia Matkapakettilaki suojaa kuluttajan oikeuksia ja määrittää matkanjärjestäjän velvollisuuksia kuten mahdollisia korvauksia matkailijalle. Laki tuli voimaan heinäkuun alussa 2018. Lain mukaan, jos merkittävää osaa matkapalveluista ei voida suorittaa sovitusti tai matkustajan paluu matkan lähtöpaikalle ei toteudu sovitusti, matkanjärjestäjän on tarjottava matkan jatkamiseen soveltuvia vaihtoehtoisia järjestelyitä. Näistä ärjestelyistä ei saa aiheutua matkustajalle lisäkustannuksia. Vaihtoehtoisten järjestelyiden pitää olla laadultaan vähintään saman tasoiset kuin sovitut matkapalvelut. Hinnanalennus tai korvaus Matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen, jos vaihtoehtoiset järjestelyt sisältävä matkapaketti on laadultaan heikompi kuin alkuperäinen matkapaketti. Jos matkustaja hyväksyttävin perustein kieltäytyy vaihtoehtoisista järjestelyistä, matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen. Tämä oikeus toteutuu esimerkiksi silloin, jos vaihtoehtoisia järjestelyitä ei tarjota tai ne eivät ole verrattavissa matkapakettisopimuksessa sovittuun tai jos tarjottu hinnanalennus on riittämätön. Laki linjaa myös, että jos matkustajalla on hyväksyttävä syy kieltäytyä vaihtoehtoisista järjestelyistä ja matkapakettiin sisältyy matkustajan kuljetus, matkanjärjestäjän on järjestettävä paluukuljetus mahdollisimman pian ja ilman matkustajalle koituvia lisäkustannuksia. Riitauta, jos korvaus ei tyydytä Jos matkailijan ja matkanjärjestäjän välissä neuvotteluissa ei saada sovituksi matkapakettisopimusta koskevaa erimielisyyttä, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan www.kuluttajariita.fi ratkaistavaksi. Kuluttajan tulee ennen asian riitauttamista ja eripuran viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan www.kuluttajaneuvonta.fi. Matkustaja voi saattaa riita-asian myös kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Kilpailu- ja kuluttajavirasto, laki matkapalveluyhdistelmistä, kuluttajariitalautakunta, kuluttajaneuvonta, Suomen matkatoimistoalan liitto SMAL Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Uutinen Trumpin tullit iskevät Euroopan autoteollisuuteen – vienti vaakalaudalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster