27.11.2023 Ajoneuvot Toyota Camry siirtyy jo yhdeksänteen sukupolveensa – mikä kaikki muuttuu? Teksti Benjamin Helander Kuva Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysymys voidaan toki asetella myös niin, että mikä kaikki ei muutu. Yhdeksännen polven Camry tuo uusia elementtejä totutulle perustalle, ja se antaa joitain suuntaviivoja sille, mitä ehkä koko Toyota-mallistossa tullaan jatkossa näkemään. Toyota siis kutsuu uutuutta Camryn seuraavaksi sukupolveksi, mikä voidaan nähdä jopa hieman huolestuttavana. Jos kuuden tuotantovuoden jälkeen uudeksi sukupolveksi uudella mallikoodilla kelpaa perusfaceliftiä hieman kattavampi päivitys, onko pelättävissä, että Toyotalla ei ole enää kiinnostusta Camryn kaltaisen perinteisen sedanin kehitykseen. Toisaalta voi aivan yhtä perustellusti kysyä, onko Camryllä minkäänlaista tarvetta muuttua tämän enempää.Noin kuusi vuotta on ollut Camrylle tyypillinen sukupolvikohtainen malli-ikä.Ja edelleen, kannattaako Toyotan luopua maailmanlaajuisesti neljänneksi myydyimmästä mallistaan, jota pelkästään viime vuoden aikana tuotettiin komeasti miltei 300 000 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTervetuloa vasarahaikeulaCamryn uudistuksen ytimessä on keulailme, jonka tarkoitus on mukailla vasarahain päätä. Hammerhead-ilme on jo aiemmin tuttu muutamista Toyota-malleista, kuten uusimmasta Priuksesta, toisen polven CH-R:stä, sähköcrossover bZ4X:stä sekä Crowneista. Myös Camryyn uusi keula näyttää istuvan oikein luontevasti, ja muotia tullee seuraamaan jatkossa tavalla tai toisella Toyotan koko henkilöautomallisto.Camryn uudet muotoiluyksityiskohdat tarjonnevat samalla viitteitä siitä, miltä auton tekninen sisarmalli, Lexus ES, voisi tulevaisuudessa häämöttävän päivityksensä jälkeen näyttää.Niin ikään perä muuttuu silminnähden. Peräpäässä otetaan käyttöön uudenlaiset takavalot, joissa nähdään C-kuviot, joskin umpiot näyttävät muilta osin istuvan vanhoilla paikoillaan. Takaluukku on uudella tavalla muotoiltu, ja sivuikkunoiden ikkunalinja kaartuu perässä hieman eri tavalla. Myös puskurit niin edessä kuin takana on muotoiltu uudelleen. Huomionarvoista on joka tapauksessa, että suuret korilinjat säilyvät yli sukupolvirajan.Totta on niin ikään se, että uusi Camry, mallikoodiltaan XV80, kulkee XV70-edeltäjältään perimällään TNGA-K -perusrakenteella. Alustaa on kuitenkin päivitetty esimerkiksi uusilla iskunvaimentimilla, joiden pitäsi taata aiempaa mukavampi kyyti.Uuden Camryn muotoilusta on vastannut tiimi Yhdysvalloissa. Japanissahan yhdeksäs polvi ei enää tule edes myyntiin, sillä 43 vuotta Camryä on ilmeisesti riittänyt japanilaisille, jotka eivät enää ole sitä riittävissä määrin ostaneet.Jatkossa aina hybridiEurooppalaisittain ajateltuna Camryn konepellin alla ei tapahdu käytännössä mitään muutoksia, sillä XV70-polvessa, jonka myötä Camry Suomenkin markkinoille palasi, kaikki Camryt on jo myyty hybrideinä. Camryn pellin alla tullaan siis jatkossakin näkemään 2,5-litraisen, Atkinson-työkierrolla höystetyn bensiinirivinelosen vetämä hybridijärjestelmä joko etu- tai nelivetoisena. Yksityiskohdat Euroopan-mallista täydentynevät lähempänä meikäläistä markkinalanseerausta.Joillekin Camry-asiakkaille Euroopan ulkopuolella saattaa kuitenkin tulla jonkinasteisena järkytyksenä, että V6-moottorit siirtyvät nyt tämän mallinimen osalta historiaan. Näkemiin sinipohjainen logo Toyotan hybridiautot on voinut tähän asti erottaa muusta mallistosta helposti sitä kautta, että Toyota-logossa niiden keulalla on ollut sähkönsininen tausta. Perinteen aloitti kolmannen polven Prius vuonna 2009. Toyota on 26 vuoden aikana tehnyt sähköistetyistä voimalinjoista valtavirtaa omassa tarjonnassaan, ja miksei muidenkin autonvalmistajien mallistoissa. Onkin aika siirtää sinipohjaisten logojen välivaihe syrjään. Nyt kun Camry heittäytyy länsimaissa pelkästään hybridiksi, sen myötä sopii aloittaa uusi perinne. Jatkossa nimittäin kaikki muut käyttövoimat, paitsi puhtaat polttomoottorit, eli siis hybridi, täyssähkö ja vety, merkitään autojen takaluukkuun sinisellä pisteellä. Piste. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkä sisustaYhdeksännen polven Camryn esittely on ollut tähän asti aivan kuin perus-faceliftin läpikäyntiä, ja eikä mitä, sellaisena se myös jatkuu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sisätila olisi muuttunut, päinvastoin.Havainnekuvia katsellessa tulee pitää mielessä, että kyseessä on Pohjois-Amerikan malli, ja markkinakohtaisia eroavaisuuksia saattaa esiintyä. Suuret linjat ovat joka tapauksessa tässä.Camryn uudistettu kojelauta näyttää varsin ryhdikkäältä, jopa maasturimaisessa mielessä. Väistyvän polven kojelaudan voimakkaasta epäsymmetrisestä keskilinjapokkauksesta on osittain luovuttu, ja näin keskinäytön sekä puhallussuutinten alle keskikonsoliin tulee kenties enemmän tilaa muun muassa langattomalle älypuhelintelakalle. Isohkoja muutoksia ovat myös uudistettu ohjauspyörä sekä etumatkustajan leveä puhallinritilä.Aiempaa korkeammaksi nostettu kojelauta kykenee kätkemään keskinäytön kokonaan, eikä sen tarvitse enää tavallaan kellua paikallaaan, kuten se väistyvässä mallissa tekee. Keskellä on aina vähintään 8-tuumainen kosketusnäyttö, mutta korkeammissa varustetasoissa se tulee olemaan 12,3-tuumainen, luonnollisesti Android Auto- ja Apple Carplay -liitäntöineen. Mittaristo on joko 7- tai sitten 12,3-tuumainen digitaalinen. Turvavarusteiden osalta kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoittimet, törmäyksenesto jalankulkijan tunnistuksella, kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, adaptiiviset kaukovalot sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ovat vakiokamaa.Toyota Camryn järjestyksessään yhdeksäs sukupolvi etenee myyntiin ensin Pohjois-Amerikassa, aikataulun mukaan tulevan vuoden toisella neljänneksellä. Eurooppa seurannee perässä sen jälkeen.Vertaa itseSeuraava kuvasarja toimikoon työkaluna silmillä havaittavien eroavaisuuksien paikantamisessa Camry XV70:n ja -XV80:n välillä. Oheisissa kuvissa on kustakin kuvakulmasta ensimmäisenä XV80 ja sitten sitä mahdollisimman lähellä oleva viimeisimmän faceliftin läpikäynyt XV70. Kyllähän niitä eroavaisuuksia sieltä alkaa lopulta aika tavalla nousta! Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?