27.11.2023 Ajoneuvot Toyota Camry siirtyy jo yhdeksänteen sukupolveensa – mikä kaikki muuttuu? Teksti Benjamin Helander Kuva Toyota Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kysymys voidaan toki asetella myös niin, että mikä kaikki ei muutu. Yhdeksännen polven Camry tuo uusia elementtejä totutulle perustalle, ja se antaa joitain suuntaviivoja sille, mitä ehkä koko Toyota-mallistossa tullaan jatkossa näkemään. Toyota siis kutsuu uutuutta Camryn seuraavaksi sukupolveksi, mikä voidaan nähdä jopa hieman huolestuttavana. Jos kuuden tuotantovuoden jälkeen uudeksi sukupolveksi uudella mallikoodilla kelpaa perusfaceliftiä hieman kattavampi päivitys, onko pelättävissä, että Toyotalla ei ole enää kiinnostusta Camryn kaltaisen perinteisen sedanin kehitykseen. Toisaalta voi aivan yhtä perustellusti kysyä, onko Camryllä minkäänlaista tarvetta muuttua tämän enempää.Noin kuusi vuotta on ollut Camrylle tyypillinen sukupolvikohtainen malli-ikä.Ja edelleen, kannattaako Toyotan luopua maailmanlaajuisesti neljänneksi myydyimmästä mallistaan, jota pelkästään viime vuoden aikana tuotettiin komeasti miltei 300 000 kappaletta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTervetuloa vasarahaikeulaCamryn uudistuksen ytimessä on keulailme, jonka tarkoitus on mukailla vasarahain päätä. Hammerhead-ilme on jo aiemmin tuttu muutamista Toyota-malleista, kuten uusimmasta Priuksesta, toisen polven CH-R:stä, sähköcrossover bZ4X:stä sekä Crowneista. Myös Camryyn uusi keula näyttää istuvan oikein luontevasti, ja muotia tullee seuraamaan jatkossa tavalla tai toisella Toyotan koko henkilöautomallisto.Camryn uudet muotoiluyksityiskohdat tarjonnevat samalla viitteitä siitä, miltä auton tekninen sisarmalli, Lexus ES, voisi tulevaisuudessa häämöttävän päivityksensä jälkeen näyttää.Niin ikään perä muuttuu silminnähden. Peräpäässä otetaan käyttöön uudenlaiset takavalot, joissa nähdään C-kuviot, joskin umpiot näyttävät muilta osin istuvan vanhoilla paikoillaan. Takaluukku on uudella tavalla muotoiltu, ja sivuikkunoiden ikkunalinja kaartuu perässä hieman eri tavalla. Myös puskurit niin edessä kuin takana on muotoiltu uudelleen. Huomionarvoista on joka tapauksessa, että suuret korilinjat säilyvät yli sukupolvirajan.Totta on niin ikään se, että uusi Camry, mallikoodiltaan XV80, kulkee XV70-edeltäjältään perimällään TNGA-K -perusrakenteella. Alustaa on kuitenkin päivitetty esimerkiksi uusilla iskunvaimentimilla, joiden pitäsi taata aiempaa mukavampi kyyti.Uuden Camryn muotoilusta on vastannut tiimi Yhdysvalloissa. Japanissahan yhdeksäs polvi ei enää tule edes myyntiin, sillä 43 vuotta Camryä on ilmeisesti riittänyt japanilaisille, jotka eivät enää ole sitä riittävissä määrin ostaneet.Jatkossa aina hybridiEurooppalaisittain ajateltuna Camryn konepellin alla ei tapahdu käytännössä mitään muutoksia, sillä XV70-polvessa, jonka myötä Camry Suomenkin markkinoille palasi, kaikki Camryt on jo myyty hybrideinä. Camryn pellin alla tullaan siis jatkossakin näkemään 2,5-litraisen, Atkinson-työkierrolla höystetyn bensiinirivinelosen vetämä hybridijärjestelmä joko etu- tai nelivetoisena. Yksityiskohdat Euroopan-mallista täydentynevät lähempänä meikäläistä markkinalanseerausta.Joillekin Camry-asiakkaille Euroopan ulkopuolella saattaa kuitenkin tulla jonkinasteisena järkytyksenä, että V6-moottorit siirtyvät nyt tämän mallinimen osalta historiaan. Näkemiin sinipohjainen logo Toyotan hybridiautot on voinut tähän asti erottaa muusta mallistosta helposti sitä kautta, että Toyota-logossa niiden keulalla on ollut sähkönsininen tausta. Perinteen aloitti kolmannen polven Prius vuonna 2009. Toyota on 26 vuoden aikana tehnyt sähköistetyistä voimalinjoista valtavirtaa omassa tarjonnassaan, ja miksei muidenkin autonvalmistajien mallistoissa. Onkin aika siirtää sinipohjaisten logojen välivaihe syrjään. Nyt kun Camry heittäytyy länsimaissa pelkästään hybridiksi, sen myötä sopii aloittaa uusi perinne. Jatkossa nimittäin kaikki muut käyttövoimat, paitsi puhtaat polttomoottorit, eli siis hybridi, täyssähkö ja vety, merkitään autojen takaluukkuun sinisellä pisteellä. Piste. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJämäkkä sisustaYhdeksännen polven Camryn esittely on ollut tähän asti aivan kuin perus-faceliftin läpikäyntiä, ja eikä mitä, sellaisena se myös jatkuu. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sisätila olisi muuttunut, päinvastoin.Havainnekuvia katsellessa tulee pitää mielessä, että kyseessä on Pohjois-Amerikan malli, ja markkinakohtaisia eroavaisuuksia saattaa esiintyä. Suuret linjat ovat joka tapauksessa tässä.Camryn uudistettu kojelauta näyttää varsin ryhdikkäältä, jopa maasturimaisessa mielessä. Väistyvän polven kojelaudan voimakkaasta epäsymmetrisestä keskilinjapokkauksesta on osittain luovuttu, ja näin keskinäytön sekä puhallussuutinten alle keskikonsoliin tulee kenties enemmän tilaa muun muassa langattomalle älypuhelintelakalle. Isohkoja muutoksia ovat myös uudistettu ohjauspyörä sekä etumatkustajan leveä puhallinritilä.Aiempaa korkeammaksi nostettu kojelauta kykenee kätkemään keskinäytön kokonaan, eikä sen tarvitse enää tavallaan kellua paikallaaan, kuten se väistyvässä mallissa tekee. Keskellä on aina vähintään 8-tuumainen kosketusnäyttö, mutta korkeammissa varustetasoissa se tulee olemaan 12,3-tuumainen, luonnollisesti Android Auto- ja Apple Carplay -liitäntöineen. Mittaristo on joko 7- tai sitten 12,3-tuumainen digitaalinen. Turvavarusteiden osalta kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoittimet, törmäyksenesto jalankulkijan tunnistuksella, kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, adaptiiviset kaukovalot sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ovat vakiokamaa.Toyota Camryn järjestyksessään yhdeksäs sukupolvi etenee myyntiin ensin Pohjois-Amerikassa, aikataulun mukaan tulevan vuoden toisella neljänneksellä. Eurooppa seurannee perässä sen jälkeen.Vertaa itseSeuraava kuvasarja toimikoon työkaluna silmillä havaittavien eroavaisuuksien paikantamisessa Camry XV70:n ja -XV80:n välillä. Oheisissa kuvissa on kustakin kuvakulmasta ensimmäisenä XV80 ja sitten sitä mahdollisimman lähellä oleva viimeisimmän faceliftin läpikäynyt XV70. Kyllähän niitä eroavaisuuksia sieltä alkaa lopulta aika tavalla nousta! Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla