20.1.2024 Ajoneuvot Toyota GR Yaris päivitettiin – kuinka parantaa parasta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voit erottaa uuden vanhasta, ainakin jos ne ovat vierekkäin. Suurimmat muutokset ovatkin tulleet aivan muualle kuin pintapelteihin. Päällimmäisenä mielessä on tehon kasvu. Toyota GR Yaris osaa yhdistää sympaattisuuden, suorituskyvyn ja erinomaisen ajettavuuden tavalla, johon mikään muu automalli ei taida tällä hetkellä ainakaan vastaavalla hinnalla pystyä. Kolmisylinteristen tuotantoautojen maailmassa GR Yaris on aivan omassa luokassaan.Yariksen pirtein versio esiteltiin tasan neljä vuotta sitten Tokyo Auto Salonissa 2020, ja tuotannossa se on ehtinyt olla vajaat kolme ja puoli vuotta. Tokyo Auto Salon 2024 sai toimia näyttämönä, kun Toyota julkisti GR Yariksesta ainakin paperilla entistäkin paremman version.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoria pöyhittyGR Yariksen uudistuksen keskiössä on 1,6-litraisen rivikolmosen päivitys. Moottorin teho onkin kasvanut 224 kilowattiin eli nyt on päästy jo 280 hevosvoimaan, mikä on tietenkin hurjaa varsinkin kun otetaan huomioon auton kokoluokka. Niin ikään vääntömomenttia on saatu 30 newtonmetriä lisää, mikä tarkoittaa nyt tasan 390 newtonia.Lisätehojen takana ovat moottoriin tehdyt ehostukset, alkaen uusista, kevyemmistä männistä sekä entistä kestävämmistä männänrenkaista. Muutoksia on tullut myös imu- ja pakopuolelle sekä venttiilikoneistoon. Muutosten tarkoituksena ei ole ollut pelkästään tehon kasvattaminen, vaan myös moottorin kestävyyden parantaminen. Tässä lähemmäs 300-hevosvoimaisessa 1,6-litraisessa on nimittäin eräs maailman kovimmista litratehoista, ja se jos jokin pistää osat koville.Vaihtoehtona nyt 8-vaihteinen automaattiAiemmin GR Yaris oli saatavilla yksinomaan 6-vaihteisen käsivaihteisen laatikon kera, mutta päivityksen myötä Toyota tuo tarjolle myös automaattivaihteiston. Kyseessä ei ole monen nykyauton tapainen kaksoiskytkinautomaatti, vaan 8-pykäläinen Direct shift on niin sanottu perinteinen automaatti.Automaattilaatikko voi heikentää jo entisestään uhanalaisen manuaalivaihteiston selviytymismahdollisuuksia, mutta Toyota Gazoo Racingin mukaan se parantaa auton kierrosaikaa. GR Yariksen Direct shift ei ole kuitenkaan se peruskatalogista löytyvä. Sen materiaalit kestävät paremmin lämpöä, ja sen sisältämä teknologia mahdollistaa muun muassa, että se oppii kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimen käyttötavasta vaihtamaan mahdollisimman optimaalisilla hetkillä.Vaihteistoa on mahdollista operoida myös manuaalisesti kepillä, kuten siinä WRC-taipaleilta tutussa GR Yariksessa.Vielä liittyen voimalinjaan ja ajettavuuteen, Toyota Gazoo Racing on parantanut auton alustan ja jousituksen jäykkyyttä.Sisällä enemmän visuaalisia muutoksiaGR Yariksen päivityksen kohdalla voi puhua faceliftistä, sillä kasvojenkohotus on todellakin tullut kyseeseen. Keulassa muutoksia on tullut ajovalojen alapuolisiin osiin, lähinnä ilmanottoaukkojen kuosiin ja kokoon. Takana aerodynaamiset muutokset ovat aivan alhaalla, ja myös takavaloja on hieman muokattu, nehän ovat muutenkin hieman erilaiset kuin viisiovisessa Yariksessa.Mutta kun astutaan uutuuden sisätiloihin, vastaan tulee maailman eniten GR Yarikselle ominainen ohjaamopäivitys. Mitä toimintoja tarvitsee todennäköisimmin, kun lähtee GR Yariksella pikataipaleelle? Ainakin luistoneston poiskytkentää ja pahan päivän sattuessa hätävilkkuja. Sen lisäksi, että uusi kojelauta on paremman näkyvyyden takaamiseksi aiempaa 5 senttimetriä matalampi, sijaitsevat juuri nämä toiminnot nyt paremmin kuljettajan ulottuvilla. Myös kuljettajan istuinta on laskettu 2,5 senttimetriä alemmas.Hyvääkin voi siis parantaa, ja täällä Moottorissa tuskin maltetaan odottaa, miltä lopputulos tuntuu, kun uudistettu GR Yaris myöhemmin saavuttaa Euroopan.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Uutinen Renault 4 alkaen alle 30 000 euroa – akun esilämmityksellä hinta nousee tuhansia 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster