20.1.2024

Toyota GR Yaris päivitettiin – kuinka parantaa parasta?

Voit erottaa uuden vanhasta, ainakin jos ne ovat vierekkäin. Suurimmat muutokset ovatkin tulleet aivan muualle kuin pintapelteihin. Päällimmäisenä mielessä on tehon kasvu.

Toyota GR Yaris osaa yhdistää sympaattisuuden, suorituskyvyn ja erinomaisen ajettavuuden tavalla, johon mikään muu automalli ei taida tällä hetkellä ainakaan vastaavalla hinnalla pystyä. Kolmisylinteristen tuotantoautojen maailmassa GR Yaris on aivan omassa luokassaan.

Yariksen pirtein versio esiteltiin tasan neljä vuotta sitten Tokyo Auto Salonissa 2020, ja tuotannossa se on ehtinyt olla vajaat kolme ja puoli vuotta. Tokyo Auto Salon 2024 sai toimia näyttämönä, kun Toyota julkisti GR Yariksesta ainakin paperilla entistäkin paremman version.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoria pöyhitty

GR Yariksen uudistuksen keskiössä on 1,6-litraisen rivikolmosen päivitys. Moottorin teho onkin kasvanut 224 kilowattiin eli nyt on päästy jo 280 hevosvoimaan, mikä on tietenkin hurjaa varsinkin kun otetaan huomioon auton kokoluokka. Niin ikään vääntömomenttia on saatu 30 newtonmetriä lisää, mikä tarkoittaa nyt tasan 390 newtonia.

Lisätehojen takana ovat moottoriin tehdyt ehostukset, alkaen uusista, kevyemmistä männistä sekä entistä kestävämmistä männänrenkaista. Muutoksia on tullut myös imu- ja pakopuolelle sekä venttiilikoneistoon. Muutosten tarkoituksena ei ole ollut pelkästään tehon kasvattaminen, vaan myös moottorin kestävyyden parantaminen. Tässä lähemmäs 300-hevosvoimaisessa 1,6-litraisessa on nimittäin eräs maailman kovimmista litratehoista, ja se jos jokin pistää osat koville.

Vaihtoehtona nyt 8-vaihteinen automaatti

Aiemmin GR Yaris oli saatavilla yksinomaan 6-vaihteisen käsivaihteisen laatikon kera, mutta päivityksen myötä Toyota tuo tarjolle myös automaattivaihteiston. Kyseessä ei ole monen nykyauton tapainen kaksoiskytkinautomaatti, vaan 8-pykäläinen Direct shift on niin sanottu perinteinen automaatti.

Automaattilaatikko voi heikentää jo entisestään uhanalaisen manuaalivaihteiston selviytymismahdollisuuksia, mutta Toyota Gazoo Racingin mukaan se parantaa auton kierrosaikaa. GR Yariksen Direct shift ei ole kuitenkaan se peruskatalogista löytyvä. Sen materiaalit kestävät paremmin lämpöä, ja sen sisältämä teknologia mahdollistaa muun muassa, että se oppii kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimen käyttötavasta vaihtamaan mahdollisimman optimaalisilla hetkillä.

Vaihteistoa on mahdollista operoida myös manuaalisesti kepillä, kuten siinä WRC-taipaleilta tutussa GR Yariksessa.

Vielä liittyen voimalinjaan ja ajettavuuteen, Toyota Gazoo Racing on parantanut auton alustan ja jousituksen jäykkyyttä.

Sisällä enemmän visuaalisia muutoksia

GR Yariksen päivityksen kohdalla voi puhua faceliftistä, sillä kasvojenkohotus on todellakin tullut kyseeseen. Keulassa muutoksia on tullut ajovalojen alapuolisiin osiin, lähinnä ilmanottoaukkojen kuosiin ja kokoon. Takana aerodynaamiset muutokset ovat aivan alhaalla, ja myös takavaloja on hieman muokattu, nehän ovat muutenkin hieman erilaiset kuin viisiovisessa Yariksessa.

Mutta kun astutaan uutuuden sisätiloihin, vastaan tulee maailman eniten GR Yarikselle ominainen ohjaamopäivitys. Mitä toimintoja tarvitsee todennäköisimmin, kun lähtee GR Yariksella pikataipaleelle? Ainakin luistoneston poiskytkentää ja pahan päivän sattuessa hätävilkkuja. Sen lisäksi, että uusi kojelauta on paremman näkyvyyden takaamiseksi aiempaa 5 senttimetriä matalampi, sijaitsevat juuri nämä toiminnot nyt paremmin kuljettajan ulottuvilla. Myös kuljettajan istuinta on laskettu 2,5 senttimetriä alemmas.

Hyvääkin voi siis parantaa, ja täällä Moottorissa tuskin maltetaan odottaa, miltä lopputulos tuntuu, kun uudistettu GR Yaris myöhemmin saavuttaa Euroopan.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat