20.1.2024 Ajoneuvot Toyota GR Yaris päivitettiin – kuinka parantaa parasta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Voit erottaa uuden vanhasta, ainakin jos ne ovat vierekkäin. Suurimmat muutokset ovatkin tulleet aivan muualle kuin pintapelteihin. Päällimmäisenä mielessä on tehon kasvu. Toyota GR Yaris osaa yhdistää sympaattisuuden, suorituskyvyn ja erinomaisen ajettavuuden tavalla, johon mikään muu automalli ei taida tällä hetkellä ainakaan vastaavalla hinnalla pystyä. Kolmisylinteristen tuotantoautojen maailmassa GR Yaris on aivan omassa luokassaan.Yariksen pirtein versio esiteltiin tasan neljä vuotta sitten Tokyo Auto Salonissa 2020, ja tuotannossa se on ehtinyt olla vajaat kolme ja puoli vuotta. Tokyo Auto Salon 2024 sai toimia näyttämönä, kun Toyota julkisti GR Yariksesta ainakin paperilla entistäkin paremman version.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoria pöyhittyGR Yariksen uudistuksen keskiössä on 1,6-litraisen rivikolmosen päivitys. Moottorin teho onkin kasvanut 224 kilowattiin eli nyt on päästy jo 280 hevosvoimaan, mikä on tietenkin hurjaa varsinkin kun otetaan huomioon auton kokoluokka. Niin ikään vääntömomenttia on saatu 30 newtonmetriä lisää, mikä tarkoittaa nyt tasan 390 newtonia.Lisätehojen takana ovat moottoriin tehdyt ehostukset, alkaen uusista, kevyemmistä männistä sekä entistä kestävämmistä männänrenkaista. Muutoksia on tullut myös imu- ja pakopuolelle sekä venttiilikoneistoon. Muutosten tarkoituksena ei ole ollut pelkästään tehon kasvattaminen, vaan myös moottorin kestävyyden parantaminen. Tässä lähemmäs 300-hevosvoimaisessa 1,6-litraisessa on nimittäin eräs maailman kovimmista litratehoista, ja se jos jokin pistää osat koville.Vaihtoehtona nyt 8-vaihteinen automaattiAiemmin GR Yaris oli saatavilla yksinomaan 6-vaihteisen käsivaihteisen laatikon kera, mutta päivityksen myötä Toyota tuo tarjolle myös automaattivaihteiston. Kyseessä ei ole monen nykyauton tapainen kaksoiskytkinautomaatti, vaan 8-pykäläinen Direct shift on niin sanottu perinteinen automaatti.Automaattilaatikko voi heikentää jo entisestään uhanalaisen manuaalivaihteiston selviytymismahdollisuuksia, mutta Toyota Gazoo Racingin mukaan se parantaa auton kierrosaikaa. GR Yariksen Direct shift ei ole kuitenkaan se peruskatalogista löytyvä. Sen materiaalit kestävät paremmin lämpöä, ja sen sisältämä teknologia mahdollistaa muun muassa, että se oppii kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimen käyttötavasta vaihtamaan mahdollisimman optimaalisilla hetkillä.Vaihteistoa on mahdollista operoida myös manuaalisesti kepillä, kuten siinä WRC-taipaleilta tutussa GR Yariksessa.Vielä liittyen voimalinjaan ja ajettavuuteen, Toyota Gazoo Racing on parantanut auton alustan ja jousituksen jäykkyyttä.Sisällä enemmän visuaalisia muutoksiaGR Yariksen päivityksen kohdalla voi puhua faceliftistä, sillä kasvojenkohotus on todellakin tullut kyseeseen. Keulassa muutoksia on tullut ajovalojen alapuolisiin osiin, lähinnä ilmanottoaukkojen kuosiin ja kokoon. Takana aerodynaamiset muutokset ovat aivan alhaalla, ja myös takavaloja on hieman muokattu, nehän ovat muutenkin hieman erilaiset kuin viisiovisessa Yariksessa.Mutta kun astutaan uutuuden sisätiloihin, vastaan tulee maailman eniten GR Yarikselle ominainen ohjaamopäivitys. Mitä toimintoja tarvitsee todennäköisimmin, kun lähtee GR Yariksella pikataipaleelle? Ainakin luistoneston poiskytkentää ja pahan päivän sattuessa hätävilkkuja. Sen lisäksi, että uusi kojelauta on paremman näkyvyyden takaamiseksi aiempaa 5 senttimetriä matalampi, sijaitsevat juuri nämä toiminnot nyt paremmin kuljettajan ulottuvilla. Myös kuljettajan istuinta on laskettu 2,5 senttimetriä alemmas.Hyvääkin voi siis parantaa, ja täällä Moottorissa tuskin maltetaan odottaa, miltä lopputulos tuntuu, kun uudistettu GR Yaris myöhemmin saavuttaa Euroopan.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”