2.5.2019 Ajoneuvot Toyotan uusi testirata Japanissa on kuin pienois-Nürburgring Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Technical Center Shimoyama tulee valmistuessaan työllistämään 3 300 henkeä. Ikoninen Nürburgring on ollut valtavan suosittu niin turistien kuin autotehtaiden käytössä. Radassa on kuitenkin muutama haaste: se sijaitsee Saksassa ja siellä on vaikea saada omaa rauhaa kehitystyötä varten. Niinpä Toyota päätti ratkaista molemmat pulmat askartelemalla oman Nordschleife-henkisen testiradan osaksi Shimoyaman uutta teknistä keskusta.Toyota Cityn ja Okazakin väliselle vuoristoalueelle rakennettu Toyota Technical Center Shimoyama on monelta osin vielä rakenteilla, mutta keskuksen ensimmäiset toiminnot ovat jo auki. Valmiiksi keskuksen pitäisi tulla 2023. Sijainti on valmistajalle edullinen, sillä testikeskus on noin 30 minuutin päässä Toyotan pääkonttorista. Keskus on osa japanilaisyhtiön panostusta entistä jännittävämpiin autoihin, mutta testitiloja löytyy myös ympäristöystävällisyydelle ja turvallisuudelle.Testikeskuksessa aloittaa tässä vaiheessa noin 50 työntekijän joukko, joista suurin osa on testikuljettajia. Valmistuessaan testikeskuksen pitäisi olla noin 3 300 hengen työpaikka. Myöhemmin keskusta täydennetään esimerkiksi kovien nopeuksien radalla, eri tieosuuksia matkivilla lenkeillä ja ajoneuvojen kehitykseen liittyvillä kiinteistöillä. Yhtiö kertoo, että testikeskuksen 650 hehtaarin alueesta noin 70 prosenttia koostuu alkuperäisistä viherkasveista ja puista, minkä lisäksi kehitteillä on uusia viheralueita.Nyt avattu maantielenkki on 5,3 km pitkä ja siinä on 75 metrin korkeusvaihtelu matalimman ja korkeimman pisteen välillä. Rinteitä myötäilevän tien suunnittelussa on hyödynnetty maaston lisäksi Nürburgringin oppeja – onhan itse pääjohtaja Akio Toyoda eräs saksalaisradan suurimmista faneista ja kisoissakin nähty rattimies.– Tavoitellessamme aina vain parempi autojen valmistamista, olemme tehneet toistuvaa työtä "tien tuntemisessa" ja "auton kanssa keskustelussa" erilaisilla ajokokeilla ympäri maailman, mukaan lukien viiden mantereen ajoprojektimme ja Nürburgringin 24 tunnin kestävyyskisa. Näihin kokemuksiin pohjautuen olemme testiradallamme jäljitelleet erilaisia tieosuuksia ympäri maailman. Testiradan äärimmäisten olosuhteiden ja ympäri maailmaa tekemiemme ajokokeiden avulla aiomme hioa joka ikisen automallin ja kehittää sellaisia autoja, jotka kiteyttävät todellista ajamisen iloa, pääjohtaja Toyoda kommentoi testikeskuksen avajaisissa.Toyoda kiitti myös paikallisia viranomaisia ja asukkaita yhteistyöstä ja avusta aina testikeskuksen suunnittelusta rakennustöiden valmistumiseen.– Verkottuneiden, autonomisten, jaettujen ja sähköisten teknologioiden luvatessa muuttaa koko liikkuvuusalan, Toyota pysyttelee vahvuudessaan rakentaa autoja genchi genbutsu -filosofialla, lopputuloksen vedotessa tunteisiin, ja jatkamme kaiken mahdollisen työpanoksen tekemistä tuodaksemme asiakkaidemme kasvoille hymyn, huolimatta siitä millaisia autot ovat tulevaisuudessa, Toyoda jatkoi.Genchi genbutsu on japaninkielinen ilmaisu Toyotan tuotantofilosofialle Go and See, "mene ja näe", jossa yhtiö arvostaa ongelman ratkaisemista paikan päällä.Lähde ja kuvat: Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella