2.5.2019 Ajoneuvot Toyotan uusi testirata Japanissa on kuin pienois-Nürburgring Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Technical Center Shimoyama tulee valmistuessaan työllistämään 3 300 henkeä. Ikoninen Nürburgring on ollut valtavan suosittu niin turistien kuin autotehtaiden käytössä. Radassa on kuitenkin muutama haaste: se sijaitsee Saksassa ja siellä on vaikea saada omaa rauhaa kehitystyötä varten. Niinpä Toyota päätti ratkaista molemmat pulmat askartelemalla oman Nordschleife-henkisen testiradan osaksi Shimoyaman uutta teknistä keskusta. Toyota Cityn ja Okazakin väliselle vuoristoalueelle rakennettu Toyota Technical Center Shimoyama on monelta osin vielä rakenteilla, mutta keskuksen ensimmäiset toiminnot ovat jo auki. Valmiiksi keskuksen pitäisi tulla 2023. Sijainti on valmistajalle edullinen, sillä testikeskus on noin 30 minuutin päässä Toyotan pääkonttorista. Keskus on osa japanilaisyhtiön panostusta entistä jännittävämpiin autoihin, mutta testitiloja löytyy myös ympäristöystävällisyydelle ja turvallisuudelle. Testikeskuksessa aloittaa tässä vaiheessa noin 50 työntekijän joukko, joista suurin osa on testikuljettajia. Valmistuessaan testikeskuksen pitäisi olla noin 3 300 hengen työpaikka. Myöhemmin keskusta täydennetään esimerkiksi kovien nopeuksien radalla, eri tieosuuksia matkivilla lenkeillä ja ajoneuvojen kehitykseen liittyvillä kiinteistöillä. Yhtiö kertoo, että testikeskuksen 650 hehtaarin alueesta noin 70 prosenttia koostuu alkuperäisistä viherkasveista ja puista, minkä lisäksi kehitteillä on uusia viheralueita. Nyt avattu maantielenkki on 5,3 km pitkä ja siinä on 75 metrin korkeusvaihtelu matalimman ja korkeimman pisteen välillä. Rinteitä myötäilevän tien suunnittelussa on hyödynnetty maaston lisäksi Nürburgringin oppeja – onhan itse pääjohtaja Akio Toyoda eräs saksalaisradan suurimmista faneista ja kisoissakin nähty rattimies. – Tavoitellessamme aina vain parempi autojen valmistamista, olemme tehneet toistuvaa työtä "tien tuntemisessa" ja "auton kanssa keskustelussa" erilaisilla ajokokeilla ympäri maailman, mukaan lukien viiden mantereen ajoprojektimme ja Nürburgringin 24 tunnin kestävyyskisa. Näihin kokemuksiin pohjautuen olemme testiradallamme jäljitelleet erilaisia tieosuuksia ympäri maailman. Testiradan äärimmäisten olosuhteiden ja ympäri maailmaa tekemiemme ajokokeiden avulla aiomme hioa joka ikisen automallin ja kehittää sellaisia autoja, jotka kiteyttävät todellista ajamisen iloa, pääjohtaja Toyoda kommentoi testikeskuksen avajaisissa. Toyoda kiitti myös paikallisia viranomaisia ja asukkaita yhteistyöstä ja avusta aina testikeskuksen suunnittelusta rakennustöiden valmistumiseen. – Verkottuneiden, autonomisten, jaettujen ja sähköisten teknologioiden luvatessa muuttaa koko liikkuvuusalan, Toyota pysyttelee vahvuudessaan rakentaa autoja genchi genbutsu -filosofialla, lopputuloksen vedotessa tunteisiin, ja jatkamme kaiken mahdollisen työpanoksen tekemistä tuodaksemme asiakkaidemme kasvoille hymyn, huolimatta siitä millaisia autot ovat tulevaisuudessa, Toyoda jatkoi. Genchi genbutsu on japaninkielinen ilmaisu Toyotan tuotantofilosofialle Go and See, "mene ja näe", jossa yhtiö arvostaa ongelman ratkaisemista paikan päällä. Lähde ja kuvat: Toyota Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?