30.5.2024

Traficom-katsastus: jo nelivuotiaissa suuret erot hylkäysmäärissä

Teksti Timo Turkula
Kuva Moottorin arkisto
katsastukseen ja ajokorttien uusimiseen joustoa

Uudistetut Traficomin katsastuksen vikatilastot julki. Lähes joka viides sähköauto hylättiin, niistä suurin osa Tesloja.

Sähköautojen määrän kasvaessa niiden määräaikaiskatsastukset ovat lisääntyneet merkittävästi. Vuonna 2023 katsastettiin 7 785 sähköautoa, kun taas vuonna 2022 luku oli 3 158. Tänä aikana sähköautojen hylkäysprosentti on kasvanut lähes 7 prosenttiyksikköä, nousten 11,7 prosentista 18,4 prosenttiin. Tärkein syy tähän on Teslan suosio ja Tesla Model 3:n poikkeuksellisen suuri hylkäysprosentti 31,6.

Nelivuotiaiden sähköautojen katsastuksissa keskimääräinen hylkäysprosentti oli 16,8 %. Yleisimmät nelivuotiaiden sähköautojen hylkäykseen johtaneet viat olivat ylätukivarren nivelen välyksellisyys, takatukivarren laakeroinnin välyksellisyys sekä määräysten vastaiset sivulasien tummennukset. Sähköautojen suuri omamassa sekä sähkömoottorin suuri teho ja vääntömomentti pistävät alustarakenteet, etenkin tukivarret puslineen ja nivelineen lujille. Tukivarsiongelmia on erityisen paljon Tesla Model 3:ssa.
Nelivuotiaita sähköautoja katsastettiin kaikkiaan 3 473, joista Tesloja 1717, liki puolet, 49,4 prosenttia. Teslan suuri hylkäysprosentti, 28,8 heikensi merkittävästä sähköautojen sijoitusta. Tesla Model 3:n hylkäysprosentti oli 31,6.
Kaikki sähköautot eivät ole runsasvikaisia: Esimerkiksi Audi e-tron (hylkäysprosentti 3,9 %), BMW i3 (2,6 %) ja Nissan Leaf (5,1 %) ovat nelivuotiaina keskimääräistä hylkäysprosenttia (5,7 %) vähävikaisempia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etuakseliston vikoja

Koko tilastossa eniten hylkäyksiä etuakseliston vikojen vuoksi. Hylkäykseen johtaneiden vikojen lukumäärä sataa katsastusta kohden 4–20 vuotta vanhoissa henkilöautoissa. Etuakselisto (6,9), jousitus ja iskunvaimennus (5,8), seisontajarrun dynamometritesti (5,1), käyttöjarru (4,6), taka-akselisto (2,4).

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on jo usean vuoden ajan julkaissut autojen katsastustilastoja. Aikaisemmin tiedot julkaistiin 3–15-vuotiaista henkilöautoista, mutta nyt tarkasteluväliä on muutettu katsastusaikavälien muutosten myötä 4–20-vuotiaisiin henkilöautoihin.

– Tarkasteluvälin laajentaminen 15 ikävuodesta 20 vuoteen antaa aikaisempaa paremman käsityksen määräaikaiskatsastettavien henkilöautojen vikojen laadusta suhteessa liikennekäytössä oleviin henkilöautoihin, Traficomin johtava asiantuntija Antti Halmetoja sanoo.

Yli 2,1 miljoonaa katsastusta

Suomessa tehtiin vuonna 2023 yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, joista 28,2 % päättyi hylkäykseen.

Hylkäysprosentti pysyi lähes muuttumattomana edellisvuoteen verrattuna. Samaan aikaan sähköautojen katsastuksissa todettiin merkittävää lisäystä niin katsastusten määrässä kuin hylkäysprosenteissakin. Vuodessa sähköautojen hylkäysprosentti on kasvanut lähes 7 prosenttiyksikköä, nousten 11,7 prosentista 18,4 prosenttiin.

Henkilöautokannan keski-ikä oli vuonna 2023 noin 13,2 vuotta. Henkilöautokannan keski-ikä on kasvanut yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 alkaen. Kannan keski-ikä kasvoi noin 0,3 vuodella vuodesta 2022. Keski-ikä on kasvanut noin 2 vuodella kymmenen viime vuoden aikana.

Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä vuonna 2023 oli 22,5 vuotta.

Mazda CX-3 vähävikaisin

Koko tilaston vähävikaisin automalli on viisivuotias käyttöönottovuoden 2018 Mazda CX-3, hylkäysprosentti 0,0 % eli puhtaat paperit. Koko tilaston huonoin on 14-vuotias käyttöönottovuoden 2009 Dodge Caliber, hylkäysprosentti 70,6 %.

Traficomin henkilöautojen mallikohtaiset katsastuksen vikatilastot viime vuodelta 2023 erottelevat jyvät akanoista. Tuloslistassa ovat mukana ne automallit ja automerkit, joita on katsastettu vuonna 2023 vähintään 100 kappaletta kussakin ikäryhmässä.

Raportissa on mainittu kolme tärkeintä hylkäykseen johtanutta syytä. Niistä on mainittu vain ne viat, joita on esiintynyt vähintään kymmenessä tiettyä vuosimallia olevassa automallissa tai joiden osuus on vähintään yksi prosentti. Jutun selkiyttämiseksi tässä tuloslistassa on mainittu vain tärkein hylkäyksen aiheuttanut syy, mikäli se on mainittu. Jos automalleilla on täysin sama hylkäysprosentti, mallit ovat aakkosjärjestyksessä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keskimääräinen ajomäärä kerrotaan

Automallien keskimääräinen ajomäärä mainittu – vikojen määrän voi siten suhteuttaa ajomäärään.

Traficomin katsastustilaston suuri ansio on se, että kunkin automallin ja automerkin ajomäärien (matkamittarilukemien) keskiarvot ja mediaanit on mainittu. Tässä jutussa on käytetty malli- ja merkkikohtaista ajomäärien keskiarvoa kussakin ikäryhmässä.

Ajomäärissä on suuria eroja eri mallien ja merkkien välillä. Keskimääräisen ajomäärätiedon ansiosta automallin ja automerkin hylkäyksiä aiheuttavien vikojen määrän voi suhteuttaa ajomäärään.
Traficomin katsastustilaston nelivuotiaista henkilöautoista vähävikaisimmat ovat Mazda CX-5, Honda CR-V, Toyota RAV4 ja Volkswagen Golf Sportsvan. Hylätyimmät mallit ovat Dacia Duster, Mercedes-Benz Sprinter ja Tesla Model 3.

Merkkitilaston (kaikki mallit yhteensä) kärkeä hallitsevat japanilaiset Honda, Toyota, Suzuki ja Lexus, Merkkitilaston viimeisenä on Tesla, joista lähes 29 prosenttia hylättiin.

Nelivuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 5,74 %  ja keskimääräinen ajomäärä 71 000 km.

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2019, TOP 25 automallia

25 vähävikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Mazda CX-5 (63 000) (0,71)
  • Honda CR-V (64 000) (0,87)
  • Toyota RAV4 (73 000) (1,12)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (51 000) (1,16)
  • Volkswagen T-Roc (62 000) (1,31)
  • Toyota C-HR (60 000) (1,36)
  • Mitsubishi ASX (56 000) (1,37)
  • Toyota Aygo (42 000) (1,42)
  • BMW 2-Sarja (61 000) (1,61)
  • Škoda Rapid (61 000) (1,65)
  • Volkswagen Golf (71 000) (1,69)
  • Toyota Corolla (64 000) (1,73)
  • Suzuki Vitara (62 000) (1,77)
  • Honda Civic (55 000) (1,81)
  • Lexus UX (50 000) (2,07)
  • Volvo V40 (59 000) (2,12)
  • Kia Rio (50 000) (2,14)
  • Toyota Auris (71 000) (2,16)
  • Mazda CX-3 (53 000) (2,25)
  • Mitsubishi Eclipse (57 000) (2,35)
  • Audi A3 (61 000) (2,38)
  • Mazda 2 (45 000) (2,41)
  • Škoda Karoq (72 000) (2,42)
  • Volvo XC40 (70 000) (2,53)
  • BMW i3 (53 000) (2,58)

Keskimääräinen hylkäysprosentti 5,74 %, keskimääräiset ajokilometrit 71 000

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2019, TOP 15 automerkkiä

  • 15 vähävikaisinta: merkki (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika
  • Honda (58 000) (1,36)
  • Toyota (62 000) (2,12)
  • Suzuki (59 000) (2,30)
  • Lexus (61 000) (2,52)
  • Mitsubishi (64 000) (2,91)
  • Mazda (54 000) (3,12) (Käyttöjarru)
  • Hyundai (61 000) (3,76)
  • Volvo (87 000) (3,99) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Kia (61 000) (4,02)
  • Subaru (68 000) (4,31) (Etuakselisto)
  • Volkswagen (77 000) (4,53)
  • Ford (68 000) (4,79) (Käyttöjarru)
  • Mini (57 000) (4,81)
  • Škoda (84 000) (4,97) (Etuakselisto)
  • Nissan (61 000) (4,99) (Jousitus ja iskunvaimennus)

Nelivuotiaissa japanilaiset merkit hallitsevat ylivoimaisesti malli- ja merkkitilaston kärkipaikkoja. Mallitilastossa neljä eurooppalaista, Volkswagen Golf Sportsvan; Volkswagen T-Roc, BMW 2-Sarja ja Škoda Rapid pääsivät kärkikymmenikköön.

Nelivuotiaiden merkkitilastossa japanilaiset valloittivat kuusi kärkipaikkaa. Etelä-korealaiset merkit ovat parantaneet laatuaan, Hyundai nousi sijalle 7. ja Kia sijalle 9. Kymmenen kärkeen pääsi vain yksi eurooppalainen, Volvo.

4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2019, FLOP 15 automallia

15 hylätyintä ja runsasvikaisinta: malli, ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo %, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Dacia Duster (68 000) (32,25) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Mercedes-Benz Sprinter (273 000) (31,82) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Tesla Model 3 (89 000) (31,63) (Taka-akselisto)
  • Citroën C3 Aircross (52 000) (24,87) (Valmistajan kilpi)
  • Mercedes-Benz Vito (181 000) (22,29) (Seisontajarrun dynamometritesti)
  • Dacia Logan (63 000) (21,67) (Etuakselisto)
  • Toyota Proace (130 000) (19,80)
  • Renault Clio (48 000) (19,24) (Etuakselisto)
  • Ford Transit (224 000) (18,27)
  • Tesla Model X (89 000) (15,89)
  • Seat Ibiza (60 000) (14,75) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Volkswagen Caddy (162 000) (14,49) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Tesla Model S (97 000) (14,36)
  • Nissan X-Trail (72 000) (14,29)
  • Renault Captur (46 000) (13,65) (Etuakselisto)

Keskimääräinen hylkäysprosentti 5,74 %, keskimääräiset ajokilometrit 71 000

Sprinterin hylkyjen taustalla suuri ajomäärä, Teslassa puolestaan akselisto-ongelmia.

Nelivuotiaiden ryhmässä Dacia Duster oli kaikkein vikaherkin, Dustereista hylättiin lähes joka kolmas (32,25 %), vaikka ajomäärä on keskimäärin vain 68 000 kilometriä.

Toiseksi eniten vikoja löytyi ammattikäytössä suositusta mallista, jolla ajetaan paljon: Mercedes-Benz Sprinterin hylkäysprosentti on 31,82 %. Muun muassa pikkubussinakin suositun Sprinterin keskimääräinen ajomäärä on nelivuotiaalle autolle poikkeuksellisen suuri, 273 000 km, lähes nelikertainen kaikkien mallien keskimääräiseen 71 000 kilometrin ajosuoritteeseen verrattuna. Mitä enemmän kilometrejä – sitä enemmän vikamahdollisuuksia.

Teslan ongelmina taka-akselisto

Tesla Model 3 on kolmanneksi eniten hylätty automalli, hylkäysprosentti 31,63 %. Ongelmina taka-akselisto, sen tukivarret ja puslat, erityisesti olka-akselin ylin pusla, muut ikkunat (tummennus?) ja lisäksi etuakseliston ongelmat. Vesi valuu tuulilasin alareunan vedenpoistorei’istä suoraan poikittaisten tukivarsien palloniveliin, jotka on suojattu kehnosti kosteutta vastaan. Ruostuvat nivelet kitisevät ja natisevat ja pahimmassa tapauksessa vaikuttavat ohjauksen toimintaan. Saksalainen osavalmistaja Meyle AG valmistaa Tesla Model 3:n ja Y:n etuakselistoon korjausosia, jämerämpiä tukivarsia paremmin suojatuin nivelin. 


4-vuotiaat henkilöautot, käyttöönottovuosi 2019, FLOP 10 automerkkiä

10 hylätyintä ja runsasvikaisinta: merkki (kaikki mallit yhteensä), ajokilometrit, hylkäyskeskiarvo, yleisin hylkäykseen johtanut vika

  • Tesla (90 000) (28,83) (Taka-akselisto)
  • Dacia (66 000) (27,54) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • Renault (53 000) (15,28) (Etuakselisto)
  • Land Rover (77 000) (11,42) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Citroën (57 000) (10,62) (Valmistajan kilpi)
  • Mercedes-Benz (96 000) (9,76) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Jaguar (68 000) (8,57) (Sisäinen valvontajärjestelmä OBD)
  • Seat (74 000) (8,14) (Ohjausnivelet ja -tangot)
  • BMW (76 000) (7,58) (Muut ikkunat)
  • Peugeot (65 000) (6,87) (Etuakselisto)

    Runsasvikaisimmat, hylätyimmät automerkit nelivuotiaina ovat Tesla, Dacia ja Renault. Teslan keskimääräinen ajomäärä on 19 000 km keskimääräistä (71 000 km) suurempi, mutta Dacialla ja etenkin Renaultilla on ajettu keskimääräistä vähemmän.

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea

Katsastustilastot eivät kuitenkaan kerro kaikkea laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut isot hylkäyksen aiheuttavat viat liittyvät useimmiten erityisesti etuakselistoon (ohjauslaitteistoon) ja niiden osien kulumiseen, lisäksi jousitukseen ja iskunvaimennukseen, seisonta- ja käyttöjarruihin sekä taka-akselistoon.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja: Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro yhdessäkään kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun/hihnan viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Nopeasti päivittyvä takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien tyyppivikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta.  www.moottori.fi Vikatietolista sisältää yli sadan suositun mallin tyyppiviat. Listaan on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista.

Lähde: Traficom

Kommentoi artikkelia