12.1.2021 Liikenne Traficomin tutkimus: liikennekuoleman välttämisen hinta 2,4 miljoonaa euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomessa on tutkittu ensi kertaa mitä ihmiset olisivat valmiita maksamaan kuoleman tai loukkaantumisen välttämisestä liikenteessä. Nyt on Suomessa tutkittu, mitä ihmiset olisivat valmiita maksamaan kuoleman tai loukkaantumisen välttämisestä liikenteessä henkilöautolla kuljettaessa. Nyt tutkittiin ensimmäistä kertaa suomalaisten maksuhalukkuutta kuolemien sekä vakavien ja lievien loukkaantumisten välttämiseksi. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilaaman tutkimuksen mukaan tilastollinen ihmishengen arvo Suomessa on keskimäärin noin 2,4 miljoonaa euroa. Vakavan loukkaantumisen välttämisen arvo on vastaavasti noin 900 000 euroa ja lievän loukkaantumisen noin 60 000 euroa. Traficomin erityisasiantuntija Hanna Strömmerin mukaan onnettomuuksien arvojen osalta tulee muistaa, että ne eivät määritä arvoa elämälle tai terveydelle, vaan niissä on kyse riskeihin liittyvistä valinnoista – siitä, miten paljon ihmiset ovat halukkaita maksamaan riskejä alentavista toimista. – Maksuhalukkuustutkimuksia on tehty kansainvälisesti jonkin verran myös liikenneonnettomuuksista. Tähän mennessä ne ovat koskeneet lähinnä kuolemaan johtavien onnettomuuksien arvottamista. Nyt kysyttiin maksuhalukkuudesta sekä vakavien että lievien onnettomuuksien välttämisen näkökulmasta, Strömmer taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli 200 kuollutta vuosittain Suomessa liikenteessä menehtyy vuosittain keskimäärin yli kaksisataa ihmistä, useita satoja loukkaantuu vakavasti, tuhansia lievästi. Tutkimuksessa vastaajien piti valita kahdesta onnettomuusriskiä eri tavalla alentavasta ja eri hintaisesta vaihtoehdosta. Tämän perusteella tutkimuksessa arvotettiin riskiä ja laajennettiin tulkintaa vuosi- ja väestötasolle, minkä perusteella määritettiin ihmishengen tilastollinen arvo liikenteessä. – Ainutlaatuista oli loukkaantumisen vakavuuksien luokittelu terveystutkimuksessa käytetyillä kuvauksilla ja asteikoilla. Kuvaukset eivät siis nojaa vain vastaajan tuntumaan, vaan vastaajille on kuvattu mahdollisimman tarkasti, mitä eri loukkaantumisilla tarkoitetaan. Vakavien ja lievien onnettomuuksien tilastollisella erottelulla on merkitystä muun muassa liikenneturvallisuuden kohentamisessa: onnettomuuksien vähentyminen ja onnettomuuskustannusten pieneneminen ovat usein tieverkon parantamistoimien tavoitteena. Tutkimustulosten avulla voidaan perustella erilaisten turvallisuustoimien kannattavuutta, mikä osaltaan lisää niiden toteuttamisen todennäköisyyttä. Tutkimuksen esiin nostamat tilastolliset euromäärät kuvaavat onnettomuuden uhreille itselleen hyvinvoinnin menetyksenä koituvien haittojen kustannuksia. – Arvioitaessa onnettomuuksista yhteiskunnalle aiheutuvia kokonaiskustannuksia on huomioitava myös esimerkiksi eri osapuolille aiheutuvat toimintamenot, materiaaliset kulut ja työkyvyn menetyksestä aiheutuva työpanoksen menetys, Strömmer toteaa. Tutkimuksen teki Turun yliopiston Taloustieteen laitos. Tutkimukseen vastasi yli 2 600 satunnaisesti valittua 18–75-vuotiasta henkilöä. Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähde: Traficom, Turun yliopiston Taloustieteen laitos Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe