3.3.2024 Ajoneuvot Triumph täydentämässä Tiger-mallistoa suosikkiluokan seikkailupyörällä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suora kilpailija huippusuositulle Yamaha Ténéré 700 -mallille? Ehkä, mutta aikaisintaan kaudelle 2025. Siitä lähtien kun Triumph esitteli vuonna 2010 800-kuutioisen Tigerin, on brittivalmistaja määrätietoisesti kasvattanut seikkailupyörämallistoaan. Malliston huipulle esiteltiin pian kasisatasen jälkeen 1200-kuutioinen Tiger, ja pikkuveljen tapaan sekin luotti rivikolmosmoottoriin. Tigerien rinnalle Triumph on tuonut Scrambler-malliston, joka ei ole yhtä maastokelpoinen, mutta tarjoaa kuitenkin mainiot ominaisuudet sekä kestopäällysteelle että soratielle. Tällä hetkellä Scrambler-mallisto alkaa yksisylinterisestä 400-kuutioisesta ja päättyy 1200-kuutioisen rivikakkosen vauhdittamaan malliin. Uusin tulokas Tiger-mallistossa on niinikään kolmisylinterinen Tiger 660 Sport, joka nimestään huolimatta on enemmänkin sporttouring-henkinen matkapyörä, eräänlainen crossover. Siinä on 17-tuumaiset alumiinivanteet ja joustomatkoja vain vähän normaaleja katupyöriä enemmän. Mutta 660-mallistoon on todennäköisesti pian tulossa lisävahvistusta.Nykyinen Triumph Tiger 660 Sport.Vuoden 2024 alussa kansainväliset moottoripyörämediat ovat uutisoineet, että Triumph olisi kehittämässä Tiger 660 Sport -malliin pohjautuvaa selvästi maastokelpoisempaa versiota. Se kantaisi lisänimeä Rally, jolla Triumph on tähänastikin nimennyt malliston maastokelpoisimmat versiot. Tiger 660 Sportin moottori on 660-kuutioinen rivikolmonen, joka tuottaa 81 hevosvoiman tehon ja vääntöä 64 newtonmetriä. Se tarkoittaa, että Tiger 660 Rally kilpailisi tehoillaan suoraan huippusuosittua Yamaha Ténéré 700 -mallistoa vastaan. Mahdollista on sekin, että Triumph muokkaa moottoria isompien Tigerien tapaan T-Plane -kampiakselilla, jolla moottoriin saadaan epätasainen sytytysjako ja V-moottorimainen luonne. Muita saman luokan seikkailupyöriä ovat mm. Aprilia Tuareg 660, Honda XL750 Transalp, Suzuki V-Strom 800 ja KTM 790 Adventure. Kaikki kilpailijat luottavat Triumphista poiketen kaksisylinterisiin moottoreihin.Rally-versio saisi pinnavanteet, eteen 21-tuumaisena ja taakse joko 17- tai 18-tuumaisena. Joustomatkat olisivat Sport-mallia selvästi pidemmät, jolloin myös istuinkorkeus kasvaisi 835 millimetristä selvästi yli 850 millimetriin. Maastokelpoisempana ja selvästi kovempaan käyttöön tarkoitettuna Rally saattaisi saada myös tukevamman, 900-kuutioisia Tigereitä jäljittelevän version teräsputkirungosta.Triumph Tiger 900 Rally ProMuutokset toisivat Sportin 206 kilogramman märkäpainoon lisäystä muutaman kilon verran, mutta lopputuloksen pitäisi kuitenkin olla selvästi Tiger 900:n 228 kilogramman lukemaa alempi. Kun nykyinen Tiger 660 Sport maksaa 11 995 euroa, niin Rally-version hinnan tulisi asettua lähelle Ténéré-malliston alkaen-hintaa eli 14 000 - 15 000 euron haarukkaan. Tällä hetkellä odotusarvo on, että Triumph esittelisi Tiger 660 Rallyn syksyn 2024 Milanon moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa, ja markkinoille uutuus saataisiin kaudelle 2025.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: TriumphMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle