3.3.2024

Triumph täydentämässä Tiger-mallistoa suosikkiluokan seikkailupyörällä?

Suora kilpailija huippusuositulle Yamaha Ténéré 700 -mallille? Ehkä, mutta aikaisintaan kaudelle 2025.

Siitä lähtien kun Triumph esitteli vuonna 2010 800-kuutioisen Tigerin, on brittivalmistaja määrätietoisesti kasvattanut seikkailupyörämallistoaan. Malliston huipulle esiteltiin pian kasisatasen jälkeen 1200-kuutioinen Tiger, ja pikkuveljen tapaan sekin luotti rivikolmosmoottoriin. Tigerien rinnalle Triumph on tuonut Scrambler-malliston, joka ei ole yhtä maastokelpoinen, mutta tarjoaa kuitenkin mainiot ominaisuudet sekä kestopäällysteelle että soratielle. Tällä hetkellä Scrambler-mallisto alkaa yksisylinterisestä 400-kuutioisesta ja päättyy 1200-kuutioisen rivikakkosen vauhdittamaan malliin. Uusin tulokas Tiger-mallistossa on niinikään kolmisylinterinen Tiger 660 Sport, joka nimestään huolimatta on enemmänkin sporttouring-henkinen matkapyörä, eräänlainen crossover. Siinä on 17-tuumaiset alumiinivanteet ja joustomatkoja vain vähän normaaleja katupyöriä enemmän. Mutta 660-mallistoon on todennäköisesti pian tulossa lisävahvistusta.

Nykyinen Triumph Tiger 660 Sport.

Vuoden 2024 alussa kansainväliset moottoripyörämediat ovat uutisoineet, että Triumph olisi kehittämässä Tiger 660 Sport -malliin pohjautuvaa selvästi maastokelpoisempaa versiota. Se kantaisi lisänimeä Rally, jolla Triumph on tähänastikin nimennyt malliston maastokelpoisimmat versiot. Tiger 660 Sportin moottori on 660-kuutioinen rivikolmonen, joka tuottaa 81 hevosvoiman tehon ja vääntöä 64 newtonmetriä. Se tarkoittaa, että Tiger 660 Rally kilpailisi tehoillaan suoraan huippusuosittua Yamaha Ténéré 700 -mallistoa vastaan. Mahdollista on sekin, että Triumph muokkaa moottoria isompien Tigerien tapaan T-Plane -kampiakselilla, jolla moottoriin saadaan epätasainen sytytysjako ja V-moottorimainen luonne. Muita saman luokan seikkailupyöriä ovat mm. Aprilia Tuareg 660, Honda XL750 Transalp, Suzuki V-Strom 800 ja KTM 790 Adventure. Kaikki kilpailijat luottavat Triumphista poiketen kaksisylinterisiin moottoreihin.

Rally-versio saisi pinnavanteet, eteen 21-tuumaisena ja taakse joko 17- tai 18-tuumaisena. Joustomatkat olisivat Sport-mallia selvästi pidemmät, jolloin myös istuinkorkeus kasvaisi 835 millimetristä selvästi yli 850 millimetriin. Maastokelpoisempana ja selvästi kovempaan käyttöön tarkoitettuna Rally saattaisi saada myös tukevamman, 900-kuutioisia Tigereitä jäljittelevän version teräsputkirungosta.

Triumph Tiger 900 Rally Pro

Muutokset toisivat Sportin 206 kilogramman märkäpainoon lisäystä muutaman kilon verran, mutta lopputuloksen pitäisi kuitenkin olla selvästi Tiger 900:n 228 kilogramman lukemaa alempi. Kun nykyinen Tiger 660 Sport maksaa 11 995 euroa, niin Rally-version hinnan tulisi asettua lähelle Ténéré-malliston alkaen-hintaa eli 14 000 - 15 000 euron haarukkaan. Tällä hetkellä odotusarvo on, että Triumph esittelisi Tiger 660 Rallyn syksyn 2024 Milanon moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa, ja markkinoille uutuus saataisiin kaudelle 2025.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat