3.3.2024 Ajoneuvot Triumph täydentämässä Tiger-mallistoa suosikkiluokan seikkailupyörällä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suora kilpailija huippusuositulle Yamaha Ténéré 700 -mallille? Ehkä, mutta aikaisintaan kaudelle 2025. Siitä lähtien kun Triumph esitteli vuonna 2010 800-kuutioisen Tigerin, on brittivalmistaja määrätietoisesti kasvattanut seikkailupyörämallistoaan. Malliston huipulle esiteltiin pian kasisatasen jälkeen 1200-kuutioinen Tiger, ja pikkuveljen tapaan sekin luotti rivikolmosmoottoriin. Tigerien rinnalle Triumph on tuonut Scrambler-malliston, joka ei ole yhtä maastokelpoinen, mutta tarjoaa kuitenkin mainiot ominaisuudet sekä kestopäällysteelle että soratielle. Tällä hetkellä Scrambler-mallisto alkaa yksisylinterisestä 400-kuutioisesta ja päättyy 1200-kuutioisen rivikakkosen vauhdittamaan malliin. Uusin tulokas Tiger-mallistossa on niinikään kolmisylinterinen Tiger 660 Sport, joka nimestään huolimatta on enemmänkin sporttouring-henkinen matkapyörä, eräänlainen crossover. Siinä on 17-tuumaiset alumiinivanteet ja joustomatkoja vain vähän normaaleja katupyöriä enemmän. Mutta 660-mallistoon on todennäköisesti pian tulossa lisävahvistusta. Nykyinen Triumph Tiger 660 Sport. Vuoden 2024 alussa kansainväliset moottoripyörämediat ovat uutisoineet, että Triumph olisi kehittämässä Tiger 660 Sport -malliin pohjautuvaa selvästi maastokelpoisempaa versiota. Se kantaisi lisänimeä Rally, jolla Triumph on tähänastikin nimennyt malliston maastokelpoisimmat versiot. Tiger 660 Sportin moottori on 660-kuutioinen rivikolmonen, joka tuottaa 81 hevosvoiman tehon ja vääntöä 64 newtonmetriä. Se tarkoittaa, että Tiger 660 Rally kilpailisi tehoillaan suoraan huippusuosittua Yamaha Ténéré 700 -mallistoa vastaan. Mahdollista on sekin, että Triumph muokkaa moottoria isompien Tigerien tapaan T-Plane -kampiakselilla, jolla moottoriin saadaan epätasainen sytytysjako ja V-moottorimainen luonne. Muita saman luokan seikkailupyöriä ovat mm. Aprilia Tuareg 660, Honda XL750 Transalp, Suzuki V-Strom 800 ja KTM 790 Adventure. Kaikki kilpailijat luottavat Triumphista poiketen kaksisylinterisiin moottoreihin. Rally-versio saisi pinnavanteet, eteen 21-tuumaisena ja taakse joko 17- tai 18-tuumaisena. Joustomatkat olisivat Sport-mallia selvästi pidemmät, jolloin myös istuinkorkeus kasvaisi 835 millimetristä selvästi yli 850 millimetriin. Maastokelpoisempana ja selvästi kovempaan käyttöön tarkoitettuna Rally saattaisi saada myös tukevamman, 900-kuutioisia Tigereitä jäljittelevän version teräsputkirungosta. Triumph Tiger 900 Rally Pro Muutokset toisivat Sportin 206 kilogramman märkäpainoon lisäystä muutaman kilon verran, mutta lopputuloksen pitäisi kuitenkin olla selvästi Tiger 900:n 228 kilogramman lukemaa alempi. Kun nykyinen Tiger 660 Sport maksaa 11 995 euroa, niin Rally-version hinnan tulisi asettua lähelle Ténéré-malliston alkaen-hintaa eli 14 000 - 15 000 euron haarukkaan. Tällä hetkellä odotusarvo on, että Triumph esittelisi Tiger 660 Rallyn syksyn 2024 Milanon moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa, ja markkinoille uutuus saataisiin kaudelle 2025. Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Triumph Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Moottoripyörät KTM 990 RC R – tulossa sekä katu- että rataversio 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille