16.8.2022

Triumph TE-1 – Powernakun suorituskyky sähköllä

Triumph TE1 GE

Triumph on tuomassa markkinoille ensimmäistä sähkömoottoripyörämalliaan. Teholtaan ja kiihtyvyydeltään se vastaa brittimerkin tehokkainta Speed Triple RS -powernakua.

Triumph lähti kehittämään ensimmäistä sähkömoottoripyöräänsä yhdessä Williams Advanced Engineeringin, Integral Powertrain Ltd:n ja Warwickin yliopistonkanssa. TE-1 -mallinimeä kantavan pyörän nelivaiheinen testijakso on nyt saatu päätökseen, ja viimeisessä testivaiheessa pyörän sähkömoottoriin haettiin sopivia teho- ja vääntöarvoja ja niiden suhdetta toimintamatkaan sarjatuotantoa varten.

Triumph TE1 GE

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

3,6 sekuntia nollasta sataan

Teholukemaksi Triumph ilmoittaa 177 hevosvoimaa ja vääntöä kymmenkiloinen sähkömoottori tuottaa 109 newtonmetriä. Teholukema on lähes identtinen polttomoottorisen Triumph Speed Triple RS -mallin kanssa, joten ulkonäön lisäksi myös suorituskyky suunnilleen vastaa brittivalmistajan tehokkainta mallia. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrotaan 3,6 sekuntia ja nollasta 160 kilometrin tuntinopeuteen pitäisi taittua 6,2 sekunnissa.

Toimintamatkaksi yhdellä latauksella kerrotaan sata mailia eli 161 kilometriä. Todellisuudessa toimintamatka on luonnollisesti vahvasti riippuvainen ajotavasta ja -nopeudesta. Suunnittelussa ei siis ole tähdätty maksimaaliseen toimintamatkaan, vaan on haluttu säilyttää pyörän tietty keveys ja urheilullisuus. Painoksi kerrotaan 220 kilogrammaa, joka Triumphin mukaan on jopa 25 prosenttia alempi kuin saman luokan kilpailevilla sähkömoottoripyörämalleilla. Akuston latausaika tyhjästä 80 prosentin varaukseen kestää vain 20 minuuttia.

Täysverinen urheilupyörä

TE-1 vastaa suorituskyvyn ohella myös ajettavuudeltaan merkin muita urheilullisia malleja. Jousitusratkaisut tulevat Öhlinsiltä ja etujarruina on Brembon M50 Monobloc -radiaalisatulat. Luiston- ja keulimisenestot kuuluvat vakiovarustukseen, samoin kuljettajan valittavissa oleva tehoasetukset. Mallin sarjatuotannon aloitusajankohtaa ei ole vielä kerrottu.

Triumph TE1 GE

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Triumph

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat