3.2.2016 Liikenne Tunturi-Lappiin kehitellään älyliikenteen ekosysteemiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aurora-hanke on toteutuessaan iso edistysaskel arktiselle älyliikenteelle. Suomen Lapissa kehitetään arktisen älyliikenteen ja samalla automaattiajamisen ekosysteemiä. Hanke tunnetaan yhteisesti Aurorana. Älyliikenteestä kiinnostuneita toimijoita kokoontui Tunturi-Lappiin visioimaan tulevaa sekä keskustelemaan käytännön toimista. Ensimmäisenä yhteistyökumppanina Suomen ja Norjan tieliikenneviranomaiset solmivat sopimuksen tiiviistä yhteistyöstä, jonka tarkoituksena on parantaa rajaliikenteen turvallisuutta ja tehokkuutta älykkäiden liikennejärjestelmien avulla.– Auroran tavoite on luoda Tunturi-Lappiin maailmanluokan arktinen älyliikenteen testausalue, joka luo liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille ja kansainvälisille yrityksille. Meillä on mahdollisuus nostaa Suomi maailman kärkeen älyliikenteen ja digitaalisen liikenneinfran kehittäjänä, hehkuttaa toimitusjohtaja Reija Viinanen Tunturi-Lapin Kehitys ry:stä.– Aurora-hankkeesta on hyötyä koko Suomelle. Tielle rakennettavat testausjärjestelmät ja älyliikenteen instrumentointi luovat mahdollisuuden valmistautua sekä tieliikenteen automaatioon että väylien älykkääseen elinkaarenhallintaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää älyliikenteen kehittämisessä kustannustehokkaasti myös muualla Suomessa, kommentoi Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.Hankkeen ensimmäisiä älyliikennepalveluita on porovaroitusjärjestelmä, jonka tavoitteena on liikenneturvallisuuden lisääminen paikkatietoteknologiaa ja digitalisaatiota hyödyntäen. Useiden yritysten toteuttamassa palvelussa ensisijaisesti ammattiautoilijat, ja myöhemmin kuluttajat, voivat raportoida ja vastaanottaa turvaviestejä matkapuhelimen kautta. Tavoitteena on, että palvelu otetaan koekäyttöön Tunturi-Lapin alueella jo syksyn 2016 aikana.Aurorassa kehitetään myös uusia liikkumisen palveluita (MaaS, Mobility as a Service). Ylläksen matkailijat hyötyvät tästä keväästä lähtien Ylläs Around -sovelluksesta, jolla voi yhdistellä julkisen liikenteen matkoja helposti ja edullisesti. MaaS-operaattorina toimii Sonera.Aurora-hankkeen neljä kärkeä ovat liikenteen älykäs automatisaatio, keskustelevat ajoneuvot, älykäs väyläomaisuuden hallinta sekä liikkuminen palveluna.Kaikille toimijoille avoimessa Aurorassa ovat tällä hetkellä mukana liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Maanmittauslaitos, Ilmatieteen laitos, ITS Finland ry, HERE, Roadscanners Oy, Lapland Proving Ground Oy, Ylläksen Matkailuyhdistys ry ja Tunturi-Lapin Kehitys ry.Keskustelua Aurora Symposiumista löytyy Twitteristä mielikuvituksellisella aihetunnisteella #snowbox.Hienoista aikomuksista huolimatta hankkeen rahoitus on tosin vielä auki.Lähde: LiikennevirastoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla