3.2.2016

Tunturi-Lappiin kehitellään älyliikenteen ekosysteemiä

Aurora-hanke on toteutuessaan iso edistysaskel arktiselle älyliikenteelle.

Suomen Lapissa kehitetään arktisen älyliikenteen ja samalla automaattiajamisen ekosysteemiä. Hanke tunnetaan yhteisesti Aurorana. Älyliikenteestä kiinnostuneita toimijoita kokoontui Tunturi-Lappiin visioimaan tulevaa sekä keskustelemaan käytännön toimista. Ensimmäisenä yhteistyökumppanina Suomen ja Norjan tieliikenneviranomaiset solmivat sopimuksen tiiviistä yhteistyöstä, jonka tarkoituksena on parantaa rajaliikenteen turvallisuutta ja tehokkuutta älykkäiden liikennejärjestelmien avulla.

– Auroran tavoite on luoda Tunturi-Lappiin maailmanluokan arktinen älyliikenteen testausalue, joka luo liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille ja kansainvälisille yrityksille. Meillä on mahdollisuus nostaa Suomi maailman kärkeen älyliikenteen ja digitaalisen liikenneinfran kehittäjänä, hehkuttaa toimitusjohtaja Reija Viinanen Tunturi-Lapin Kehitys ry:stä.

– Aurora-hankkeesta on hyötyä koko Suomelle. Tielle rakennettavat testausjärjestelmät ja älyliikenteen instrumentointi luovat mahdollisuuden valmistautua sekä tieliikenteen automaatioon että väylien älykkääseen elinkaarenhallintaan. Tätä tietoa voidaan hyödyntää älyliikenteen kehittämisessä kustannustehokkaasti myös muualla Suomessa, kommentoi Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen.

Hankkeen ensimmäisiä älyliikennepalveluita on porovaroitusjärjestelmä, jonka tavoitteena on liikenneturvallisuuden lisääminen paikkatietoteknologiaa ja digitalisaatiota hyödyntäen. Useiden yritysten toteuttamassa palvelussa ensisijaisesti ammattiautoilijat, ja myöhemmin kuluttajat, voivat raportoida ja vastaanottaa turvaviestejä matkapuhelimen kautta. Tavoitteena on, että palvelu otetaan koekäyttöön Tunturi-Lapin alueella jo syksyn 2016 aikana.

Aurorassa kehitetään myös uusia liikkumisen palveluita (MaaS, Mobility as a Service). Ylläksen matkailijat hyötyvät tästä keväästä lähtien Ylläs Around -sovelluksesta, jolla voi yhdistellä julkisen liikenteen matkoja helposti ja edullisesti. MaaS-operaattorina toimii Sonera.

Aurora-hankkeen neljä kärkeä ovat liikenteen älykäs automatisaatio, keskustelevat ajoneuvot, älykäs väyläomaisuuden hallinta sekä liikkuminen palveluna.

Kaikille toimijoille avoimessa Aurorassa ovat tällä hetkellä mukana liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Maanmittauslaitos, Ilmatieteen laitos, ITS Finland ry, HERE, Roadscanners Oy, Lapland Proving Ground Oy, Ylläksen Matkailuyhdistys ry ja Tunturi-Lapin Kehitys ry.

Keskustelua Aurora Symposiumista löytyy Twitteristä mielikuvituksellisella aihetunnisteella #snowbox.

Hienoista aikomuksista huolimatta hankkeen rahoitus on tosin vielä auki.

Lähde: Liikennevirasto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat