8.2.2024

TÜV-katsastus: 8–9-vuotiaissa kärjessä Mercedes-Benz B-sarja, Suzuki SX4 ja Volkswagen Golf Sportsvan

Suzuki SX4 S-Cross

Tuoreimman listauksen kärkikymmenikössä on kuusi saksalaista, kolme japanilaista ja yksi ruotsalainen.

Katsastusraportin mukaan 8–9-vuotiaiden paras on Mercedes-Benz B-sarja, joka on laadultaan parasta A-luokkaa (hylkäysprosentti 10,5 %). Suzuki SX4 sijoittui toiseksi (10,8 %) ja Volkswagen Golf Sportsvan kolmanneksi (10,9 %).

Edellisten lisäksi kärkikymmenikköön pääsivät seuraavat mallit paremmuusjärjestyksessä: Mercedes-Benz A-sarja, Audi Q5, Volkswagen Touareg, Honda Jazz ja Volvo XC60 tasapistein, Toyota RAV4 ja Audi A3.

Vanhemmissa ikäryhmissä Toyota nousee parhaiden joukkoon, tässä RAV4 sijalle 9.

Saman ikäluokan neljä heikointa ja monivikaisinta ovat Dacia Dokker (hylkäysprosentti 32,2 %), Fiat Punto (29,7 %), Dacia Logan (29,1 % ja Dacia Duster (28,5 %).

4-5-vuotiaiden katsastusraportin kolmen kärki: Audi Q2, Porsche 911 ja Mazda CX-3.

8–9-vuotiaiden henkilöautojen keskimääräinen hylkäysprosentti on 18,0 %.

Saksalainen kattava TÜV-katsastusraportti perustuu yli 10,2 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. TÜV-katsastusraportissa on mukana 221 automallia, joista valtaosa niistä on myynnissä ja käytössä myös Suomessa.

25 vähävikaisinta automallia, 8–9-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Mercedes-Benz B-sarja (90 000) (10,5)
  • Suzuki SX4 (96 000) (10,8)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (90 000) (10,9)
  • Mercedes-Benz A-sarja (103 000) (11,4)
  • Audi Q5 (137 000) (12,0)
  • Volkswagen Touareg (147 000) (12,4)
  • Honda Jazz (81 000) (12,7)
  • Volvo XC60 (141 000) (12,7)
  • Toyota RAV4 (111 000) (12,8)
  • Audi A3 (114 000) (13,1)
  • Mercedes-Benz E-sarja Coupé (97 000) (13,3)
  • Mercedes-Benz GLE/ML (144 000) (13,4)
  • Mercedes-Benz GLC (124 000) (13,6)
  • Toyota Auris (105 000) (13,8)
  • BMW X1 (111 000) (13,9)
  • Volkswagen Golf (117 000) (14,0)
  • Mitsubishi ASX (111 000) (14,2)
  • Mazda 2 (82 000) (14,4)
  • Suzuki Swift (91 000) (14,5)
  • Audi A4/A5 (146 000) (14,6)
  • Audi Q3 (109 000) (14,6)
  • Audi A1 (95 000) (14,9)
  • Audi A6/A7 (162 000) (15,0)
  • Opel Mokka (94 000) (15,1)
  • Opel Meriva (81 000) (15,4)

25 monivikaisinta automallia, 8–9-vuotiaat henkilöautot

Sija, malli, keskimääräinen ajomäärä km, isojen vikojen osuus %

Mikäli automallin vikaindeksi on sama eri malleilla, ovat automallit listassa aakkosjärjestyksessä.

  • Ford S-Max (152 000) (22,5)
  • Ford Focus (122 000) (22,6)
  • Kia Ceed (111 000) (22,7)
  • Citroën C3 (90 000) (22,8)
  • Hyundai i10 (72 000) (22,8)
  • BMW 2-sarja Active Tourer (105 000) (22,9)
  • Ford Ka (74 000) (22,9)
  • Renault Clio (90 000) (22,9)
  • Kia Sportage (111 000) (23,6)
  • Seat Ibiza (101 000) (23,6)
  • Fiat 500 (74 000) (23,8)
  • Mini (86 000) (23,8)
  • Smart Forfour (71 000) (23,8)
  • BMW X5/X6 (145 000) (23,9)
  • Ford Galaxy (159 000) (24,7)
  • Hyundai i30 (108 000) (25,3)
  • BMW 5-sarja/6-sarja (160 000) (25,4)
  • Hyundai i20 (85 000) (25,7)
  • Ford Mondeo (156 000) (26,1)
  • Dacia Sandero (91 000) (26,5)
  • Renault Mégane (119 000) (27,4)
  • Dacia Duster (106 000) (28,5)
  • Dacia Logan (108 000) (29,1)
  • Fiat Punto (86 000) (29,7)
  • Dacia Dokker (111 000) (32,2)

Katsastukset aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Keskimääräinen hylkäysprosentti 18,0 %

Mielenkiintoista on, että BMW:n malleja löytyy sekä 25 parhaan että 25 heikoimman listalta. Tämä osoittaa, että saman valmistajan eri mallisarjojen välillä voi olla varsin suuria laatueroja ja ajomääräeroja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienillä ajetaan vähän

Suomalaisestakin näkökulmasta TÜV-katsastusraportin suuri ansio on se, että tuloslistassa on mainittu kunkin automallin keskimääräiset matkamittarilukemat kussakin ikäryhmässä. Se auttaa suhteuttamaan vikojen määrän mallin ajomäärään. Ajomäärät vaihtelevat suuresti paitsi malleittain, myös kokoluokittain.

Pikkuautoilla ajetaan vähän, samoin avo- ja urheiluautoilla. Ison keskiluokan autoilla (esim. Volkswagen Passat, Škoda Superb, Ford Mondeo) ajetaan paljon, samoin isoilla autoilla (esim. Audi A6, BMW 5-sarja ja Mercedes-Benz E-sarja). Myös isoilla tila-autoilla (esimerkiksi Ford S-Max, Volkswagen Sharan) ja kookkailla katumaastureilla (esim. BMW X5, Audi Q7/Q8 ja Mercedes-Benz GLE/ML) ajetaan runsaasti, mikä lisää vikojen mahdollisuutta.

Jyvät erottuvat akanoista

Saksan suurimman katsastusorganisaation, TÜVin vuotuinen katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella. Katsastusraportin tulokset on esitetty kuudessa eri ikäryhmässä aina 12–13-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot). Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan kaikkiaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, pyöräntuennan tukivarret, nivelet, puslat, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.

Käytetty auto katsastus

Ruostevauriot voivat olla hylkäyssyy

Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Joka viides auto heikossa kunnossa – hylkäysten määrä nousussa koronapandemiaa edeltäviin lukemiin

Uusimmassa katsastusraportissa hylkäysten määrä on noussut 20,5 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli 20,2 %, toissa vuonna vain 17,9 %. 150 000 autossa oli vakava vika, joka täytyy heti korjauttaa. 15 000 autoa joutui heti ajokieltoon vaarallisten vikojen vuoksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Keski-ikä nousussa Saksassa

Autokannan keski-ikä Saksassa on nousussa, nyt yli 10 vuoden: Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuodesta 2022 alkaen 10,1 vuotta.

Saksan valtavasta, noin 49 miljoonan henkilöauton kannasta 20,5 prosenttia eli yli 10 miljoonaa henkilöautoa (noin joka viides) on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

Huolloista tinkimistä

Osa autonkäyttäjistä tinkii määräaikaishuolloista: vaihdatetaan vain öljyt ja suodatin. Silloin esimerkiksi alustan, pyöräntuennan, ohjauslaitteiden, renkaiden, valojen, jarrujen ja pakoputkiston kunto jää tarkistamatta. Ajan mittaan tämä huolimattomuus voi aiheuttaa merkittäviä vikoja, mikä merkitsee vaaraa liikenneturvallisuudelle, haittaa ympäristölle sekä kalliita korjauskustannuksia auton käyttäjälle.

Myös yritysten työkäytössä olevien ”yhteiskäyttöautojen” kunnossa ja huolenpidossa voi olla suuria eroja. Toiset yritykset motivoivat käyttäjiä pitämään auton kunnossa. Firmat satsaavat autojen kuntoon ja huolenpitoon, mitä myös valvotaan tehokkaasti. Toisissa yrityksissä valvonta voi olla täysin retuperällä ja ajan mittaan autojen kunto repsahtaa ja niissä voi olla merkittäviä vikoja. Yritysten suosimien pakettiautomaisten tila-autojen heikko sijoitus katsastustilastossa johtuu tyyppivikojen lisäksi osittain myös käyttäjien huolimattomuudesta.

Määräaikaiskatsastus on välttämätön, jotta huonokuntoiset autot saadaan korjattua tai pois liikenteestä. Puolueeton määräaikaiskatsastus on merkittävää liikenneturvallisuustyötä. Huonoja ja keliin sopimattomia renkaita lukuun ottamatta teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on hyvin vähäinen – kiitos määräaikaiskatsastuksen.

Katsastustilasto ei kerro kaikenlaisista vioista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.

Autonkäyttäjän toiminta vaikuttaa myös. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja: Tielle jättävät viat ovat useimmiten aivan erilaisia kuin katsastuksessa havaitut ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Tien poskeen jättäneistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja suurimmalta osin käynnistysakun ongelmiin. Auto ei käynnistykään ajotauon jälkeen, koska käynnistysakun varaustila on liian heikko. Sähköautoissakin on korkeajänniteakuston lisäksi 12 voltin käynnistysakku, joka ohjaa auton korkeajännitejärjestelmää ja monia muita auton toimintoja. Saksan ADAC -tiepalveluraportin mukaan 12 voltin käynnistysakun viat muodostavat lähes puolet kaikista autojen tielle pysäyttäneistä vioista niin sähkö- kuin polttomoottoriautoissa.

Lisäksi on auton käytössä ilmenneet viat, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen, jakopään ketjun tai jakohihnan (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digiTÜV, Autobild 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia