25.2.2024

TÜV-katsastus sen paljastaa: autojen laatuerot merkittäviä

traficom katsastus tilasto vika viat 2021

Mitkä automerkit ovat kärjessä, mitkä hännillä? Huolellisesti tehty katsastustilasto paljastaa paljon kiinnostavaa eri automalleista – erityisesti turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista.

Arvostetun saksalaisen TÜV -katsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota on menettänyt kärkipaikkansa, nyt kärjessä jyräävät saksalaismerkit Audin, Volkswagenin ja Mercedes-Benzin johdolla. Neljänneksi parhaat sijoitukset jaetaan kolmen japanilaismerkin, Honda, Suzuki ja Toyota, kesken.

Tämä yhteenveto käsittelee sitä, mitkä automerkit ovat kärjessä, mitkä hännillä? Tiedot perustuvat koko tilastoon ja sen kuuteen eri ikäryhmään alkaen 2–3-vuotiaista aina 12–13-vuotiaisiin henkilöautoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukana 221 automallia

Automallien ja automerkkien keskinäinen kilvoittelu laadun ja vikaherkkyyden näkökulmista ei ole aivan yksiselitteisen helppo asia todeta ja selvittää. Kattavatkaan katsastustilastot eivät kerro kaikkea eri automallien laadun välisistä eroista, mutta kun tietopohja on vankka, paljastaa huolellisesti tehty katsastustilasto kuitenkin paljon kiinnostavaa eri automalleista – erityisesti turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista.

Merkittäviä laatueroja

Kaikkia kuutta ikäryhmää tarkastellessa japanilaisista parhaaksi nousivat Honda, Suzuki ja Toyota, jotka ansaitsivat kukin neljä 10 kärjessä sijoitusta, Lisäksi Mazda sai kaksi 10 kärjessä -sijoitusta ja Mitsubishi yhden.

Automallien 10 kärjessä TOP-listaus ja 10 hännillä FLOP-listaus erottavat jyvät akanoista. Laatuerot eri automallien ja vuosimallien välillä ovat suuria.

Merkkikohtainen tuloslista sisältää kuusi ikäryhmää, joten jaossa on 60 kymmenen kärjessä -sijaa ja 60 kymmenen hännillä -sijaa kun kaikki kuusi ikäryhmää ovat mukana.

Valtikka vaihtui kahdeksan vuotta sitten

Katsastusraportin pitkäaikainen ykkönen Toyota menetti valta-aseman kärjessä jo kahdeksan vuotta sitten.
Kolmelle japanilaiselle, Mazda, Suzuki ja Toyota, herui kullekin yksi mitalisija ikäryhmässään.
Audi ja Volkswagen porskuttivat kärkeen ja ohittivat seitsemän vuotta TÜV-raportinkärjessä olleen Mercedes-Benzin, joka jäi pronssille. Aikaisemmin hopealla ollut Porsche puuttuu uusimmasta TÜV-raportista kokonaan.
Audilla, Volkswagenilla ja Mercedes-Benzillä on kymmenen kärjessä sijoituksia kaikissa kuudessa ikäryhmässä.

Audille kultaa, Volkswagenille hopeaa ja Mercedes-Benzille pronssia, Honda, Suzuki ja Toyota jakavat neljännen tilan.

Merkkien parhaiden TOP 10 -tuloslista näyttää tältä: ykkönen Audi (15 TOP 10-sijoitusta), kakkonen Volkswagen (14 TOP 10-sijoitusta), kolmantena Mercedes-Benz (10 TOP 10-sijoitusta), jaetulla neljännellä sijalla Honda, Suzuki ja Toyota (4) ja jaetulla 7. sijalla BMW, Mazda, Volvo ja Mini (2).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hännillä on Dacia

Raporttien häntäpäästä löytyi usea Dacian malli kuten Sandero, Dokker, Logan ja Duster.

Merkkien heikoimpien FLOP 10 -tuloslista näyttää tältä: Dacia sijoittui useimmin häntäpään 10 heikoimman (FLOP 10) joukkoon, (peräti 19 FLOP 10 -sijoitusta), BMW toisena (8), Renault kolmantena (6), Fiat 4. sijalla (5), Ford 5. sijalla (4) Seat ja Volkswagen jakoivat kuudennen sijan (3), Hyundai, Peugeot ja Škoda jakoivat 8. sijan (2).

Koko tilaston merkkien FLOP 10 -listalle ei mahtunut Tesla, koska sen ainoa malli, Tesla Model 3, oli mukana vain nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa se jäi viimeiseksi ja sai siten yhden FLOP 10 -sijan.

Sama automerkki hännillä ja kärkikahinoissa

Saman autonvalmistajan eri malleissa ja niiden vuosimalleissa voi olla suuria laatueroja. Lisäksi eroja voi olla myös käyttäjien huolellisuudessa ja/tai vuosittaisessa ajomäärässä. Siksi muutama automerkki löytyy sekä TOP 10- että FLOP 10 -listoilta. Tällaisia merkkejä ovat BMW ja Volkswagen.

Pienemmän pään BMW X1 on parhaiden joukossa kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, mutta 4–5-vuotiaiden ryhmässä BMW:llä on kolme mallia, X5/X6, 5-/6-sarja ja X1 kymmenen heikoimman joukossa.

Esimerkiksi ison BMW X5/X6-sarjan katumaasturin suurta vikamäärää selittää osaltaan kyseisten mallien poikkeuksellisen suuri ajomäärä keskivertoautoon verrattuna, jolloin automallille tyypilliset viat tulevat nopeammin esille.

Esimerkiksi 4–5-vuotiaan BMW X5/X6:n keskimääräinen mittarilukema on 91 000 km, keskiarvoauton vain 64 000 km. 12–13-vuotiaalla BMW X5/X6:lla on ajettu keskimäärin 200 000 km, kun taas keskiarvoautolla vain 141 000 km.

Kookas ja raskas BMW X5/X6 kärsii akselistojen/pyöräntuennan vioista sekä öljyvuodoista. Nykyisin myös ammattikäytössä suositun BMW 5-sarjan ajomäärä on huomattavan suuri. BMW X1:n sijoitusten vaihtelu kärki- ja häntäpään välillä johtunee ilmeisesti ainakin osittain vuosimallien välisistä laatueroista.

Volkswagen Sharan murheenkryyni

Volkswagen nakutti hyviä tuloksia kaikissa ikäryhmissä, mutta iso Sharan-tila-auto on kauan ollut VAG-konsernin murheenkryyni, mikä näkyy häntäpään sijoituksina katsastustilastoissa.
Volkkarilla on nuorimmassa 2–3-vuotiaiden ikäryhmässä TOP 10 -listalla kolme mallia, VW Golf Sportsvan,

e-Golf ja T-Roc. Volkkarilla on 4–5-vuotiaiden ikäryhmässä TOP 10-listalla peräti viisi mallia, VW Golf Sportsvan, T-Roc, T-Cross, e-Golf ja Touareg! Vanhemmissa ikäryhmissä volkkarin parhaita ovat Golf Sportsvan/Golf Plus ja Touareg.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Golf Sportsvan porskuttaa

Volkkarin kruununjalokivi on Golfista korotettu tila-automainen Golf Sportsvan ja sen edeltäjä Golf Plus, jotka ovat kärkijoukossa kaikissa ikäryhmissä. Mainio tulos kertoo paitsi tasaisen hyvästä laadusta, myös kyseisen mallin käyttäjäryhmästä, pääosin ikääntyneistä, jotka huolehtivat autostaan hyvin, mutta ajavat keskimääräistä vähemmän.

VAG-konsernin murheenkryyninä katsastustilastoissa ovat olleet isojen tila-autojen yhteistyömallit Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra ja aluksi myös Ford Galaxy. Vuonna 2006 Galaxy muuttui Fordin omaan tekniikkaan perustuvaksi omaksi mallistokseen ja mallistoon tuli myös Ford S-Max.

Nämä kaikki esiintyvät edelleen useimmiten katsastustilastojen häntäpäässä.

Volkswagen Sharanin ongelmat keskittyvät akselistoihin, katkenneisiin jousiin sekä kuluneisiin jarrulevyihin.

Sama pätee sisarmalli Seat Alhambraan. Viisivuotias VW Sharan kärsii hylkäyksen aiheuttavista akselistovioista 16 kertaa useammin kuin keskiarvoauto! Ford Galaxy II ja S-Max I (2006–2014) kärsivät niin ikään massiivisista akselistovioista ja kaikki vuosimallit runsaista öljyvuodoista.

Kaikilla edellä mainituilla tila-autoilla on huomattavasti suurempi vuosittainen ajomäärä kuin keskiarvoautolla. Suuri ajomäärä lisää osaltaan näiden isojen matka-autojen vikamäärää.

katsastukseen ja ajokorttien uusimiseen joustoa

Kattava tilasto, yli 10 miljoonaa katsastusta

Saksalaisen katsastusorganisaatio TÜVin (Technische Überwachungsverein) vuotuisen uusimman 2024-vikaraportin tiedot pohjautuvat yli 10,2 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa aikavälillä heinäkuu 2022 – kesäkuu 2023. Mukana on 118 eri automallia, kun lisäksi lasketaan niiden mallimuutokset, on tilastossa kaikkiaan 221 automallia, joista valtaosa on tuttuja myös Suomen teiltä. Raportissa ovat mukana vain sellaiset automallit, joista on saatavana vähintään tuhannen katsastuksen tiedot kussakin ikäryhmässä.

Jyvät erotetaan akanoista

TÜV-katsastusraportti jyvittää eri automallit isojen vikojen hylkäysmäärien perusteella. Katsastusraportin tulokset on esitetty kuudessa eri ikäryhmässä aina 12–13-vuotta vanhoihin autoihin asti. Eri automallien keskinäinen tuloslista on koottu määräaikaiskatsastuksessa havaittujen isojen vikojen perusteella. Isot viat aiheuttavat hylkäyksen katsastuksessa ja auto on tuotava jälkitarkastukseen.

Raportissa tärkeimmät autoista tarkistettavat kohteet ovat korirakenne ja alusta, jarrut, pyöräntuenta, ohjauslaitteet, valot sekä ympäristötekijät (pakoputkisto, pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

150 kohtaa tarkistetaan

Saksassa määräaikaiskatsastuksessa tarkistetaan 150 kohtaa, jotka on raportin mallikohtaisissa vikalistoissa luokiteltu 18 tärkeään vikaryhmään.

Raportin laatineiden TÜV-insinöörien mukaan erityisen usein vakavia puutteita ja vikoja löytyy automallien seuraavista kohteista: ajovalot tai muut valaisimet rikki, moottorista ja voimansiirrosta tihkuu öljyä, pakoputkisto vuotaa, pakokaasupäästöt ovat liian suuret, akselistoon liittyvät pyöräntuennan tukivarret, nivelet, puslat, jouset tai iskunvaimentimet ovat vialliset, jarrupalat tai jarrulevyt ovat kuluneet, jarrunesteputket ja -letkut ovat haperot, käyttöjarrun tai pysäköintijarrun teho on heikko tai jarrut puoltavat.

Joissakin vanhimmissa malleissa myös korin ruostevauriot voivat olla hylkäyksen syy. Viat edellä mainituissa kohteissa heikentävät liikenneturvallisuutta tai aiheuttavat ongelmia ympäristölle.

Suosiiko raportti saksalaisia?

Saksalaisessa katsastusraportissa on toki suosituimmilla saksalaismerkeillä suuri mahdollisuus saada monta mallia tilastoon, koska tilastollisen luotettavuuden vuoksi on oltava vähintään tuhat mallia ikäluokassaan. Näin herää kysymys, suosiiko tämä saksalaisia?

Raportissa automalli – laadusta riippuen – voi päätyä joko parhaiden tai huonoimpien listalle tai saada keskinkertaisen arvosanan.
Valtavan aineiston ansiosta on mukaan saatu tilastollisesti merkittävä määrä Saksassa markkinaosuudeltaan varsin pienien automerkkien malleja kuten esimerkiksi kärkikymmenikköön sijoittuneet japanilaiset automerkit Honda, Mazda, Suzuki ja Toyota. Niiden markkinaosuudet Saksan henkilöautomarkkinoista ovat vaatimattomat: Honda 0,2 %, Mazda 1,6 %, Suzuki 0,9 % ja Toyota 2,7 % (tilasto 1–11/2023).

Vuonna 2023 Saksassa ensirekisteröitiin 2,84 miljoonaa henkilöautoa ja Saksan henkilöautokanta on noin 49 miljoonaa henkilöautoa.

Joka viides heikossa kunnossa

Uusimmassa raportissa hylkäysten määrä on noussut 20,5 prosenttiin, viime vuoden raportissa hylkäyksiä oli 20,2 %, toissa vuonna vain 17,9 %. Henkilöautokannan keski-ikä Saksassa on noussut, nyt toistamiseen hieman yli 10 vuotta. Vuonna 2000 keski-ikä oli 6,9 vuotta, vuonna 2014 oli 8,8 vuotta ja vuoden 2022 alusta alkaen 10,1 vuotta.

Saksan valtavasta 49 miljoonan henkilöauton kannasta yli 10 miljoonaa henkilöautoa on niin huonossa kunnossa, että ne hylätään määräaikaiskatsastuksessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katsastustilasto ei kerro kaikenlaisista vioista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että tilastot eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä.

Katsastustilasto antaa osviittaa laatueroista, etenkin nuoremmissa ikäryhmissä.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Katsastuksessa havaittujen vikojen lisäksi autoista löytyy myös tielle pysäyttäviä vikoja. Tielle jättävät viat ovat useimmiten aivan erilaisia kuin katsastuksessa havaitut ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille.

Sähköviat jättävät tien poskeen

Tien poskeen jättäneistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja suurimmalta osin käynnistysakun ongelmiin. Auto ei käynnistykään ajotauon jälkeen, koska käynnistysakun varaustila on liian heikko. Sähköautoissakin on korkeajänniteakuston lisäksi 12 voltin käynnistysakku, joka ohjaa auton korkeajännitejärjestelmää ja monia muita auton toimintoja.

Saksan ADAC -tiepalveluraportin mukaan 12 voltin käynnistysakun viat muodostavat lähes puolet kaikista autojen tielle pysäyttäneistä vioista niin sähkö- kuin polttomoottoriautoissa.

Lisäksi on auton käytössä ilmenneet viat, jotka eivät ilmene katsastuksessa eivätkä tiepalvelututkimuksessa. Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen, jakopään ketjun tai jakohihnan (tyyppi)viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet viat.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat Lähteet: AutoBild TÜV-Report 2024, 172 sivua, hinta Saksassa 5,90 euroa, AutoBild TÜV-Report 2024 -digiTÜVAutobild 

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia