12.7.2022 Kotimaanmatkailu Tykkimäen huvipuisto tarjoaa kasaritunnelmaa modernilla otteella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kouvolassa sijaitseva Tykkimäki on Suomen kolmanneksi suurin huvipuisto. Puiston laitteet tarjoavat aikamatkan vuosikymmenten taakse, mutta vauhdin hurmasta ei tarvitse tinkiä. Huvittelukeskus on rakennettu Tykkimäelle, joka on Salpausselän harjualuetta. Puisto on sijoitettu niin, ettei sen korkealla kohoavia huvilaitteita juuri huomaa ajaessaan kuutostietä, jonka tuntumassa paikka sijaitsee.Tykkimäen korkein laite Starflyer kohoaa 72 metrin korkeuteen. Lukema on metrilleen sama kuin Helsingin Olympiastadionin tornilla, joten korkeutta todella piisaa. Starflyer on karusellimaisesti pyörivä laite, joka kiidättää huvittelijat jopa 70 km/h vauhteihin. Vatsanpohjaan syntyvä kipristely ei tosin johdu vauhdista, vaan korkeudesta. 72 metriä on etenkin korkeita paikkoja vierastavalle ravisuttava kokemusHuvipuiston alue on kotimaamme suurempiin puistoihin verrattuna kompakti. Linnanmäki ja Särkänniemi ovat puistoja, joiden läpi kiertäminen ottaa päivän aikaa, mutta Tykkimäen rajat on kahlattu läpi parissa tunnissa. Se ei ole pelkästään huono asia, ainakaan ensikertalaisille.Tykkimäen historia näkyy puiston laitevalinnoissa ja fanaattisimmat huvipuistoilijat varmasti tunnistavat muutamia laitteita vanhoiksi Linnanmäen huvituksiksi. Puiston omistajana oli vuoteen 2005 saakka Linnanmäkeä pyörittävä Lasten Päivän säätiö, mistä johtuen laitteita kierrätettiin aikanaan kahden puiston välillä.Yksi vanhimmista laitteista on Pilvenpyörä, joka siirtyi Linnanmäeltä Tykkimäelle vuonna 1988. Klassikkolaite tarjoaa vauhtia, mutta kovin äärimmäiseksi meno ei nykymittapuulla yllä. Ehkä 60-luvun Linnanmäelle laite on aiheuttanut kauhua ja vilunväristyksiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoop Fighter kiihdyttää 4,5G:n voimallaHuvipuiston hurjin laite lienee Loop Fighter, joka kieputtaa kyytiläisiä 4,5 G:n voimalla. Tämä on lukema, joka saattaa aiheuttaa herkimmille tajunnanmenetyksen, mutta ainakaan kolmesta kouluikäisestä koostuva testiryhmä ei pyörtynyt laitteen kieputuksessa. Huutoa sen sijaan oli luvassa reippaan puoleisesti.Moderniin laiteperheeseen kuuluvat myös Endeavor ja Trombi, jotka molemmat tarjoavat retrolaitteita kovempaa kyytiä. Jälkimmäinen ei ole käytössä sadekelillä laitteen teknisen toteutuksen vuoksi.Tykkimäellä on iso liuta klassisia retrolaitteita, jotka palvelevat edelleen hurvittelevaa kansaa. Kouvolapyörä, Idän pikajuna, Keinukaruselli ja Calypso ovat kyydinneet historiansa aikana melkoisen määrän huvia kaipaavia ihmisiä ja ilahduttavat edelleen puistossa vierailevia.Klassikkoja ovat myös Kummitusjuna ja Yllätysten talo, joka vääntyy kansa suussa usein väärin päin -taloksi. Talo sisältää optisia harhoja ja muuta ihmeteltävää. Se soveltuu niin perheen pienimmille kuin aikuisillekin, mutta liikuntarajoitteisten täytyy valita itselleen toinen huvitus.Kummitusjunasta uupuu kauhuEniten ajan hammas on päässyt puraisemaan Kummitusjunaa, jonka kauhuelementti jää yli 3-vuotiaiden kohdalla hieman ohueksi. Toki ajatus lienee tarjota camp-huumoria kauhun sijaan. Pahin koettelemus Kummitusjunassa onkin homeen haju, joka tyrmää heti ovella.Tykkimäen ehdoton vahvuus on se, että laitteisiin ei edes heinäkuisena kevätpäivänä joutunut juuri jonottamaan. Suosituimpiinkaan laitteisiin ei täytynyt jonottaa muutamaa minuuttia pidempään, mikä ilahdutti 11-, 14- ja 16-vuotiaita testiryhmäläisiä erityisesti.Nuhteita testaajat antoivat WC-tilojen siisteydestä ja siitä, että pienessä puistossa kahden laitteen sulkeutuminen jäi harmittamaan. Sinänsä kaikkein hurjimpien laitteiden puute ei vaivannut edes vanhinta testiryhmäläistä, sillä Loop Fighteriin pääsi käytännössä niin monta kertaa kuin vain halusi.Erityisen ankeaa oli kuitenkin se, että henkilökunta tuntui olevan hyvin kireällä päällä. Saimme testipäivän aikana todistaa useamman kerran tilannetta, jossa huvittelijoille korotettiin ääntä reilusti. Huvin tyyssijassa moinen käytös tuntuu erityisen tympeältä.Kouvolassa sijaitseva Tykkimäen huvipuisto tarjoaa mukavaa tekemistä kaiken ikäisille huvittelijoille. Alueella on useampi kahvila ja ravintola, joten nälästä ja jäätelönhimosta ei tarvitse kärsiä. Puiston päivärannekkeen hinta on laitteiden lukumäärään suhteutettuna kova. Huvittelu maksaa yli 120 senttisiltä kävijöiltä 39 euroa.Huvipuiston vieressä on myös vesipuisto Aquapark ja seikkailupuisto Actionpark. Kolmen puiston ranneke maksaa 45 euroa, mikä on jo huomattavasti parempaa vastinetta rahalle. Tuolloin päivä kannattaa aloittaa heti aamulla ja päättää vasta illan suussa, sillä tekemistä riittää.Tykkimäen huvipuiston vankkaa kasaritunnelmaa ei kannata säikähtää, sillä huvittelupäivä oli testiryhmäläisten mielestä erittäin onnistunut ja kokemuksista puhuttiin vielä seuraavanakin aamuna.Teksti ja Kuvat: Tuomas Rajala Tykkimäki: Avoinna kesäkaudella 21.5.– 27.8. (2022) klo 11-19 Liput: Ranneke alle 120 cm 32€, Ranneke yli 120 cm 39€ Kausikortti 130€ Laitteita: 26 Lisätietoa: www.tykkimaki.fi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaLomareissu käytetyllä sähköautolla – Pieni range pelotti huvipuistolaitteita enemmän Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Matkailu Red Bull -museo: seitsemännessä taiv… eikun hangaarissa 26.4.2025 Matkailu Hurjan hauska matka Tukholmaan 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous