22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Teksti Manu Tuppurainen Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Reilut kolme vuotta vanhan Škoda Enyaqin takuu on mennyt umpeen, mutta auto ei ole omistajan mukaan yli 10 000 euroa maksaneista korjauksista huolimatta kunnossa. Autossa on niin paljon vikoja, että se on ollut välillä myös ajokelvoton. Espoolainen Mikael (nimi muutettu) osti itselleen heinäkuussa 2022 Škoda Enyaq -sähköauton. Ongelmat alkoivat saman tien, kun Mikael ajoi autokaupasta kotiinsa, ja hän joutui käymään ensimmäistä kertaa huollossa jo viikko Enyaqin omistamisen jälkeen. Mikaelin henkilöllisyys on Moottorin toimituksen tiedossa.Ensimmäisen huoltokerran jälkeen Škoda on ollut korjattavana 2,5 vuoden aikana kaikkiaan 17 kertaa. Noin 68 000 euroa maksanutta täyssähköautoa on korjattu jo yli 10 000 eurolla – eikä se ole vieläkään kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuontiauto ei toiminutkaanMikael teki kaupat Škodan täyssähköauto-Enyaqista Tampereen J. Rinta-Jouppi -autoliikkeen kanssa. Auto oli uudehko yksilö, jolla oli mittarissaan ostohetkellä vain 11 000 kilometriä. Auto oli tuotu uutena Ruotsiin ja sieltä Suomeen. Mikaelin ostaessa autoa siinä oli voimassa valmistajan myöntämä kolmen vuoden tehdastakuu. Kun Mikael ajoi moottoritiellä uudenkarhealla ja juuri hankitulla autolla autokaupasta Tampereelta kotiinsa, hän havaitsi, ettei auton Travel Assist toimi oikein. Ongelma ei tullut esille koeajon aikana. Travel Assist -järjestelmä Škodassa tarkoittaa eri ajoavustimien kokonaisuutta, johon kuuluvat muun muassa kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin ja liikennemerkkien tunnistus.Vaikka auton ohjauspyörästä piti kiinni kuinka hyvin ja huolellisesti Travel Assistin ollessa kytkettynä, auto ilmoitti virheilmoituksella, että ”ota ohjaus haltuun”. Auto siis luuli, ettei kuljettaja pidä ohjauspyörästä kiinni. Virheilmoitusten jatkuttua noin minuutin auto päätyi lopulta tekemään automaattisen hätäjarrutuksen. Lisäksi Mikael huomasi, että auton mittariston näyttö vilkkuu.– Otin saman tien yhteyttä auton myyjään, ja hän ohjasi olemaan vioista yhteydessä auton maahantuojan huoltoon, Mikael sanoo. Niin Mikael löysi itsensä ensimmäistä kertaa autonsa kanssa Helkama-Auton Olarin toimipisteen huollosta. Otin saman tien yhteyttä auton myyjään, ja hän ohjasi olemaan vioista yhteydessä auton maahantuojan huoltoon. Huollossa autolle ei voitu tehdä oikein mitään. Mittariston näytön vilkkumisesta Mikaelille ilmoitettiin, että uudessa Octaviassa on vielä pahempia haasteita saman vian kanssa. Sen korjaaminen vaati, että tehdas toimittaisi ohjelmistokorjauksen. Travel Assistin ongelma oli Škoda-huollolle uusi ja se meni selvitykseen.Mikael on taistellut autonsa ongelmien kanssa nyt kaksi ja puoli vuotta, eikä Travel Assist toimi vieläkään. Edes uuden ohjauspyörän vaihto ei ole auttanut asiaan. Travel Assistin ongelmaa ei voi myöskään tutkia kunnolla talviaikaan, koska kaistaviivat eivät välttämättä ole jään ja lumen takia näkyvissä. Tuolloin avustimet eivät toimi ollenkaan.– Ongelma on myös siinä, että vika ilmenee moottoritieajossa, mutta huollossa on todettu, että autoa sisään huoltohalliin ajettaessa tai huollon koeajolla auto ei herjaa Travel Assistia, Mikael sanoo.Runsaasti muitakin vikojaVaikka Travel Assistia ei ole saatu korjattua, se ei ole suinkaan ainoa matkan varrella autoon tullut vika.Autoon on lokakuussa 2022 vaihdettu 12 voltin akku, joka on oikkuillut myös vaihtamisen jälkeen. Huollossa akku on todettu kuitenkin kunnoltaan erinomaiseksi. Tammikuussa 2023 takajarrurummut jäätyivät useasti kiinni. Saman vuoden maaliskuussa ohjauspyörän lämmitin sekä istuinlämmitin lakkasivat toimimasta.Kesäkuussa 2023 Travel Assistin ongelmat jatkuivat ja huollon tutkimusten aikana autossa ilmeni monenlaisia ongelmia. Autoon vaihdettiin uusi ratti. – Maahantuojan huolto on aika neuvoton, koska siellä ongelmaa ei saada toistettua. Ei se minullakaan aina toistu mutta säännöllisesti kuitenkin, eikä se tarkoita sitä, etteikö autossa olisi vikaa.Samaan aikaan, syksyllä 2023, auton hätäpuhelujärjestelmä alkoi temppuilla. Mikael kertoo, että järjestelmä päästää rasahtavan äänen ja auto menee offline-tilaan, jolloin navigaattori ei esimerkiksi näytä auton sijaintia oikein. Huollossa autosta löytyi runsaasti vikakoodeja muttei mitään selkeää vikaa.Heti vuoden 2024 alussa Škoda meni Mikaelin työpaikan pihassa aivan sekaisin: vikakoodeja tuli minuutin ajan, eikä auton useampi uudelleenkäynnistäminenkään auttanut. Huollosta pyydettiin ajamaan auto huollon pihaan, mikäli auto lähtee liikkeelle. Matkalla huoltoon auto pyörähti keskellä tietä ja Mikael meinasi ajaa kolarin. Pyörähtäminen johtui siitä, että ajoneuvo meni täysin hallitsemattomaksi avustinjärjestelmien ollessa pois käytöstä. Maahantuojan huolto on aika neuvoton, koska siellä ongelmaa ei saada toistettua. Ei se minullakaan aina toistu mutta säännöllisesti kuitenkin, eikä se tarkoita sitä, etteikö autossa olisi vikaa. Huollon jonot olivat niin pitkät, että työt päästiin aloittamaan vasta maaliskuun loppupuolella.Huollossa autoon vaihdettiin uudelleen jo kahteen kertaan rikkoutuneet peilien valot sekä rikkoutunut ABS/ESP-ohjainyksikkö oheiskomponentteineen. Lisäksi takajarruja korjailtiin jälleen kerran. Autosta löytyneitä vikakoodeja oli huollon työmääräyksen mukaan tällä erää kymmeniä. Maaliskuussa 2023 Helkama-auto oli ilmoittanut, että auton korjausten ajaksi ei enää myönnetä sijaisautoa, koska kysymyksessä on Ruotsista käytettynä Suomeen tuotu auto. – En tajunnut, että sijaisautoa olisi tässä vaiheessa pitänyt alkaa vaatia auton myyjältä eli J. Rinta-Joupilta. Ei maahantuojan huollossakaan tätä minulle kerrottu. Vaikka Mikaelin ostama auto oli uudehko ja vähän ajettu, hän oli kuitenkin ostanut sen käytännössä käytettynä, jolloin auton myyjä vastaa myös maahantuojan tai valmistajan myöntämästä takuusta.Oikeus kaupan purkuunEivätkä auton viat suinkaan loppuneet tähän. Vuoden 2024 aikana Škodasta rikkoutuivat muun muassa takaoven kahva, takaluukun avausmekanismi ja ilmalämpöpumppu. Travel Assist -ongelmat ovat jatkuneet. Vikaa on satunnaisesti ympäri vuoden myös auton Front Assist- ja Lane Assist -turvajärjestelmissä, mikä estää Travel Assist -järjestelmän käytön.Auton ohjelmistoon liittyviä vikoja on Mikaelin mukaan useita, ja ne estävät esimerkiksi sisätilan lämmitysten ajastamisen ja auton latauksen ajastamiseen liittyvien asetusten asettamisen. Korjauksetkaan eivät auta, sillä esimerkiksi tavaratilan luukun toiminta muuttui epävarmaksi, jolloin luukku saattaa jumittua kesken avauksen tai sulkemisen. Mikaelin mukaan ohjelmistokorjauksia on odotettu kaksi ja puoli vuotta, eikä Volkswagen-konserni ole saanut kunnollista softajulkaisuprosessia toimimaan, jotta softaviat voitaisiin korjata esimerkiksi OTA-päivityksillä. Tässä vaiheessa kamelin selkä katkesi. Aloin selvittää, mitä oikeuksia minulla olisi. Heinäkuun 2024 helteillä rikkoutuneen ilmalämpöpumpun huoltoja odotellessa autoon tuli myös turvatyynyjärjestelmän vika. Tämä tarkoittaa sitä, ettei auto ole tieliikennekelpoinen. Turvatyynyjärjestelmän vika saatiin korjattua, mutta se uusiutui pian korjauksen jälkeen. – Tässä vaiheessa kamelin selkä katkesi. Aloin selvittää, mitä oikeuksia minulla olisi, Mikael sanoo.Mikael sai lakimieheltä neuvontaa. Nopeasti selvisi, että hänellä olisi ollut peruste kaupan purkuun jo aikoja sitten, koska autoon on tullut toistuvia vikoja. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajalla on oikeus vaatia kaupan purkua, jos kertaalleen korjattu virhe uusiutuu.Mikaelin Škodan tapauksessa uusiutunut virhe koskettaa auton kriittistä turvajärjestelmää. Myös asianajajan mukaan kaupan purku olisi ollut mahdollinen sen vuoksi, ettei auto ole ollut tieliikennekelpoinen turvatyynyvian vuoksi. Kyseessä on ollut siis vähäistä merkittävämpi virhe. Mikael sanoo myös, että hänen olisi pitänyt reklamoida auton ongelmista myyjälle heti ensimmäisen vian ilmettyä. – Mutta olin auton merkkihuoltoon yhteydessä, koska automyyjä minua niin opasti. Onneksi asianajajani sanoi, että reklamaatio on edelleen yhtä pätevä, koska kaikki viat on dokumentoitu ja niitä on yritetty korjata niissä onnistumatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEpäedullinen tarjousopulta Mikael lähetti elokuussa 2024 auton myyjälle reklamaation, jossa hän vaati kaupan purkua. Myyjä ei kuitenkaan suostunut Mikaelin vaatimukseen. Autoliike ehdotti 1 500 euron hinnanalennusta tai vaihtoa samanikäiseen vuosimallin 2021 Škoda Enyaqiin. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Miksi asiaa ei ole viety kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi? Etenkin kun mukana on myös asianajaja. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous