26.6.2025

Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus

Kuva Aake Kinnunen, Nissan
Nissan Qashqai e-Power 2025 facelift päivitys uusi

Uuden sukupolven e-Power-voimalinja päivittää polttomoottorin uudemmaksi. Lukuisten pienten päivitysten tuloksena kulutus ja ajettavuus ovat tehtaan mukaan parantuneet.

Nissan Qashqai päivittyy nyt uudistuneella voimalinjalla ja parannetuilla ajoavustimilla. Japanilaismerkki halusi päivityspakettia esitellessään keskittyä kuitenkin e-Powerin uuteen sukupolveen, sillä kyse on lukuisista pienistä parannuksista.

Nissan e-Powerin tavoitteena on yhdistää polttomoottorin kätevyys ja sähköauton ajettavuus heille, joita kiehtoo ajatus hiljaisemmasta ja täysin vaihteettomasta ajosta, mutta ei ole latausmahdollisuutta kotona tai muutenkaan. E-Powerissa liikkuminen tapahtuu aina sähkömoottorin avulla ja sähkö tuotetaan aina polttomoottorilla, latausmahdollisuutta ei ole. Japanissa aluksi kotimarkkinoille esitelty e-Power siirtyy nyt kolmanteen sukupolveen, eli meidän eurooppalaisten kannalta toiseen polveen. 

Polttomoottori on edelleen 1,5-litrainen nelisylinterinen turbomoottori, joka tuottaa nyt 116 kW (156 hv) ja se toimii ainoastaan sähkögeneraattorina. Toisin kuin esimerkiksi Hondan hybridijärjestelmässä, Nissanin ratkaisussa polttomoottori ei voi fyysisesti osallistua auton liikuttamiseen missään nopeudessa. 

Tehdas on kuitenkin suunnitellut uudelleen polttomoottorin palotilan paremman pyörteilyn ja palamisen aikaansaamiseksi. Samalla iskua on pidennetty väännön parantamiseksi ja moottorin parina on isompi turboahdin, jotta moottoria voidaan käyttää noin 200 r/min pienemmillä kierroksilla vastaavassa nopeudessa. Parhaimmillaan moottori saavuttaakin 42% termisen hyötysuhteen, mikä on katuauton polttomoottorille kärkitasoa. Uudesta 5-in-1-moottoripaketista on saatu jäykempi ja värinättömämpi. Samalla voimalinjayksikkö on 28 kilogrammaa aiempaa kevyempi. Sisäisiä kitkoja on vähennetty uudella 0w16-öljyllä. 

Nissan e-Power 5-in-1 uusi 2025 päivitys

Voimalinjan sähkökomponentit jaetaan hiljattain esitellyn uuden Nissan Leafin kanssa. 140 kW (190 hv) järjestelmäteho oletusajotilassa on yhteinen edellisen e-Powerin kanssa. Väännössä uusi 310 Nm on 20 Nm vähemmän kuin ennen, mutta sen vaikutus jää minimaaliseksi uusittujen välitysten ansiosta. Lisäksi tarjolla on nyt uusi Sport-ajotila, joka nostaa tehon 151 kW:iin (205 hv) ja väännön 330 Nm:iin. Tehtaan mukaan uusittu ajettavuus tuntuu ohjauspyörän takana vielä paperilla olevaa eroa enemmän. 

WLTP-kulutus Nissan Qashqai e-Powerilla on nyt 4,5 litraa per 100 km, eli kyseessä on 12% parannus (ennen 5,1 litraa per 100 km). ADAC:in mittaussykleissä on nähtävissä vieläkin suurempia parannuksia. Samalla e-Powerin huoltoväliä on saatu nostettua 15 000 kilometristä 20 000 kilometriin. Akku on sama 2,1 kilowattitunnin (1,8 kWh netto) paketti etuistuinten alla kuin nykyisessäkin e-Powerissa ja sen turvin Qashqai pystyy noin 2-3 kilometrin sähköajoon, esimerkiksi naapurustossa aamuyöllä liikuttaessa.

Polttoainetankillisella Nissan Qashqai e-Powerin WLTP-toimintamatka on 1 200 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pientä ehostusta

Muuten Nissan Qashqai on saanut muun muassa päivitetyt sivupeilit, uudet takapyörien ilmanohjaimet, ilmanohjaimen etutukivarsien alle sekä takaspoilerin pakoputken ilmanohjaimen. Yhdessä värinättömämmän ja resonanssittomamman moottorin kanssa Nissan kertoo uuden Qashqain olevan 5,6 desibeliä hiljaisempi moottoritienopeuksissa. Käytännössä Nissan vertaa auton hiljaisuutta nyt täyssähköiseen Leafiin, joten eron pitäisi olla selkeä. 

Nissan Qashqai 2025 e-Power

Ajoavustimissa ProPilotin toimintaa on kehitetty ja kuolleen kulman varoitus näkyy nyt peilien lisäksi mittaristossa ja mahdollisessa tuulilasin heijastusnäytössä. 

Ensimmäisenä Nissan Qashqain päivitykset tulevat Sunderlandin tuotantoon, joten Euroopassa uudistunutta Qashqai e-Poweria ei tarvitse odottaa kauankaan. Kysyttäessä X-Trailin e-Powerin päivittymisestä tehtaan edustajat tyytyivät vain myhäilemään. Samaa myhäilyä kuultiin myös kysyttäessä mahdollisesta lataushybridiversiosta, vaikka edustajat sanoivatkin sen olevan tutkittava vaihtoehto Euroopan markkinoille.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat