4.7.2019 Liikenne Uudet peltipoliisit kykenevät enempään – hätäjarruttelusta ei ole apua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Piakkoin käyttöön otettavia uuden sukupolven nopeusvalvontakameroita ei huijata jarrutuksella juuri ennen kameratolppaa. Suomessa teknisesti edistyksellisten uusien kameroiden mahdollisuuksia ei kuitenkaan vielä hyödynnetä kovin monipuolisesti. Valtateille 4 ja 6 asennetut uudentyyppiset peltipoliisit odottavat vielä käyttöönottoa. Poliisi on testannut uusien kameroiden toimintaa, mutta sakotuskäyttöön ne ovat vielä kastamatta.– Laitteet ja tiedonsiirto pitäisi olla nyt kunnossa ja aloitukseen liittyvä tiedotustilaisuus on näillä näkymin ensi viikon lopulla. Sen jälkeen aloitetaan valvonta. Tarkkaa päivää ei vielä ole sovittu, Poliisihallituksen poliisitarkastaja Heikki Ihalainen kertoo.Uudet kameratolpat tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia liikennevalvontaan. Uudella Tracking radar -tekniikalla kamerat pystyvät erottelemaan ajoneuvot toisistaan ja kohdistamaan valvonnan jopa 32 autoon kerrallaan, parhaimmillaan 150 metrin päähän ja kuvan ottamishetki määrittyy tapauskohtaisesti.Ihalainen kertoo käyttöön otettavan mittausmatkan tulevan olemaan ainakin alkuvaiheessa muutamia kymmeniä metrejä.– Tarkoitus on kuitenkin, että kuljettajat tarkkailisivat itse turvallisia ja korkeintaan nopeusrajoitusmerkkien mukaisia ajonopeuksia ilman kameroitakin, Ihalainen muistuttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKameroiden asennus nopeampaaVanhat kamerat ovat perustuneet induktiosilmukkaan, joka on maahan upotettu kela, johon liitetty silmukkarele kykenee tunnistamaan metalliset esineet. Kelan asentamiseksi asvalttiin tulee sahata 5–10 millimetriä leveä ja 30–40 milliä syvä ura. Kelan asentamisen jälkeen ura peitetään bitumilla tai hartsilla.Tracking radar -tekniikkaan perustuvissa uusissa kameroissa näin mittavia asennustoimenpidettä ei tarvita, jolloin kameran asennus on helpompaa ja nopeampaa.Takaa kuvaaminen onnistuisiUusiin kameroihin on myös mahdollista määrittää pitkille ajoneuvoille omat nopeusrajoitukset, jolloin esimerkiksi ajoneuvoyhdistelmien ajoneuvokohtaisia nopeusrajoituksia voitaisiin valvoa.Tätä ominaisuutta ei tosin oteta Ihalaisen mukaan ainakaan vielä Suomessa käyttöön, koska ainakaan tämän hetken tiedon mukaan tekniikalla ei kyetä erotelemaan linja-autoja kuorma-autoista.Myös muita kameran tuomia mahdollisuuksia jätetään hyödyntämättä. Uudet kamerat seuraavat myös poismenevää liikennettä, jolloin ylinopeutta ajavia autoja voitaisiin kuvata myös takaa ja sakottaa rekisteritunnuksen perusteella. Tätä ei kuitenkaan tulla tekemään, koska Suomessa tarvitaan aina kuva myös kuljettajasta.Tieosuudet joille kamerat on sijoitettu valitaan Ihalaisen mukaan tienpitäjän onnettomuustilastojen pohjalta ja kameratolpan tarkka sijainti onnettomuustihentymien perusteella.Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä automaattivalvonnan avulla voidaan sakottaa ylinopeuden lisäksi muun muassa turvavyön käyttämättä jättämisestä ja matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Tämän mahdollistaa uusien peltipoliisien aiempaa tarkemmat kuvat. Tuhat peltipoliisia, 4,4 miljoonaa euroa. Ruotsalaisen Sensys Gatro Groupin valmistamia tutkakuvaustekniikkaan perustuvia liikennevalvontakameroita otetaan käyttöön lähivuosina 700 tiekilometrille. Kameroita tulee noin 150 kappaletta, joiden sijaintia vaihdellaan noin 500 eri tolpassa. Asennuksineen tolpat tulevat maksamaan noin 4,4 miljoonaa euroa. Uusia kameroita on asennettu valtatielle 4 noin sadan kilometrin matkalle Lusin ja Vaajakosken välille 23 kappaletta ja valtatielle 6 vajaan 60 kilometrin matkalle Koskenkylän ja Kouvolan välille 16 kappaletta. Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Poliisi, Opinnäytetyö: Antti Leinonen Kameravalvonta tieliikenteessä ja valaistuksen vaikutukset valvontaan – Oulun ammattikorkeakoulu. Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Kohta ei auta jarrutella – uudet peltipoliisit tulevat Peltipoliiisin kamera räpsähtää jo lievästä ylinopeudesta Helsinki satsaa miljoona euroa kameravalvontaan Näin toimii peltipoliisi – välähdyksestä rikesakkoon Yli puoli miljoonaa peltipoliisin välähdystä vuodessa – liikenneturvallisuutta vai sakotustuloja? Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Yleinen Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”