14.3.2024

Uudistettu Audi A3 on täällä – faceliftiä, Allstreetiä ja muun muassa vakionopeudensäädin maksullisen käyttölisenssin taakse

A3:n elinkaaripäivitys on suurimmalta osin hienovarainen, mutta kuitenkin melko laajalle ulottuva. Eikä se, että jotkin ominaisuudet menevät maksumuurin taakse, ole välttämättä ollenkaan niin huono asia kuin miltä ensin kuulostaa.

Audi A3:n elinkaaripäivitys on erittäin ajankohtainen juttu, ovathan Volkswagen Golf ja Škoda Octavia eli A3:n lähimmät sukulaismallit käyneet hiljattain vastaavanlaisessa käsittelyssä. Päivitykset ovat kaikkien näiden mallien tapauksessa valmistajilleen erittäin edullisia tapoja ostaa tuotteille lisää elinvuosia.

Meneekin siis vielä hyvä tovi, ennen kuin tämä nykyiselle, vuonna 2020 tuotantoon edenneelle A3-sukupolvelle kannattaa alkaa odottaa seuraajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Allstreet mukaan uudistuneeseen mallistoon

Audi A3:n facelift on hienovarainen, mutta kyllä tunnistettava. Pääjuttu uudistuksessa on Audin uusi keulaidentiteetti eli niin kutsuttu Singleframe, joka on siis nyt viimeisimpänä istutettu A3:n keulalle. Keulan muitakin ilmanottoaukkoja on hieman muokattu. Ajovalotkaan eivät ole säästyneet uudistukselta, ja led-matriisiajovalot pitävät nyt sisällään neljä säädettävää päiväajovalotilaa, samalla tavalla kuin jo muutaman muunkin Audi-mallin kohdalla.

Audin omien sanojen mukaan nykyisen A3:n muotoilussa inspiraatiota on saatu itse Lamborghinilta, joka kuuluu siis samaan konserniin. Faceliftin jälkeen A3:n takapuskuri on entistäkin urheilullissävytteisempi, samalla kun takavalojen ledikuvioita on viilattu.

Kaiken tämän lisäksi A3 saa myös uuden malliversion. Uusi A3 Allstreet mukailee pikkusisko A1:n samannimistä versiota crossover-henkisillä elementeillään. Sanaleikkinä isompien A4:n ja A6:n Allroad -elämäntapafarmariversioihin nähden A3 Allstreet erottuu helposti jo ulkonäöllään A3 Sportbackista niin kutsutuilla seikkailumuoveillaan, joita löytyy helmoista ja pyöränkaarista.

Allstreet myös kulkee muita A3:n versioita korkeammalla. Jousituksen ja suurempien pyörien yhteisvaikutus tuo maavaraan kolme senttimetriä lisää. Jousitus on Audin mukaan myös säädetty muita malliversioita monipuolisemmaksi.

Varusteita sovellustyyppisesti

Uudistuksen myötä vain vähän asioita muuttuu A3:n ohjaamomaisemassa. Sen sijaan auton käyttö muuttuu omalla tavallaan uuteen suuntaan. Suomen maahantuonnin yksityiskohtia odottelemme vielä, mutta yleisesti Euroopan maihin on tulossa käytäntö, jossa tietyt ohjelmistopohjaiset varusteet siirtyvät lisenssillä erikseen ostettaviksi.

Kuljettajan näkymistä voi bongata entistä pienemmän automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen keskikonsolissa. Somisteuudistukset käsittävät muun muassa tunnelmavalaistuksen 30 värivaihtoehtoa. 12,3 tuuman mittaritaulusta ja 10,1 tuuman tietoviihdenäytöstä koostuva näyttöpari säilyy puitteineen entisellään.

Functions on demand tarkoittaa siis, että esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, adaptiiviset kaukovalot sekä kaksialueinen automaatti-ilmastointi sekä useat muut ohjelmistopohjaiset varusteet siirtyvät lisenssin taakse. Ne voi ostaa käyttöjärjestelmän sovelluskaupan kautta eri määräajoiksi tai sitten jatkuvaksi. Vaihtoehtoina on ainakin kuukausilisenssi, puolen vuoden lisenssi, vuoden lisenssi tai kolmen vuoden lisenssi. Näiden, kuten myöskään ainaislisenssin hinta ei ole tässä vaiheessa tiedossa.

Vaikka uudistus voi ensi kuulemalta tuntua heikennykseltä, on siinä oikeasti jopa järkeä. Viime aikoina on nimittäin herätty siihen, että uusissa autoissa on paljon "turhia" varusteita, joita monet autoilijat eivät tule käyttäneeksi, mutta joutuvat niistä kuitenkin maksamaan. Uudessa Audi A3:ssa monista varusteista maksavatkin vain he, jotka niitä tarvitsevat.

Uudistuneen A3:n myynti käynnistyy piakkoin tutuilla bensiini- ja dieselmoottoreilla. Lataushybridi seuraa myöhemmin perässä, ja lupa on odottaa myös entistä terävämpää S3:a.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat