14.3.2024 Ajoneuvot Uudistettu Audi A3 on täällä – faceliftiä, Allstreetiä ja muun muassa vakionopeudensäädin maksullisen käyttölisenssin taakse Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä A3:n elinkaaripäivitys on suurimmalta osin hienovarainen, mutta kuitenkin melko laajalle ulottuva. Eikä se, että jotkin ominaisuudet menevät maksumuurin taakse, ole välttämättä ollenkaan niin huono asia kuin miltä ensin kuulostaa. Audi A3:n elinkaaripäivitys on erittäin ajankohtainen juttu, ovathan Volkswagen Golf ja Škoda Octavia eli A3:n lähimmät sukulaismallit käyneet hiljattain vastaavanlaisessa käsittelyssä. Päivitykset ovat kaikkien näiden mallien tapauksessa valmistajilleen erittäin edullisia tapoja ostaa tuotteille lisää elinvuosia.Meneekin siis vielä hyvä tovi, ennen kuin tämä nykyiselle, vuonna 2020 tuotantoon edenneelle A3-sukupolvelle kannattaa alkaa odottaa seuraajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAllstreet mukaan uudistuneeseen mallistoonAudi A3:n facelift on hienovarainen, mutta kyllä tunnistettava. Pääjuttu uudistuksessa on Audin uusi keulaidentiteetti eli niin kutsuttu Singleframe, joka on siis nyt viimeisimpänä istutettu A3:n keulalle. Keulan muitakin ilmanottoaukkoja on hieman muokattu. Ajovalotkaan eivät ole säästyneet uudistukselta, ja led-matriisiajovalot pitävät nyt sisällään neljä säädettävää päiväajovalotilaa, samalla tavalla kuin jo muutaman muunkin Audi-mallin kohdalla.Audin omien sanojen mukaan nykyisen A3:n muotoilussa inspiraatiota on saatu itse Lamborghinilta, joka kuuluu siis samaan konserniin. Faceliftin jälkeen A3:n takapuskuri on entistäkin urheilullissävytteisempi, samalla kun takavalojen ledikuvioita on viilattu.Kaiken tämän lisäksi A3 saa myös uuden malliversion. Uusi A3 Allstreet mukailee pikkusisko A1:n samannimistä versiota crossover-henkisillä elementeillään. Sanaleikkinä isompien A4:n ja A6:n Allroad -elämäntapafarmariversioihin nähden A3 Allstreet erottuu helposti jo ulkonäöllään A3 Sportbackista niin kutsutuilla seikkailumuoveillaan, joita löytyy helmoista ja pyöränkaarista.Allstreet myös kulkee muita A3:n versioita korkeammalla. Jousituksen ja suurempien pyörien yhteisvaikutus tuo maavaraan kolme senttimetriä lisää. Jousitus on Audin mukaan myös säädetty muita malliversioita monipuolisemmaksi.Varusteita sovellustyyppisestiUudistuksen myötä vain vähän asioita muuttuu A3:n ohjaamomaisemassa. Sen sijaan auton käyttö muuttuu omalla tavallaan uuteen suuntaan. Suomen maahantuonnin yksityiskohtia odottelemme vielä, mutta yleisesti Euroopan maihin on tulossa käytäntö, jossa tietyt ohjelmistopohjaiset varusteet siirtyvät lisenssillä erikseen ostettaviksi.Kuljettajan näkymistä voi bongata entistä pienemmän automaattivaihteiston vaihteenvalitsimen keskikonsolissa. Somisteuudistukset käsittävät muun muassa tunnelmavalaistuksen 30 värivaihtoehtoa. 12,3 tuuman mittaritaulusta ja 10,1 tuuman tietoviihdenäytöstä koostuva näyttöpari säilyy puitteineen entisellään.Functions on demand tarkoittaa siis, että esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, adaptiiviset kaukovalot sekä kaksialueinen automaatti-ilmastointi sekä useat muut ohjelmistopohjaiset varusteet siirtyvät lisenssin taakse. Ne voi ostaa käyttöjärjestelmän sovelluskaupan kautta eri määräajoiksi tai sitten jatkuvaksi. Vaihtoehtoina on ainakin kuukausilisenssi, puolen vuoden lisenssi, vuoden lisenssi tai kolmen vuoden lisenssi. Näiden, kuten myöskään ainaislisenssin hinta ei ole tässä vaiheessa tiedossa.Vaikka uudistus voi ensi kuulemalta tuntua heikennykseltä, on siinä oikeasti jopa järkeä. Viime aikoina on nimittäin herätty siihen, että uusissa autoissa on paljon "turhia" varusteita, joita monet autoilijat eivät tule käyttäneeksi, mutta joutuvat niistä kuitenkin maksamaan. Uudessa Audi A3:ssa monista varusteista maksavatkin vain he, jotka niitä tarvitsevat.Uudistuneen A3:n myynti käynnistyy piakkoin tutuilla bensiini- ja dieselmoottoreilla. Lataushybridi seuraa myöhemmin perässä, ja lupa on odottaa myös entistä terävämpää S3:a.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta