6.2.2024

Audi Q7 päivittyi vielä kerran – entistä hienostuneempaa tekniikkaa edustava perhemaasturi hurmaa jatkossa etenkin valoillaan

Jo yhdeksän vuotta tuotannossa olleet toisen polven Q7 ja SQ7 nousivat juuri uransa huipulle uusine maskeineen, muunneltavine valoineen ja muutamine muine teknologiaparannuksineen.

Nykyinen Q7 on Audin tämänhetkisen malliston iäkkäin malli, sillä se ensiesiteltiin tammikuussa 2015. Tämä iso, seitsenpaikkainen katumaasturi on säilynyt suhteellisen muuttumattomana kaikki nämä vuodet, ja jatkaa siis samoilla piirustuksilla vielä jonkin aikaa. Jonkinlainen seuraaja on väkisinkin jo putkessa, kulki se millä käyttövoimalla tahansa, ja Audi valmistautuu jossain vaiheessa julkistamaan vieläkin suuremman perhemaasturin, Q9:n, ainakin BMW X7:ää kovasti silmällä pitäen.

Nyt julkistetussa päivityksessä Q7 ja SQ7 saavat Audin nykytyylin mukaisen keulailmeen sekä uudistuksia muutamiin kohteisiin, jotka ovat kehittyneet erityisen paljon viimeisen yhdeksän vuoden aikana. Ainakin valot ovat kehittyneet erityisen paljon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eksklusiivisempaa asennetta

Q7 saa faceliftinsä myötä entistäkin ylellisemmät otteet, ja perhemaasturin uudistuksessa on selvästi inspiroiduttu lippulaivamaasturi Q8:sta, joka sekin pesi kasvonsa hiljattain.

Kovien osien puolella näkyvin uudistus koskee maskia, joka noudattaa nyt viimeisintä Singleframe-suuntausta oktagoni-kuoseineen. Hauskaa muuten, että Audi on päätynyt juuri stop-merkin muotoon maskissa. Etusäleikön lisäksi muutkin keulan ilmareiät ovat muuttaneet muotoaan, merkitsevimpänä alakulmien aukot.

Valoissa on kuitenkin tapahtunut varmasti eniten muutoksia, mutta niitä voi olla hankalampi erottaa kaukaa ja kun valot ovat pois päältä. Toki itse ajovalot sijaitsevat nyt hieman aiempaa korkeammalla. Uudet jutut ovat tuttuja tulevasta Q6 E-Tronista sekä Q8:sta.

Valot päällä erot ovat siis vissit, etenkin mikäli päätyy tavallisten led-ajovalojen sijaan uusiin led-matriisivaloihin, jotka tarjoavat laser-tekniikalla sekä aiempaa tehokkaammat ja monipuolisemmin toimivat ajovalot että mahdollisuuden valita oman autonsa huomiovalojen kuvioinnin itse neljästä eri vaihtoehdosta. OLED-tekniikan kautta myös takavalokuviot ovat Q7:ssä nyt ensi kertaa yksilöitävissä. Tähän liittyen, esimerkiksi tiukassa jarrutuksessa takaa tulevia voi varoittaa takavaloihin ilmestyvillä varoituskolmioilla.

Appsit löysivät tiensä Q7:ään

Audin perhemaasturin matkustamossa päivitys näkyy lähinnä teknologian muodossa. Q7 ja SQ7 saavat nyt ensi kertaa kolmansien osapuolten sovelluksia, kuten vaikkapa Spotifyn tai Amazon Musicin, osaksi tietoviihdejärjestelmäänsä. Premiumautovalmistajat ovat viime aikoina rutkasti lisänneet tällaisia mahdollisuuksia uutuusmalleissaan, joten tällä ostetaan omalta osaltaan lisää aikaa nykypolven Q7:lle.

Lisäksi turvavarusteiden puolella Virtual Cockpit on saanut visuaalisen kaistavaroitustoiminnon. Muiltakin osin jo vakiovarustelu on kattavaa, niin kuin tämän luokan autossa tietysti kuuluukin olla.

Muita sen kummempia muutoksia itse lavettiin ei ole tulossa. Audi Q7 jatkaa siis tutulla moottoripaletilla, joka on Suomen markkinoilla tarkoittanut viime vuonna lataushybridi 3.0 TFSI e:tä tehoversioina 55 ja 60 (Audin logiikalla). Tällä hetkellä Q7 ei ole lainkaan Suomessa saatavilla, mutta tilanne korjaantunee tämän päivityksen myötä kevään aikana.

SQ7 ei todellakaan nauttisi lataushybridin matalasta autoverosta, sillä sen keulalla jatkaa 500-hevosvoimainen, ahdettu 4,0-litrainen V8. SQ7 saa nyt myös torque vectoring -toiminnon, joka siirtää resurssia mutkassa ulkokaarteen puoleisille pyörille. Kuten aikaisemminkin, sporttiversio kiihtyy nollasta sataan vain vähän yli neljässä sekunnissa ja kulkee 250 kilometriä tunnissa.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat