28.7.2023 Ajoneuvot Audi Q6 e-tron ja yksilöidyt valokuviot Teksti Vesa Eskola Kuva Audi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autojen valoissa kehitys on ollut viimeisen vuosikymmenen aikana huimaa. Nyt otetaan taas yksilöllisyyden nimissä uusia askeleita. Ensi vuoden alkupuoliskolla myyntiin tulevassa sähköisessä Audi Q6 e-tronissa on mahdollista yksilöidä auton takavaloja enemmän kuin aiemmin. Kyseessä on kehitetty versio vuonna 2020 Q5:een saataville tulleesta OLED-valojärjestelmästä. Ensimmäisen kerranhan Audi käytti OLEDeja jo Audi TT RS:ssä vuonna 2016. Audi A8:aan OLED-teknologia tuli vakiona vuonna 2022, ja valittavana oli kolme erilaista vaihtoehtoa – tai S8:n kohdalla neljä vaihtoehtoa. Nyt järjestelmää on siis parannettu entisestään, ja OLED-ruutujen määrä valoyksiköissä on 10-kertaistettu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 360-ruutua Osana auton takavaloja toimii kummallakin puolen auton perää kolme isompaa OLED-valopaneelia, joista jokainen koostuu yhteensä 60:stä kolmionmuotoisesta valoyksiköstä. Näitä valo- vai pitäisikö sanoa näyttöruutuja on yhdessä rivissä 12 kappaletta, ja rivejä on viisi. Yhteensä OLED-ruutuja on auton perässä siis huimat 360 kappaletta. Tämä luonnollisesti mahdollistaa luoda auton taakse lähes rajaton määrä valokuvioita. Näin ainakin teoriassa. Jottei homma mene liian villiksi, ainakin näin aluksi saataville on tulossa kahdeksan valmiiksi suunniteltua valokuviota. Myös keulalla LED-päivänajovalot voidaan yksilöidä samaan tapaan mutta hieman eri tekniikalla toteutettuna. Osa LED-valoista voidaan yksinkertaisesti himmentää. Auto pitää vain ostaa Matrix-valojärjestelmällä, jonka jälkeen valokuvioita voidaan päivittää helposti verkon kautta asiakkaan niin halutessa. Digitaaliset päiväajovalot ja valomoduulit ovat myös nyt visuaalisesti selvästi erillään. Yksittäisiä LED-valoyksiköitä on edessä yhteensä 70 kappaletta. Valokuvioita voidaan muuttaa joko Audin MMI-järjestelmän kautta tai omalla puhelimella myAudi-applikaation avulla. Viestintää valoilla Vielä toistaiseksi OLED-tekniikan kirkkaus ei riitä etuvaloihin, mutta takavaloissa niiden avulla voidaan tehdä jo mielenkiintoisia asioita. Yksilöllisten valokuvioiden lisäksi valoilla voidaan myös kommunikoida muiden autoilijoiden kanssa. Kun Q6 e-tronin sensorit esimerkiksi tunnistavat takana olevan auton tulevan liian lähelle, kaikki OLED-ruudut syttyvät yhtä aikaa varoittaen näin takana ajavaa vähän samaan tapaan kuin jos jarruvalot syttyisivät. Ja jos edessä on puolestaan liikenne-este tai vaarallinen tilanne, Audi viestii tästäkin perässä tuleville. Kummankin puolen keskimmäisiin 60 OLED-ruudun näyttöihin ilmestyy varoituskolmio. Tulevaisuudessa tällainen valoilla viestiminen muuttunee entistäkin tärkeämmäksi, kun autoteollisuudessa siirrytään enenevissä määrin kohti autonomista ajamista. Myös kommunikointi etuvaloilla tai jollain vastaavalla tavalla on tärkeää, jos auto liikkuu autonomisesti ja kuljettajan huomio on jossain muualla kuin tiessä. Oikeanlaisella autonomisella kommunikoinnilla voidaan vähentää tästä aiheutuvaa epävarmuutta muissa tiellä liikkujissa. Tämä aiheuttanee jatkossa painetta myös lainsäätäjille, sillä valoihin liittyvä lainsäädäntö on aika tiukkaa ja vaihtelee myös huomattavasti eri markkina-alueilla. Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Audi Lisää aiheesta Autojen valot kehittyvät koko ajan – tällaiset ne on Audin lippulaivamallissa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe