8.9.2023

Facelift todistaa – Audin mahtaileva lippulaivamaasturi Q8 voi näyttää vieläkin mahtavammalta

Rohkean Q8:n elinkaaripäivityksessä keskitytään keulakosmetiikan lisäksi muun muassa ajovaloihin. Audin sähkövallankumouksesta huolimatta Q7:n yläpuolista lippulaivaa tarjotaan jatkossakin SQ8:na, mikä tarkoittaa janoista V8:aa.

Alkuun on todellakin paikallaan teroittaa, että nyt on kyse polttomoottorisesta Q8:sta, tarjoaahan Audi myös Q8:ksi uudelleennimettyä E-Tronia, joka on nimestään ja korimallinsa samankaltaisuudesta huolimatta täysin eri auto.

Audi Q8:nhan voi tavallaan mieltää vähän niin kuin Lamborghini Uruksen tai Porsche Cayenne Coupén Audi-versioksi, sillä muut samaa VW Groupin MLB Evo -alustaa käyttävät mallit, Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne ja Volkswagen Touareg tulevat toinen toistaan vähemmän siroilla korimalleilla. Ei sillä, että Q8:nkaan olisi mitenkään siro, ja viiden tuotantovuoden jälkeen saapuva elinkaaripäivitys vain korostaa uhmakasta ilmettä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhtenäisempi ilme

Q8:n faceliftissä panostetaan muotoilullisesti Audin Singleframe -aatteeseen, ja nyt suurikokoinen maskipaneeli onkin aiempaa leveämmin yhtä etuvalojen kanssa, ja varsinainen etusäleikkö on saanut uutta kosmetiikkaa.

Myös puskurin reunojen kookkaat ilmanottoaukot ovat nyt vieläkin kookkaammat. Suorituskykymalli SQ8:n tunnistaa jatkossa erinomaisen hyvin alumiinisista aksenteistaan sekä uudelleenmuotoillusta keulan ilmanohjaimestaan. Takana havaittavia muutoksia on puolestaan tapahtunut pakoputkien ulostuloissa.

Niin, ja Q8:n B-pilarissa lukee nyt mallinimi aivan kuten siinä toisessa Q8:ssa. Muut ulkonäölliset erot löytyvätkin sitten käytännössä viidesta uudesta vannekuosista, vaihdellen kooltaan 21:stä 23:een tuumaan. Värejäkin on kolme uutta, joista joidenkin kuvien Sakhir Gold ei ole ollenkaan hassumpi.

Myös takavaloissa on uutta, kuten tuonnempana tulee tarkemmin selviämään.

Ei mitään uutta konepellin alla, niin kuin se vanha sanonta suunnilleen meni. Audi Q8:aa vauhdittavat siis jatkossakin 3,0-litrainen diesel-V6 kahdella eri tehoversiolla, samankokoinen 55 TFSI, lataushybridi TFSI e Quattro sekä SQ8:n kohdalla 4,0-litrainen V8 507 hevosvoiman tehoilla.

Sisällä muutokset rajoittuvat uudistettuihin materiaaleihin, joskin ainakin Spotify tulee täydentämään viihdepuolen tarjontaa.

Lisää valotaidetta

Sekä keulaa että perää yhdistävät uudet valot, joissa otetaan käyttöön Audin uusinta uutta tekniikkaa. Siitä pääsee parhaiten käsitykseen tämän linkin takaa löytyvästä tutustumisartikkelista, mutta katsotaan pääpiirteissään mitä Q8:n valaistukselle kuuluu.

Ajovaloina Q8:ssa on aina vähintään ledit, led-matriisiajovalojen ollessa lisävaruste. Saatavilla ovat kuitenkin myös laserilla höystetyt led-matriisit, joissa äärimmäisen laadukasta kaukovalotehoa on käytössä 70 km/h nopeusalueelta alkaen. Uutta ovat aiempaa korkeammalle sijoitetut led-huomiovalot.

Jotta mikään ei jäisi huomiotta, voi oman autonsa huomiovalojen kuvioinnin valita itse neljästä vaihtoehdosta. Kuten jo niin ikään Q6 E-Tronin kautta opimme, OLED-tekniikan kautta myös takavalokuviot ovat Q8:ssa nyt ensi kertaa yksilöitävissä.

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat